פרטנר וסלקום: הוט מתחמקת ממו"מ על שוק סיטונאי

גורמים בהוט: שתי החברות עסוקות בלבכות וליילל - במקום לעבוד ולהשקיע

הוט מחפשת כל דרך כדי להימנע ממשא-ומתן על הקמתו של השוק הסיטונאי - כך טוענות פרטנר וסלקום בשיחות סגורות. אם בזמן הקרוב הוט לא תשנה את גישתה ותיכנס עימן למשא-ומתן רציני בדומה לזה הנערך מול בזק, יבקשו החברות ממשרד התקשורת להתערב בעניין.

פרטנר וסלקום טוענות כי הוט נמנעת בעקביות מכניסה למשא-ומתן עימם ועושה הכול על מנת לדחות פגישות ולנסות להתחמק מדיון ענייני בנושא. בתוך החברות מתגבשת הדעה שהוט מנסה להרוויח זמן מסיבות אסטרטגיות, ומכיוון שהיא לא הולכת להרוויח מהקמתו של השוק הסיטונאי, אלא להיפך.

לעומת זאת, המצב מול בזק שונה בתכלית, והצדדים מנהלים משא-ומתן ענייני מתוך מטרה להגיע להסכמות, גם אם הפערים עדיין גדולים, והמשא-ומתן עוד ארוך.

כפי שפורסם ב"גלובס", הוט מוכנה לאפשר שימוש ברשת שלה על-ידי מתחרים, במודל אחד בלבד, כפי שזה נעשה היום. החברה לא מוכנה לאפשר לשחקנים מתחרים נגישות למרכיבי הרשת שלה כפי שמוכנה בזק, והיא טוענת כי אם יאפשרו למתחרים נגישות אקטיבית לחלקים מסוימים ברשת, המשמעות עשויה להיות פגיעה חמורה ברשת, כאשר כל תקלה עשויה להביא לפגיעה ולנזק לאלפי לקוחות.

על-פי הערכות בשוק, להוט יש אינטרס לדחות כמה שניתן הקמת השוק הסיטונאי החדש על גבי הרשת שלה, משום שהיא מבינה שהלחץ כרגע הוא על בזק, שכן המשוואה היא שאם בזק מאפשרת הקמתו של שוק סיטונאי ומתן אפשרות שימוש לשחקנים מתחרים בשוק - התמורה שהיא תקבל תבוא לידי ביטוי בהקלות רגולטוריות משמעותיות.

לעומת זאת, עבור הוט אין אינטרס לקדם את השוק הסיטונאי, משום שהיא כבר פועלת כקבוצת תקשורת ממילא, וגם אם לא התירו לה מיזוג מלא בינה לבין הוט מובייל, הרי שבפועל המיזוג הזה מתקיים, והחברות ממוזגות תחת הסכמה שבשתיקה של משרד התקשורת.

יתר ההקלות שעשויה הוט לקבל אינן מהותיות כפי שההקלות הרגולטוריות עשויות להיות מהותיות לבזק, ולכן האחרונה דווקא רוצה להגיע ולסכם על הקמתו של השוק הסיטונאי כמה שיותר מהר.

ברקע הדברים יש את נושא התחרות בטלוויזיה ורצונן של פרטנר וסלקום להיכנס לשוק הטלוויזיה על גבי האינטרנט. לצורך כך הן חייבות להגיע להבנות עם הוט לגבי הסדרת נושא השימוש ברשת שלה, ומכאן ברור שלהוט יש אינטרס הפוך - לדחות כמה שיותר הקמתו של השוק הסיטונאי, מתוך הכרה שהדבר יביא לדחייה בכניסה של פרטנר וסלקום לתחרות בליבת עסקיה, הטלוויזיה.

גורמים המקורבים להוט דחו את הטענות של פרטנר וסלקום בתקיפות וציינו כי שתי החברות עסוקות ב"בכיינות רצופה ומתמשכת". לדבריהם, הוט נפגשת עם כולם ומנסה לקדם הקמת השוק הסיטונאי, אלא שמטרתן של שתי החברות היא פשוט לבכות וליילל למשרד התקשורת. במקום להשקיע ולהראות נכונות רצינית במשא-ומתן, הן מנסות לטעון כי לא מגיע להוט תשלום על השימוש ברשת (הסכם הגיגות ג.פ), וזה מוכיח כי כוונותיהן לא טהורות.