גם איטליה מנסה להרגיע: לא תבקש לפי שעה סיוע אירופי

נגיד הבנק המרכזי של איטליה: "לפי שעה אין צורך בסיוע. הרבה תלוי בנו" ■ דיווח: יוון ונציגי ה"טרויקה" הגיעו להסכמות באשר להידוק המדיניות הפיסקאלית

איטליה מצטרפת לספרד וטוענת כי אין בכוונתה לבקש סיוע מקרנות החילוץ המיוחדות של האיחוד האירופי. לפי דיווח ברשת CNBC, נגיד הבנק המרכזי האיטלקי, איגנציו ויסקו, אמר בישיבת קבינט כי הסיכוי שרומא תצטרך להשתמש בקרנות החילוץ EFSF ו-ESM בעתיד תלוי ביכולתה להעביר רפורמות מבניות במשק ובתקציב המדינה.

ויסקו אמר כי המצב הכלכלי באירופה כה קשה, עד שניתן "לצפות למדיניות מוניטרית מרחיבה יותר בחודשים הקרובים". דברים אלה נאמרים אחרי שבשבוע שעבר גילה נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, כי הבנק המרכזי שוקד על פעולות נוספות שיוצגו בשבועות הקרובים, במטרה לפתור את משבר החוב באירופה.

כאשר נשאל אם איטליה תבקש סיוע חיצוני מאירופה, ענה ויסקו: "לפי שעה, אין צורך בכך. במבט קדימה, זה תלוי במספר גורמים, כמו למשל אם השווקים ישוכנעו שעברנו את נקודת המפנה, אם איטליה תעמוד במשמעת פיסקאלית ותגביר את המאמצים להאיץ את הצמיחה במשק. אם נעשה זאת - לא נזדקק לחילוץ. הרבה תלוי בנו".

לאיטליה חוב של כ-2 טריליון אירו והיא הכלכלה השלישית בגודלה באירופה. ביום ו' אמר ר"מ ספרד, מריאנו ראחוי, כי אין בכוונת המדינה לבקש סיוע מיידי, אלא לאחר שילמד את תנאי הבנק המרכזי של אירופה לקבלת הסיוע המיוחד. ספרד מתמודדת עם תשואות אג"ח גבוהות וייתכן כי תפנה לקבלת הסיוע המיוחד כי להוריד את עלויות גיוסי החוב שלה. ביום ו' נפוצו שמועות בשווקים כי ספרד תפנה לסיוע כבר בסופ"ש, מה שלא התרחש.

בתוך כך, סוכנות בלומברג מדווחת היום כי יוון הגיעה להסכמות על נציגי ה"טרויקה" בדבר הידוק המדיניות הפיסקאלית שלה. בימים אלה בוחנים נציגי ה"טרויקה" את עמידתה של יוון בתנאי הסיוע שנקבעו לה, כאשר בשבועות הקרובים הם יוציאו דוח מפורט שיקבע האם יוון תקבל את המשך הסיוע או לא. דוח שלילי עלול להוביל ליציאתה של יוון מגוש האירו.

"רשמנו התקדמות יפה", אמר היום נציג קרן המטבע הבינלאומית ביוון. "ניקח כעת הפסקה ונחזור לעבודה בתחילת ספטמבר".