מסימני ההאטה במשק: ירידה של 14% ביצוא סחורות לאירופה

כלל היצוא הישראלי ירד ב-7.5% ל-11.2 מיליארד דולר ■ יו"ר מכון היצוא מזהיר: אם הממשלה לא תפעל, יצואנים יסגרו קווי יצור

נתוני מכון היצוא מצביעים על ירידה חדה של כ-14% בהיקף יצוא הסחורות הישראלי לאיחוד האירופי ברבעון השני של 2012 ביחס לתקופה המקבילה ב-2011. מנתונים שפרסם המכון היום (ג') עולה, כי המגמה השלילית בכלל היצוא נמשכת ומחריפה, וברבעון האחרון הוא רשם ירידה של כ-7.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-11.2 מיליארד דולר. ברבעון השני של 2011 הסתכם כלל היצוא הישראלי בכ-12.1 מיליארד דולר.

יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, אמר בהתייחס למספרים כי "נתוני היצוא מדאיגים ואם המצב יימשך, יצואנים ישראליים יאלצו לצמצם ואף לסגור קווי יצור או לפעול להעברתם לחו"ל. הביקושים הנמוכים ביעדי היצוא העיקריים של ישראלים במדינות האיחוד האירופי, שמהווים כ-30% ממנו, יוצרים איום ממשי על עתידו", אמר.

ברבעון האחרון נרשמו ירידות חדות בהיקף היצוא של כימיקלים ושל תרופות לשוק האמריקני, אך עם זאת, יצוא נרחב של סחורות מענפים אחרים קיזז את הירידה. סך היצוא הישראלי לארה"ב הסתכם ברבעון השני בכ-2.5 מיליארד דולר. באסיה, דווקא נרשמה מגמה הפוכה, וברבעון האחרון חלה עלייה של 17% בייצוא. מבין שוקי העולם שנאנקים תחת משבר כלכלי שמוריד את הביקושים, השווקים באסיה שומרים מבחינת היצוא הישראלי על צמיחה יציבה זה הרבעון השביעי ברציפות.

לדברי גבאי, הנתונים שעולים מניתוח היקפי היצוא ברבעון האחרון מצביעים על הצורך בפעולה נמרצת מצד משרדי האוצר והתמ"ת ליצירת תשתיות פעולה נוחות ומועילות ליצואנים הישראליים, תוך התבססות וחשיפה בשווקים חדשים.

"ישראל נמצאת במשבר יצוא חריף", אמר גבאי. "יש להעמיד ליצואנים כלי עידוד שיסייעו להציל את הייצוא הישראלי ולהקים קרן לשיווק בהיקף של 200 מיליון שקל, כדי להסיר חסמי יצוא ולהעמיק את הפעילות בכל השווקים. הבעיה היא אצל היצואנים הקטנים והבינוניים, שמתקשים להתגבר על חוסר הביקושים מחד ועלויות היצור מאידך. כל ירידה של מיליארד דולר ביצוא, עולה למשק הישראלי בכ-9,000 מקומות עבודה. אסור לנו להרשות את ההידרדרות הזאת".

עלייה בייצוא של 100 הגדולות

בעוד מכון היצוא מתריע מפני קריסת היצואנים הקטנים והבינוניים, מינהל המחקר והכלכלה של משרד התמ"ת פרסם היום את מדד 100 יצואני הסחורות המובילים בתעשייה לרבעון השני. מנתוני המינהל עולה, כי 100 היצואנים הגדולים רשמו דווקא עלייה קלה בפעילות, שהסתכמה ברבעון האחרון בכ-7.05 מיליארד דולר ביחס ל-6.93 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה.

חרף השיפור בביצועים ברבעון האחרון, היצואנים הגדולים עדיין הרוויחו פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אז היצוא הסתכם בכ-7.13 מיליארד דולר. גם היצואנים הגדולים רשמו ברבעון האחרון ירידה בשוק האירופי, והיא נאמדת בכ-6%.

תחזית הייצוא של כלכלני מכון הייצוא לסוף השנה צופה קיפאון על רקע הימשכות המשבר הכלכלי החריף בעולם, בדגש על משבר החוב באירופה, שמוריד את הביקושים. בחודש הקרוב עתיד מכון הייצוא לדון מחדש בתחזית שלו, ולפי הערכות, הוא יבחן אפשרות לעדכן אותה באופן שתצפה ירידה כללית בהיקף הפעילות ביחס ל-2011.

התפלגות הייצוא
 התפלגות הייצוא