עמוס ירון: "חייבים להקים כאן מתקן הנזלת גז"

האלוף (במיל') עמוס ירון מונה לפרויקטור להקמת תקני ייצוא גז נוזלי

"אני פטריוט ישראלי ואני חושב שצריך לבחון את כל האפשרויות להקים כאן מתקן הנזלת גז" - כך אמר ל"גלובס" האלוף (במיל') עמוס ירון בעקבות מינויו לפרויקטור להקמת תקני ייצוא גז נוזלי.

לדבריו, "רק אם אווכח שבשום אופן אי אפשר יהיה לבנות כאן, שיחפשו במקומות אחרים. אני לא אהיה שם".

שרי האוצר והאנרגיה אישרו היום (ד') את מינוי ירון ליו"ר חברת קו צינור נפט אילת-אשקלון (קצא"א) לפרויקטור להקמת מתקני ייצוא גז נוזלי. בתוקף התפקיד החדש, שאושר על-ידי שרי האוצר והאנרגיה יקדם ירון הקמת מתקן LNG חופי בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. הפרויקט צפוי לספק למשק כ-5,000 מקומות עבודה בשלבי ההקמה ועוד מאות משרות בשלב ההפעלה.

ירון אמר כי בכוונתו להגיש המלצות לקידום הפרויקט לממשלה, שיכללו גם המלצה לחוקק חוק מיוחד לצורך מימוש הפרויקט. המיקום העתידי של המתקן עדיין לא נבחר אך בין האתרים האפשריים נמצאים קרקעות קצא"א באילת ובאשקלון, אשדוד וכן אופציה להקים את המתקן מול החוף, במי ים רדודים. ירון מעריך כי ניתן יהיה להשלים את הפרויקט בתוך חמש שנים.

הקמת המתקן בישראל באה על-רקע כוונת המדינה לאסור על יזמי הגז לייצא גז ישראלי דרך מתקנים שנצאים במדינות שכנות. היזמים טוענים כי הקמת מתקן בחוף הישראלי תארך שנים רבות ותעכב משמעותית את אפשרויות הייצוא של הגז. ירון יפרוש מקצא"א ב-1 באוקטובר בתום כהונה בת 4.5 שנים.

לדברי ירון, "צריך להתאמץ לעשות את זה (מתקן LNG) כי יש לזה עתיד גדול. בעולם עובדים על הדברים האלה ואנחנו צריכים לפעול בלוח הזמנים הכי מהיר האפשרי".