מחקר: המשבר הכלכלי ארוך ועמוק מדי; הצרכנים מבוהלים

מרבית הצרכנים בשווקים העשירים חשים חרדה וחוסר ביטחון ומתקשים לחסוך - כך קובע הסקר השנתי של BCG, שנערך בקרב כ-22,000 צרכנים ב-16 ארצות

מרבית הצרכנים בשווקים העשירים בעולם אומרים כיום כי הם חשים חרדה וחוסר ביטחון ומתקשים לחסוך - כך קובע הסקר השנתי ה-11 של BCG - Boston Consulting Group, בנושא תחושות הצרכנים, אשר נערך בחודשים אפריל-מאי 2012, בקרב יותר מ-22,000 צרכנים ב-16 ארצות שונות.

מנתוני הסקר עולה כי הצרכנים הידקו חגורות ומכינים את עצמם לתקופה ארוכה של צמיחה נמוכה או היעדר צמיחה בהכנסותיהם. לתחושתם, עולמם דומה היום לשנות ה-30 של המאה הקודמת או לעשור האבוד ביפן. רמות הדאגה בשווקים רבים גבוהות מאלה שנרשמו לפני שנה, ורמת החרדה מתקרבת לשיאים של 2009-2008.

עוד עולה מהסקר כי הצרכנים סבורים כי הממשלה אשמה בחוסר היציבות הכלכלי המתמשך, וכי ברוב השווקים יש תחושה עזה ואף מתעצמת של היעדר ביטחון כלכלי. כ-14% ממשקי-הבית בארה"ב מדווחים כי הם מצויים בקשיים כלכליים, ו-34% נוספים אמרו כי אינם חשים בטוחים מבחינה כלכלית. רוב המשיבים בשווקים המפותחים אומרים כי הם מודאגים לגבי עתידם.

רבים מאוד חשים פסימיות וסבורים כי ההתאוששות הכלכלית לא תהיה מהירה. כמעט מחצית מהצרכנים המערביים מאמינים כי הכלכלה לא תשתפר. אחד מכל 4 אנשים בארה"ב ובאירופה בממוצע חושש כי יאבד את מקום עבודתו.

מעטים בלבד מאמינים כי חיי ילדיהם יהיו טובים משלהם. רק אחד מכל 5 צרכנים בארה"ב, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ואנגליה סבור כי לדורות הבאים יהיו חיים טובים יותר. המשמעות היא שכ-80% מצרכני העולם המערבי אינם מאמינים כי חיי ילדיהם יהיו טובים משלהם.

חשיבותם של ערכים כמו חיסכון כסף ושמירה על הבריאות מזנקת לשיאים חדשים. ירידה תלולה חלה, לעומת זאת, בנכונות לבזבז כסף על פריטי יוקרה. יחד עם זאת, 30% מהצרכנים בארה"ב אומרים כי הם אינם חוסכים דבר מהכנסותיהם.

כמעט בכל הקבוצות הדמוגרפיות מתכננים רוב הצרכנים לקצץ בהוצאות בשנה הקרובה כדי לאזן את תקציביהם: 51% מהנשים, 48% מהעובדים, 52% מתושבי האזורים הכפריים ו-49% מבעלי ההכנסות הבינוניות.

עורכי המחקר, מייקל ג'. סילברסטין, קתרין רוש ושרה מילטון מחברת BCG, הסבירו כי "הצרכנים של היום רוצים יותר ערך עבור כספם, פחות לחץ ויותר ביטחון. הם מעריכים יציבות, בית, מוצרים מקומיים, חברים ורוחניות - הרבה יותר מאשר לפני שנתיים. המעמד החברתי, הכיף והריגושים מעניינים אותם פחות".