שטייניץ תוקף את התקשורת: "בסה"כ מעלים מע"מ באחוז"

שר האוצר לגל"צ: "כשר האוצר אעשה הכול כדי להגן על כלכלת ישראל. אנו בעיצומו של קרב כלכלי" ■ על מע"מ דיפרנציאלי: "רעה חולה שמשמידה מערכות מסים"

ברקע העלאות המסים המתוכננות על מנת להילחם בגירעון המעמיק, התראיין הבוקר (א') שר האוצר יובל שטייניץ בגלי צה"ל ואמר כי "אפשר לטשטש את התמונה הכללית אבל כל העולם בקריסה כלכלית ואבטלת המונים, ורק במדינה אחת אנחנו מצליחים 3 וחצי שנים להגן על ישראל. וזה העיקר". שטייניץ הוסיף כי "אין פה אבטלת המונים, והשכר הממוצע לא ירד בשנים האחרונות".

- המשבר באירופה לא חדש.

"אתה טועה. כולם ציפו שהעולם יתאושש והמשבר מחמיר. למרות שישראל התאוששה, העולם לא, ואנחנו עדיין בעיצומו של קרב על כלכלת ישראל. רזי, שים את הפופוליזם בצד ואני כשר אוצר אעשה הכל להגן על כלכלת ישראל".

- למה הקלות שבהעלאת מע"מ לכולם? למה לא מע"מ דיפרנציאלי?

"הממשלה מבצעת מהלכים מאוד חשובים כמו הגדר בגבול מצרים, חינוך חינם מגיל 3 ועוד. נתנו הרבה מאוד אחרי ועדת טרכטנברג - ולוקחים קצת. חבילת הצעדים הזאת היא לא כלכלת בחירות, והיא מדודה ומאוזנת. יש הגזמה בצורה בה חבילת המסים מוצגת, בסה"כ מעלים את המע"מ באחוז".

- מה יש לך נגד התקשורת?

"היא צריכה לתת לציבור תמונה מאוזנת. אנחנו לוקחים 40 שקל ממי שמרוויח 15 אלף שקל בחודש, ונותנים מאות שקלים בחזרה. מי שמרוויח את השכר הממוצע במשק או מתחת לא - אין שום העלאת מס הכנסה".

- ומע"מ דיפרנציאלי?

"היתרון היחידי במערכת המסים הישראלית הוא המע"מ האחיד, וזה על פי ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומית. מע"מ דיפרנציאלי היא רעה חולה שמשמידה מערכות מסים כי עלויות הגבייה מזנקות וזה פתח לרמאויות. כל אירופה מנסה לעבור למע"מ אחיד. אני מצפה מהתקשורת, כמו בנושאי ביטחון, לגלות קצת אחריות - העולם במלחמה כלכלית".

- מה עוד צפוי?

"החבילה מטפלת בצד ההכנסות והגירעון. אני מקווה שלא נעלה עוד מסים. הצעד הכלכלי הזה אמור לתת פתרון מלא לטיפול בגירעון, ובמסגרת התקציב נאלץ לטפל בצד ההוצאות".