נתניהו עשוי להעלות את המע"מ ב-1% או יותר; עוד בחבילת המסים המתוכננת: מס על עשירים

כפי שנחשף ב"גלובס", כל העלאה של 1% במע"מ צפויה להניב 4 מיליארד שקל לקופת המדינה ■ זאת, בנוסף לקיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים בסך 700 מיליון שקלים ■ בקיצוצים לא ייפגעו קצבאות הקשישים, הנכים וניצולי השואה

המע"מ יעלה ב-1% או יותר, כך ככל הנראה יחליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, בהצעה שתובא לישיבת הממשלה הקרובה ביום שני הקרוב.

כפי שנחשף ב"גלובס", מהלך זה צפוי להניב 4 מיליארד שקל (כל 1% מע"מ) לקופת המדינה. כמו כן, בהתאם לחשיפת "גלובס" מלפני שבוע, הוא יביא גם קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים בסך 700 מיליון שקלים.

גורמים כלכליים בירושלים העריכו היום בפני "גלובס", כי העלאת המע"מ היא רק הצעד הראשון עליו החליט נתניהו במסגרת תוכנית מקיפה להעלאת מסים. נזכיר שהגרעון הממשלתי לשנת 2013 צפוי להגיע ל-58 מיליארד שקל לעומת יעד של 30 מיליארד שקל בלבד, אם הממשלה לא תגבש תוכנית כוללת של גזירות הכוללות הן העלאת מסים והן קיצוצים בתקציבי המשרדים.

יתרה מזו, כבר ב-2012 צפויה חריגה קשה מיעד הגרעון שעמד במקור על 2% מהתוצר (20 מיליארד שקל) וצפוי להסתיים ב-40 מיליארד שקל. לכן, נתניהו מאמץ את הצעת אגף התקציבים ומחליט כבר עתה לבצע את פעולות ההתאמה הנדרשות על מנת למנוע גלישה למשבר פיננסי כפי שמתרחש במדינות שאיבדו את אמינותן הפיסקלית כמו ספרד ויוון.

עוד נודע ל"גלובס" כי נתניהו הורה שמסגרת הקיצוצים, שצפויים כבר בשבוע הבא בבסיס התקציב, ולכן צפויים להשפיע גם על תקציב 2013, לא ייפגעו קצבאות הקשישים, הנכים וניצולי השואה.

העלאת המע"מ שתפטור חלק ניכר מבעיית הכנסות המדינה לשנים הקרובות עשויה גם להסיר את ההתנגדות הטקטית שיש בקרב בכירי משרד האוצר להעלאת מסים קטנים יותר כמו על סיגריות ואלכוהול, שיחד צפויים להניב כחצי מיליארד שקל בלבד. גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" אתמול כי הם מתנגדים להעלאה של מסי חטאים אלו כצעד בודד והגדירו אותו כצעד לא רציני שרק עלול לפגוע באמינות וברצינות של מקבלי ההחלטות בירושלים.

בנוסף, המהלך המשלים והחשוב שמתכננים ראש הממשלה ובכירי האוצר, שלו גם חשיבות ערכית, הוא הטלת מס גם על עשירים, המכונה מס יסף. המס צפוי להניב לקופת המדינה כ-400 מיליון שקלים נוספים. מס זה יוטל על אזרחים אשר הכנסתם מהון ועבודה יחד עולה על 2 מיליון שקלים לשנה.

כל החבילה שצפוייה להגיע לאישור כבר בימים הקרובים תניב 5 מיליארד שקל, ולה חשיבות כפולה. היא מתחילה לטפל בעיית הגרעון ב-2012 וב-2013 ומאותתת לשווקים, למשקיעים, לחברות הדירוג ולארגונים הכלכליים הבינלאומיים כי ממשלת ישראל נחושה לטפל בבעיה הפיסקלית שלה וכי מדיניותה הפיסקלית אמינה.

כך מציגים נתניהו ושטייניץ חבילה "מאוזנת", קרי מצד אחד פגיעה מסויימת בשכבות החלשות בשל העלאת המע"מ, אך מנגד העלאת מסים שפוגעים בעשירים ובמוצרים אשר גורמים למוות ומחלות.

לא מן הנמנע כי ראש הממשלה יחליט ביום שני להודיע על העלאת מסים נוספים ובכירים באוצר מסרו ל"גלובס" שנבחנים ממש בימים אלו מהלכים "יצירתיים" ואף מפתיעים מאוד. אחת השאלות שנותרות פתוחות כעת היא האם ראש הממשלה ובכירי האוצר יחליטו לפתוח במאבק בקבוצות הלחץ החזקות במשק ולהתחיל לבטל פטורים ממס אשר היקפם מגיעים לכ-40 מיליארד שקל.