דראגי: "ננקוט בפעולות; על הבנקים להגדיל את איתנותם"

(עדכון) - יו"ר הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 0.75% - אך אמר כי יחשוף בקרוב תוכנית מסודרת להורדת תשואות האג"ח הממשלתיות באירופה ■ הדגיש: "האירו בלתי ניתן לפירוק" ■ הערותיו על הבנקים מכבידות על השווקים

מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, אמר היום (ה') כי הבנק המרכזי האירופי מוכן לחזור לשוק הפתוח ולרכוש אגרות חוב ממשלתיות על מנת להוריד את התשואות, וכי בשבועות הקרובים יגובש מתווה פעולות חדשות ע"י הבנק המרכזי. עם זאת, דראגי אמר כי על הבנקים באירופה לפעול להגדלת איתנותם - רמז לדרישה אפשרית להגדלת הלימות ההון שלהם - והביא לירידות באירו ובשוקי המניות.

"הלחצים בשווקים הפיננסיים עלולים להכביד עוד יותר על הצמיחה", אמר דראגי במסיבת עיתונאים שהחלה ב15:30. דראגי כינה את התשואות הללו "בלתי נסבלות" והדגיש כי "האירו בלתי ניתן לפירוק". הוא קרא לממשלות להמשיך לנקוט צעדים פיסקאליים ולממשלות להיות מוכנות להפעיל את קרנות הסיוע ESM ו-EFSF, ואז אמר: "הבנק המרכזי עשוי לנקוט צעדים בשוק הפתוח. מעבר לכך - ייתכן שננקוט צעדים לא סטנדרטיים. בשבועות הקרובים נגבש את מתווה הפעולות הללו".

מוקדם יותר היום הותיר דראגי את הריבית באירופה ללא שינוי ברמה של 0.75%, בניגוד לציפיות של חלק מהכלכלנים בשוק כי הוא יוריד את הריבית ב-0.25%. הציפיות להרחבה מוניטרית באירופה היו מלכתחילה גבוהות מאוד ודקות לפני תחילת המסע"ת של דראגי, האירו זינק בכמעט 1% מול הדולר.

דראגי ציין כי האינפלציה תרד בהמשך השנה ותהיה נמוכה מ-2% גם בשנה הבאה, וכי קצב הצמיחה הכלכלית "נותר איטי".

תוך כדי דבריו זינק האירו מעל ל-1.24 דולרים, אך כעבור זמן קצר הוא נפל חזרה לכ-1.23 דולרים. גם החוזים העתידיים בוול סטריט קיזזו את העליות ושוקי המניות ברחבי העולם נלחצו מטה בשל קריאתו של דראגי לבנקים באירופה להגדיל את איתנותם. בשוק חוששים שמא מסר זה יתורגם בעתיד לדרישה להגדיל את הלימות ההון של הבנקים, מה שיחריף את תנאי האשראי הלחוצים ממילא בגוש האירו.

העיתון הגרמני Sueddeutsche Zeitung דיווח היום לפני החלטת הריבית כי הבנק המרכזי יכריז על תוכנית שבמסגרתה ישתף הבנק פעולה עם קרן הייצוב הקבועה של אירופה (ה-ESM) על מנת לרכוש במשותף אגרות חוב של מדינות כמו ספרד ואיטליה. על פי התוכנית, הקרן תרכוש את האג"ח ישירות מהממשלות ואילו הבנק המרכזי ירכוש את האג"ח מהשוק.

"בתוך מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי קיים רוב לחזור לתוכנית רכישות האג"ח ולתאם את המהלך הזה עם הממשלות של גוש האירו", נכתב בדיווח של העיתון הגרמני מבלי לציין את המקורות שהסתמך עליהם בדיווח שלו. על פי העיתון, דרגי לא יכריז על המהלך היום במסיבת העיתונאים שלו, אלא רק יחזור על הדברים שאמר בשבוע שעבר לפיהם הבנק המרכזי יעשה הכל על מנת לטפל במשבר שפוקד את היבשת.