נתניהו מחזק את הוועדה המייעצת למועצה לכלכלה

רה"מ מינה שורת בכירים על רקע הגזירות הכלכליות הצפויות והקרע בין בכירי לשכתו לאוצר ■ בין החברים החדשים: חיים שני, ענת לוין, סטיב אדלר ואסתר דומיניסיני ■ בעבר מילאה תפקיד מכריע בקביעת מדיניות כלכלית

לקראת הכנת תוכנית כלכלית וגיבוש תקציב 2013 - מהקשים שידעה ישראל בעשור האחרון - מחזק ראש הממשלה בנימין נתניהו את הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה - גוף הייעוץ הכלכלי החיצוני שלו. כך נודע היום (ג') ל"גלובס".

נתניהו חיזק את הוועדה המייעצת, שבעבר מילאה תפקיד מכריע בקביעת מדיניות כלכלית, הן מבחינת כמות האנשים והן מבחינת התחומים שעליהם הם חולשים: תקציב, חינוך, השכלה גבוהה, תעסוקה, רווחה, פיננסים, היי-טק, מיעוטים ועוד. נזכיר כי המועצה הלאומית כלכלה, בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, הוא גוף ממשלתי שכפוף לנציבות שירות המדינה, זאת לעומת הועדה המייעצת שלה, שמורכבת מבכירים בתחומים ציבוריים שונים, שרובם אינם עובדי ציבור.

בין החברים החדשים בוועדה ניתן למנות את הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, קובי הבר, היום המשנה למנכ"ל בנק לאומי; חיים שני, מנכ''ל האוצר האחרון, שעזב עקב התנגשות חזיתית עם שר האוצר שטייניץ; ענת לוין, המשנה למנכ''ל בנק הפועלים; סטיב אדלר, נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר; ואסתר דומיניסיני, מנכ''לית המוסד לביטוח לאומי לשעבר והיום מנהלת ביה"ח "הדסה".

כמו כן, הצטרפו לגוף המייעץ גם פרופ' אסף חמדני, מומחה לדיני תאגידים, שמזוהה עם סוגיית הריכוזיות; ד"ר אורנה ברי, סגנית נשיא ומנהלת מרכז המצוינות של EMC בישראל; עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר; עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף ומקימת המכללה החרדית ירושלים; וד"ר מאלק עמרור, יו"ר הרשות לשיקום האסיר.

נתק בין משרד רה"מ לאוצר

לצד החברים החדשים נותרו החברים הקודמים: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו''ר הות''ת ויו''ר הועדה לשינוי כלכלי-חברתי; ד"ר מיכל חמו-לוטם, מנכ''ל המכון למנהיגות וממשל; יאיר המבורגר, בעלי ענקית הביטוח "הראל"; ארז ויגודמן, מנכ''ל מכתשים אגן; ופרופ' בן ציון זילברפרב, מנכ''ל האוצר לשעבר. יו''ר הועדה הקודמת, אורי יוגב, עזב לפני שנה וחצי וטרם מונה יו''ר חדש.

עיתוי חיזוק הגוף החיצוני אינו מקרי: נתניהו מתקשה בימים אלו לגבש תוכנית כלכלית, שחייבת לכלול סדרה ארוכה של גזירות קשות, לרבות קיצוצים בסך כ-12 מיליארד שקל בתקציב 2013 והעלאת מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל נוספים לפחות.

יתרה מזו, היחסים בין בכירי משרד האוצר לבין בכירי משרדו נמצאים בשפל חסר תקדים, כאשר שתי הקבוצות מטילות אשמות הדדיות קשות על אי קביעת פגישות ועל התקוטטויות פנימיות וחוסר מקצועיות.

על אף שהוועדה המייעצת היא גוף יחסית חדש, שלא זוכה לסיקור נרחב, היא מילאה תפקיד מרכזי בהכנת שני התקציבים האחרונים, לרבות תקציב 2010-2009, אז מילא אורי יוגב, מקורבו של נתניהו והממונה על התקציבים לשעבר, תפקיד מפתח בהכנת התקציב ובבחירת הגזירות הכלכליות.

לפי עדויות של רם בלינקוב, הממונה אז על התקציבים, שהתפטר מיד עם אישור התקציב, גם קובי הבר, שהצטרף היום לצוותו של נתניהו, שיחק תפקיד חשוב מאחורי הקלעים בגיבוש אותו תקציב.

לפיכך, לא מן הנמנע, כי גם הפעם, לנוכח הנסיבות, יזעיק נתניהו כמה מה"תותחים" החדשים שגייס, כמו הבר, שני וטרכטנברג (השניים האחרונים אינם ביחסים טובים עם שטייניץ), שהם מנוסים בגיבוש מדיניות כלכלית, ויוביל הצעת תקציב מטעמו.