הנפט עולה? קבלו 3 תעודות סל כדי להרוויח מכך

מבין עשרות סוגי הנפט הקיימים - מהם השניים הבולטים וכיצד ניתן להשקיע בהם

נושא ההשקעה בסחורות הפך בשנים האחרונות לאפיק מקובל מבחינת האלוקציה הכוללת - המשקיעים מחפשים אפיקי השקעה, המספקים הגנה בפני הפחתת ערך הכסף, אך גם חשופים לצמיחה הגלובלית. הצורה הנפוצה והנזילה ביותר (גם במובן הישיר) היא הנפט, משאב הטבע הנצרך ביותר. למחיר חבית נפט יש מתאם גבוה עם קצב צמיחת הכלכלה הגלובלית, ולכן צפי להתאוששות כלכלית עשוי להיטיב עם ההשקעה בנפט.

בעולם קיימים סוגי נפט בעשרות ולכל אחד מחיר שונה. כותרות העיתונים סביב "מחיר חבית הנפט" מתייחסות לרוב לנפט מסוג WTI (רש"ת: West Texas Intermediate) המופק בארה"ב, אשר רשם ירידה של למעלה מ-10% במהלך השנה האחרונה, ולמעשה בחמש השנים האחרונות נותר בערך באותה רמה. הסיבה לכך היא הגדלת תפוקה ניכרת בקידוח הנפט היבשתי בארה"ב, בדומה לתהליכים המאפיינים את שוק הגז הטבעי האמריקני.

אך בניגוד למחיר הגז הטבעי, שהתרסק בעשרות אחוזים בשנים האחרונות נוכח עודף היצע והיחלשות הביקושים בארה"ב, מחיר הנפט מסוג WTI נותר ללא שינוי, למרות ההרחבה הכמותית; זאת משום שניתן היה להעבירו בטנקרים (מכליות) למקומות שבהם יש לו ביקוש.

סוג נפט נוסף הוא ברנט (Brent), המופק באירופה בים הצפוני. זה הציג ביצועי יתר על פני ה-WTI, עם תשואה של כ-30% בחמש השנים האחרונות. בשנה האחרונה ירד מחירו בשיעור דומה לזה של ה-WTI, על רקע משבר קשה בגוש האירו, ולאו דווקא כתוצאה מעודף היצע.

למעשה תפוקת הנפט בים הצפוני נמצאת בדעיכה, ובכך מאזנת את הביקושים החלשים באירופה. מחיר הברנט הושפע גם משיבושים באספקת הנפט ממדינות ערב במזרח התיכון, שעדיין לא חזרה להיקפיה מימי טרום "האביב הערבי". כך שמי שמאמין בהתאוששות הכלכלה האירופית, עשוי בהחלט להתעניין בהשקעה בברנט.

דרכי החשיפה

מהן דרכי החשיפה לברנט? ראשית, קרן הסל BNO (רש"ת: United States Brent Oil Fund), אחותה של קרן הסל הנפוצה יותר USO (רש"ת: United States Brent Oil Fund, המספקת חשיפה לנפט מסוג WTI). בעוד שמדובר עדיין במוצר מבוסס חוזים עתידיים, שבו המשקיעים עלולים להפסיד את פרמיית החוזה השוטפת (המכונה "קונטנגו"), ניתן לראות ביצועי יתר משמעותיים של BNO על פני USO: כ-13% מתחילת השנה וכ-50% בשנתיים האחרונות (מאז השקת BNO).

ההפרש הגבוה נובע מפגיעת שער USO כתוצאה מהפרשי הקונטנגו הגבוהים, ששחקו את תשואת הקרן ביחס לנכס הבסיס - מחיר חבית נפט מסוג WTI כאמור. במקרה של BNO, המשקיעים דווקא נהנו מעקום הפוך של החוזה העתידי (המכונה "Backwardation"), הנובע מהערכות פסימיות לגבי הביקושים העתידיים מאירופה.

כלי נוסף, אקזוטי במקצת, הוא קרן הסל ETFS Brent 3yr (סימול: OSB3.LN), הנסחרת בלונדון, מטעם חברת ETF Securities. הקרן מבוססת על עסקאות פורוורד כנגד חברת האנרגיה המובילה באירופה, Royal Dutch Shell, לטווח של שלוש שנים, ובכך מספקת תנודתיות נמוכה יחסית על פני זמן, וחשיפה מדויקת יותר לנכס הבסיס.

הקרן נושאת סיכון חשיפה לצד שלישי, במקרה ספציפי זה לחברת האנרגיה הבריטית; אך נראה כי סיכון החשיפה למובילת ענף האנרגיה בעלת שווי שוק של למעלה מ-200 מיליארד דולר, נמוך בהשוואה לסיכוני קרנות סל רבות בתחומי הסחורות, שבהן נושאים המשקיעים בסיכוני אשראי של בנקים אירופיים כגון דויטשה בנק או קרדיט סוויס.

* הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרנות סל
 קרנות סל