עופר נמרודי יצא גדול

שלא יבלבלו אתכם פרשיות עבר מעוררות מחלוקת, מדובר בחיית שוק מיומנת

צניעות, ענווה או סגפנות הן לבטח לא תכונות הנקשרות בשמו של עופר נמרודי, אחד מאנשי העסקים הססגוניים בשוק ההון המקומי. על יחסי הגומלין של נמרודי והחברות הציבוריות שבשליטתו יעידו, בין היתר, רכישת מכונית מרצדס עבורו ב-1.2 מיליון שקל על ידי מעריב, בשנת 2003, בעת שעדיין היה בשליטתו, ודירוגו דרך קבע בצמרת שיאני השכר במשק (כ-5 מיליון שקל בשנה).

ולמרות שההיסטוריה של נמרודי זרועה בלא מעט אירועים הממוקמים על הסקאלה שבין המביך למביש (ובראשם מעורבותו בפרשת האזנות הסתר בין העיתונים הגדולים, באמצע שנות ה-90) אסור להתבלבל: מדובר ביזם ממולח ובחיית שוק הון מיומנת, היודעת לזהות הזדמנות עסקית כשזו נקרית בדרכה ולפעול בנחישות כדי לנצל אותה.

לראייה, באמצע השבוע שעבר נסחרו מניות חברת הכשרת הישוב , שבאמצעותה פועל נמרודי, בשווי של קרוב ל-700 מיליון שקל, המעמיד את חברת ההחזקות הזו בשורה אחת עם אימפריות מקומיות כמו אי.די.בי ומבטח שמיר, והרבה מעל השווי בו נסחרות קרדן, אלביט הדמיה, אלקו והפטרוכימיים.

מבט על מניית הכשרה בשנה האחרונה, יגלה כי זו איבדה "רק" 20% מערכה, לעומת שחיקה בשיעור 70% ויותר במניותיהן של מרבית חברות ההחזקה האחרות. מאזן החברה מספק את אחת הסיבות לכך: חובות של פחות ממיליארד שקל למחזיקי האג"ח, המלמדים כי נמרודי לא התפתה כרבים מעמיתיו להרפתקאות פיננסיות ממונפות בשנים שבהן מימנו המוסדיים כמעט כל גחמה עסקית.

החלטות מנצחות

אבל המאזן מספר רק חלק מהסיפור. בשנים האחרונות קיבל נמרודי שתי החלטות עסקיות מנצחות. הראשונה הייתה להיפטר ממעריב, שהפסדיו היוו במשך תקופה ארוכה משקולת כבדה על תוצאות הכשרת הישוב (והסבו נזק תדמיתי לנמרודי עצמו).

השנייה, והמשמעותית יותר, הייתה הכניסה לתחום חיפושי הגז והנפט, לצד ההתבססות על עסקיה המסורתיים של הכשרה בתחום הנדל"ן המניב. במארס 2010 ניצל נמרודי קוניונקטורה של מחסור בכספים וחילוקי דעות בין בעלי רישיונות החיפושים הימיים "מירה" ו"שרה", והצליח להניח את ידו על צמד הרישיונות המבטיחים בהשקעה של כ-16 מיליון דולר בלבד. זמן קצר לאחר מכן, ולאור הסתברות גבוהה לתגלית גז משמעותית, הוא מכר חלק מצמד הרישיונות לשותפות מודיעין של צחי סולטן ואי.די.בי, במחיר המשקף להם שווי של כ-400 מיליון דולר.

ימים ספורים בטרם תכריז הכשרת הישוב על הממצאים בקידוח שביצעה ברישיונות, זו הזדמנות טובה להזכיר כי הודעה חיובית, שתזניק את מניות החברה, תניב לבעל השליטה בה רווח אישי לא קטן.

עופר נמרודי מחזיק באופן פרטי 5.75% ממניות הכשרה אנרגיה (החברה הבת שבאמצעותה מוחזקים רישיונות "שרה" ו"מירה"), מניות ששווי השוק הנוכחי שלהן הוא 40 מיליון שקל. נתח זה הוענק לו ברובו ללא תמורה, ערב הנפקת החברה הבת.

את ההטבה הלא שגרתית הזאת לבעל השליטה, הסביר בזמנו דירקטוריון הכשרת הישוב באופן המלמד פעם נוספת על האופן שבו נתפסת בעיניו של נמרודי מערכת היחסים בינו לבין החברה ציבורית: "בתחילת מארס 2010 פנו אל נמרודי צדדים שלישיים, ועניינו אותו באופן אישי בהזדמנות עסקית לרכישת רישיונות הנפט.

אפשרות רכישת הזכויות הוצעה לנמרודי ללא קשר לכהונתו כמנכ"ל החברה... שפעל ללא ליאות לאור המורכבות העסקית והמשפטית.... הצלחת ההתקשרות עם הגורמים השונים מהווה הישג שדרש מאמץ גדול, כישרון ומיומנות רבה מאוד מהמנכ"ל ועובדים אחרים".