עמוס ירון מונה לפרויקטור מתקני יצוא הגז הנוזלי

"אני פטריוט ואני חושב שצריך לבחון את כל האפשרויות להקים כאן מתקן הנזלת גז", כך אומר היום (ד') ל"גלובס", האלוף במילואים עמוס ירון, בעקבות מינויו לפרויקטור להקמת מתקני יצוא גז נוזלי (LNG).

שרי האוצר והאנרגיה, אישרו היום את מינויו של ירון, יו"ר חברת קו צינור נפט אילת-אשקלון (קצא"א), לתפקיד פרויקטור להקמת מתקני יצוא גז נוזלי. בתוקף התפקיד החדש, יקדם ירון הקמת מתקן LNG חופי בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. הפרויקט צפוי לספק למשק כ-5,000 מקומות עבודה בשלבי ההקמה ועוד מאות משרות בשלב ההפעלה.

ירון אמר כי בכוונתו להגיש המלצות לקידום הפרויקט לממשלה, שיכללו גם המלצה לחוקק חוק מיוחד לצורך מימוש הפרויקט. המיקום העתידי של המתקן עדיין לא נבחר, אך בין האתרים האפשריים נמצאים קרקעות קצא"א באילת, באשקלון, באשדוד, וכן אופציה להקים את המתקן מול החוף, במי ים רדודים. ירון מעריך כי ניתן יהיה להשלים את הפרויקט בתוך חמש שנים.

הקמת המתקן בישראל באה על רקע כוונת המדינה לאסור על יזמי הגז לייצא גז ישראלי דרך מתקנים שנמצאים במדינות שכנות. היזמים טוענים כי הקמת מתקן בחוף הישראלי תארך שנים רבות ותעכב משמעותית את אפשרויות הייצוא של הגז. משום כך הם מבקשים שהמדינה לא תימנע מהם לייצא את הגז דרך מתקן שיוקם בשנים הקרובות בקפריסין. ירון סבור כי "רק אם יוכח שבשום אופן אי אפשר יהיה לבנות כאן מתקן כזה, יש לאפשר ליזמים לייצא גז דרך מתקנים בחו"ל".

ירון יפרוש מקצא"א ב-1 באוקטובר, בתום כהונה בת ארבע וחצי שנים. לדבריו, "צריך להתאמץ להקים מתקן LNG, כי יש לזה עתיד גדול. בעולם עובדים על הדברים האלה ואנחנו צריכים לפעול בלוח הזמנים המהיר ביותר".