ריבלין: "יש להחריג את מערכת הבריאות מהקיצוץ הרוחבי"

יו"ר הכנסת בפתיחת ועידת ישראל לרפואה: "התוודעתי במו עיניי למחסור החריף במיטות, בתקנים, בציוד, מחסור, ממנו סובלת לא רק יחידת הכוויות בשיבא, אלא מערכת הבריאות כולה"

"בריאות שווה לביטחון, קיצוץ בבריאות הוא קיצוץ בביטחון; מערכת הבריאות היא קו ההגנה האחרון, שאסור לתת לו להיפרץ", כך אמר היום (ג') יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין בפתיחת ועידת ישראל לרפואה, בהתייחס לקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה.

ריבלין סיפר שביקר בשבוע שעבר במחלקה בו שכבו דניאל פחימה שנפצע בבורגס ולצדו נכה צה"ל עקיבא מפעי שהצית עצמו: "התוודעתי במו עיניי למחסור החריף במיטות, בתקנים, בציוד, מחסור, ממנו סובלת לא רק יחידת הכוויות בשיבא, אלא מערכת הבריאות כולה. הממשלה ששלחה משלחת רפואית לבורגס הבינה שכאשר קו ההגנה של מערכת הביטחון או של מערכת הרווחה קורס, מי שנשאר להתמודד עם הפצועים - זו מערכת הבריאות. אלו הם בתי החולים, חדרי המיון, טיפול נמרץ, מחלקות הכוויות והפלסטיקאים".

ריבלין אמר כי "אני חושב שהממשלה פועלת באופן נכון כאשר היא מגלה אחריות כלכלית, ועושה מאמצים לסתום את הבור התקציבי שנוצר עקב משימות לאומיות שהתגלגלו לפתחנו בשנים האחרונות. ואולם, אם הממשלה החריגה ובצדק, את הביטחון מהקיצוץ הרוחבי, היא חייבת לעשות זאת ביחס לבריאות".

לדבריו:" ההחלטה אתמול להעביר 50 מיליון למיגון לביה"ח ברזילי באשקלון היא צעד בדרך הנכון, אבל מערכת הבריאות כולה חייבת להיות מוחרגת. ההיגיון הנכון שהדריך את הממשלה, להחריג את הביטחון, הרווחה והחינוך, הוא ההיגיון שצריך להנחות אותה להחריג גם את מערכת הבריאות".

עוד אמר ריבלין: "אינני מתעלם מהגרעון התקציבי, מהירידה בהכנסות המדינה ומהפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, במצב הנוכחי אני סבור שהקיצוץ בתקציב הכרחי, השאלה היא, מהיכן. ברור לי שהבריאות איננו התחום המתאים, משום התקציב הגמיש במערכת הבריאות שממנו ניתן לקצץ מוגבל ביותר, וכל פגיעה תהיה על גב החולים. מערכת הבריאות היא מערכת שסובלת שנים ממחסור חריף, ופגועה מקיצוצים רוחביים ועמוקים. קיצוץ נוסף משמעו, לא רק תורים ארוכים יותר, לא רק זמן המתנה בלתי נסבל, לא רק מספר אחיות מועטות בפגיה, אלא משמעו חתך עמוק בהגנת העורף."