נחתם הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי

משרד התחבורה על החתימה בראשי-תיבות על ההסכם: היסטוריה ■ החתימה התאפשרה לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, קיבל החלטה לאשר את ההסכם

נחתם הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי: גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה (רת"א), והנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופי, קלאוס גייל, חתמו הבוקר (ב') בראשי-תיבות על הסכם שמיים פתוחים שיובא בקרוב לאישור הממשלה ולאישור הפרלמנט האירופי. זאת לאחר שבחודש מרץ השנה נחתם בין ישראל והאיחוד האירופי מזכר ההבנות לפתיחת השמיים לתחרות.

היסטוריה - כך הגדירו הבוקר במשרד התחבורה את החתימה בראשי תיבות על ההסכם, שהושגה לאחר משא-ומתן שנמשך יותר מ-3 שנים. החתימה התאפשרה לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, קיבל החלטה לאשר את ההסכם והנחה את רשות התעופה האזרחית לחתום על ההסכם. ההסכם האמור צפוי להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל ואירופה שתאפשר הוזלה משמעותית של מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ותפתח יעדי טיסה חדשים, בכל רחבי אירופה, ללא הגבלה.

עוד טוענים במשרד התחבורה, ההסכם יאפשר בנוסף להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל ויצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים. כץ: "ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק".

עוד אמר כץ כי לאחר הליך בחינה יסודי השתכנע כי מדובר בהסכם טוב הטומן בחובו יתרונות לתעופה הישראלית. "אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית המטיבה עם כלל המשק".

במשרד התחבורה מעריכים כי תחילת היישום בפועל של ההסכם צפויה בתוך מספר חודשים ובהדרגתיות במשך כ-5 שנים. זאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מידי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים, כבר היום, היקף תנועה משמעותי ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כ-3 תדירויות שבועיות מידי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות.

כמו כן, עם תחילת יישומו של ההסכם יורחב פטור הסוג שניתן לענף התעופה מחוק ההגבלים העסקיים, כך שלא יהיה יותר צורך להגיש הסכמי קוד שייר בין חברות התעופה הישראליות לחברות אחרות לאישור מראש של הממונה וזאת בכל השווקים בהם קיימת מציאות רגולאטורים של שמיים פתוחים (יחול על טיסות לארה"ב ומדינות האיחוד האירופי). הרחבת הפטור הושגה לאחר מגעים שניהל השר כץ מול הממונה על ההגבלים העסקיים במטרה לאפשר לחברות ישראליות לחתום על הסכמי שיתוף-פעולה ללא צורך בקבלת אישור מראש, בדומה למציאות השוררת במדינות האיחוד האירופי.

גם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אמר היום בעקבות חתימת ההסכם כי מדובר במהלך חיוני שיזניק את התיירות לישראל במאות אלפי תיירים ויביא להגברת התחרות, להורדת מחירים עבור הצרכן הישראלי. ומאל-על, שהביעה בעבר חשש כי הסכם כזה יפגע בה, מסרה היום כי הנושא בלמידה. גם המלונאים מברכים על ההסכם: "אנו בטוחים שהמהלך יתרום לתחרות בריאה בשמיים ויביא להגדלת התיירות הנכנסת לישראל".