האם יצילו את חברות התקשורת הקטנות מכליה?

בעקבות לחצים שמפעילות חברות השיחות הבינלאומיות 018 אקספון ו-019, מתגבשת הערכה במשרד התקשורת שיש למצוא דרכים כדי לסייע לחברות הקטנות לשרוד בשוק

במסגרת הניסיונות להציל חברות תקשורת קטנות מכליה - על רקע המדיניות של המשרד להקים ארבע קבוצות תקשורת גדולות - החל ביום חמישי האחרון משרד התקשורת בשימוע פתוח של חברות השיחות הבינלאומיות במטרה להבין מהן מה הם מצפות שיתרחש בשוק התקשורת כדי שיוכלו לשרוד את מבנה התחרות החדש.

בעקבות לחצים שמפעילות חברות השיחות הבינלאומיות 018 אקספון ו-019, מתגבשת הערכה במשרד שיש למצוא דרכים כדי לסייע לחברות הקטנות לשרוד בשוק, על רקע העובדה שהשחקניות הגדולות 012 סמייל ו-013 נטוויז'ן מוזגו לתוך פרטנר וסלקום והאחרונות הפכו את השיחות הבינלאומיות לחלק מהחבילה שהן מציעות ללקוחות הסלולריים. המשמעות היא שלשחקניות הקטנות אין יכולת שרידות בהיותן חסרות גב כלכלי בדמות קבוצת תקשורת שעומדת מאחוריהן ומסבסדת את פעילותן.

כיום המצב הוא שהחברות הסלולריות מציעות במסגרת חבילת "הכל כלול" שיחות בינלאומיות לעשרות יעדים בינלאומיים. יוצא שללקוחות חברת שיחות בינלאומיות לא משתלם להמשיך ולהוציא שיחות באמצעותן, משום שברוב המקרים הם יכולים לקבל שירות שיחות לחו"ל במסגרת חבילת הכל כלול ולהוציא שיחות דרך הסלולר.

ביום חמישי האחרון הופיעה חברת 018 אקספון והעלתה שורה של נושאים שעשויים לפתור את הבעיה, שהעיקרית בהן היא הקישוריות הסלולרית שהיא דורשת לבטל עבור מי שמתקשר דרך הסלולר לחו"ל. הטענה המרכזית של 018 היא שהחברות הסלולריות סופגות את עלות הקישוריות הסלולרית בגלל שהטמיעו את 012 ו-013 לתוכן, וכך לכאורה הן יכולות להציע ללקוחותיהן שיחות לחו"ל בתוך החבילה הכוללת. הפתרון הזה אינו יכול לעבוד עבור חברה חיצונית שלא מספקת שירותי סלולר, ולכן דורשת 018 שיבטלו את התשלום עבור הקישוריות הסלולרית כדי שלקוחות יוכלו לבחור דרך איזה מפעיל בינלאומי להוציא את השיחה - ובמגרש השיחות הבינלאומיות התחרות היא יותר שוויונית עבורן.

נושא חשוב נוסף שעלה בדיון הוא המעבר לשינוי בשיטת הרישיונות כאשר 018 דרשה לבטל את שיטת הרישיונות הקיימת היום ואשר מחייבת שחקנים קטנים לשלם ערבויות עבור כל פעילות בנפרד. כלומר שחקן בינלאומי שמשלם ערבות עבור הרישיון שלו, חייב לשלם ערבות נוספת במידה והוא הופך להיות מפעיל סלולרי וירטואלי למשל. הסוגיה הזו מקשה מאד על השחקנים הקטנים כיוון שלעומת קבוצות התקשורת הן נדרשות לשאת בתשלומים כפולים בגין הערבות רק מפני שרצו להרחיב את קשת המוצרים שלהן.

נציין כי במשרד התקשורת, וללא קשר לטענה שהעלתה 018, יש מחשבות לשינוי בשיטת הרישיונות והמשרד מבין שיש היום יותר מדי סוגי רישיונות ולכן יש לצמצמם.

בשולי הדברים נציין כי קבוצת בזק החליטה לא להופיע לשימוע, כאשר הרקע הוא ניגוד העניינים המובנה הקיים בין חברת בזק לבזק בינלאומי, שלה יש אינטרס מובהק לשמר את השוק הבינלאומי בדומה ליתר השחקנים נעדרי התשתית.