שפיר פרוייקטים מציעה 80% "תספורת" לנושים

בעלת השליטה, משפחת שפירא, מציעה להקדים התשלום החלקי למחזיקי האג"ח לאחר שתמכור קרקע ברומניה ■ שפיר: "סך החוב לציבור עומד על כ-65 מיליון שקלים, ולא 130 מיליון שקל"

שנתיים לפני מועד פירעון האג"ח, מציעה חברת שפיר פרויקטים, שבשליטת משפחת שפירא, להקדים את תשלום החוב למחזיקים. אם המהלך הנוכחי ייצא לפועל, משפחת שפירא תמחק את האג"ח מהמסחר. שפיר פרויקטים פועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, ונקלעה למשבר תזרימי קשה. מאז הדוחות הכספיים של הרבעון השני של 2009 ועד היום מצורפת לדוחותיה הכספיים הערת "עסק חי".

מדובר ב"תספורת" ענקית של כ-80% על החוב המתואם. במארס 2011 אישרו מחזיקי האג"ח של שפיר הסדר שבמסגרתו תשולמנה הקרן והריבית בתשלום אחד במאי 2014. במקביל, נרכשו ממחזיקי האג"ח 10 מיליון שקל ע.נ תמורת 45 אג' לכל 100 אג', וסוכם כי במועד פירעון יתרת החוב תמכור החברה נכס ברומניה המשועבד לטובת המחזיקים, וכי התמורה תתחלק בין הנושים.

בעלי השליטה, המיוצגים על ידי עו"ד גיל אורן, מציעים כעת למחזיקי האג"ח להקדים את פירעון התשלום, תחת ההנחה שמחיר הנכס המשועבד לטובתם לא יעלה בשנתיים הקרובות. הערכת השווי האחרונה למגרש ברומניה גוזרת לו שווי של 30-35 מיליון שקל.

תשלום למחזיקי האג"ח בגובה זה גוזר תמורה של 25-26 אגורות לכל 100 אג' ערך נקוב אג"ח. היקף החוב המתואם של שפיר פרויקטים הוא כ-130 מיליון שקל (שליש מהסדרה נרכש בחזרה ע"י החברה). אג"ח שפיר פרויקטים נסחרות כיום בתשואת זבל של 180%.

לא התחייבו למחזיקי האג"ח

משפחת שפירא, באמצעות חברות שבשליטתם, התחייבה להזרים הון לצורך פעילותה השוטפת של שפיר בלבד ולהמשיך להחזיק אותה כ"עסק חי", אך בעלי השליטה לא התחייבו בשום שלב לפרוע את מלוא החוב למחזיקי האג"ח.

שפיר פרויקטים הוקמה על ידי האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא. הראל שפירא מכהן בתפקידי המנכ"ל והיו"ר. משפחת שפירא היא בעלת השליטה בשפיר הנדסה - אחת מקבלניות הביצוע הגדולות בישראל, המתמודדת על מכרזים לפרויקטים לאומיים גדולים.

החברה נוסדה בשנת 2007, רגע לפני פרוץ המשבר הכלכלי, והצליחה לגייס 150 מיליון שקל באג"ח הנושאות ריבית של 7.3%. החברה רכשה שלוש קרקעות: בפרברי בוקרשט, בסיביו שברומניה ובדניפרופטרובסק שבאוקראינה. כל הפרויקטים נמצאים כרגע בהקפאה, ולמעשה מדובר בקרקעות שהתוכניות לגביהן נותרו על הנייר.

בתחילת השנה הודיעה מועצת העיר בדניפרופטרובסק על כוונתה להעביר לידיה בעלות על מבנים ברחוב שבו נמצאת הקרקע, ובתחילת החודש פסק ביהמ"ש באוקראינה לטובת מועצת העיר. שפיר הסבירה כי "ההחלטה ניתנה תחת השפעה פוליטית פסולה, תוך התעלמות מראיות שהוגשו".

המימון שהוזרם לשפיר פרויקטים באמצעות בעלי השליטה וחברות קשורות מסתכם עד היום ב-122 מיליון שקל. בנוסף, לבעלי השליטה יש ערבויות אישיות לבנק לאומי רומניה בגין פרויקט פפירה, ששוויו נמוך משמעותי מגובה החוב לבנק.

לשפיר פרויקטים לא היו הכנסות מיום הקמתה, ויש לה הפסד מצטבר של 213 מיליון שקל. לחברה יש התחייבויות של כ-303 מיליון שקל, וגירעון של כ-185 מיליון שקל בהון העצמי. בקופתה נותרו פחות מ-80 אלף שקל.

משפיר פרויקטים נמסר בתגובה כי "מדובר בהצעת רכש, שהיא אגב הסדר חוב, בניגוד למה שעולה מהקטע המדובר. הצעת הרכש היא בעקבות פניות רבות של מחזיקי אג"ח פרטיים, והיא תלויה כמובן בהסכמת רוב מיוחס. בניגוד למצוין בכתבה, סך החוב לציבור עומד על כ-65 מיליון שקלים, ולא 130 מיליון שקל. יודגש, כי בעלי החברה הם הנושים הגדולים של החברה, וכי אלה לא משכו דמי ניהול או שכר מנופח מהחברה, ונכון להיום הם אינם מושכים כלל וכלל דמי ניהול או שכר מהחברה. עוד יודגש, כי תנאי הכרחי להצעת הרכש הוא הסכמה בסוגיה הנדונה".