עתירה מינהלית: לתת רישיון ישיבה זמני לכל הזרים בישראל

העותרים טוענים כי עפ"י חוק הכניסה לישראל כל אדם חייב לשהות במדינה עם רישיון כלשהו, וכי שר הפנים אלי ישי ורשות האוכלוסין בעצם עוברים על החוק

בישראל שוהים מבקשי מקלט רבים, ורובם הגדול מחזיק ברישיון ישיבה זמני בארץ על-פי סעיף 2 א' 5 לחוק הכניסה לישראל. השבוע הגישו מספר ארגוני סיוע, ביניהם מוקד הסיוע לעובדים זרים ורופאים לזכויות אדם, עתירה לבית הדין לעניינים מינהליים בירושלים, בדרישה לתת את הרישיון הזמני הזה לכל הזרים השוהים בארץ - כך דווח בגלי צה"ל.

מהעתירה עולה כי בישראל שוהים בין מאות לאלפי זרים בלי רישיון כלשהו - ללא תעודת זיהוי. מדובר בזרים שעדיין לא התבררה זהותם באופן סופי, או שאין אפשרות להרחיקם לארץ המוצא. אותם זרים חשופים למעצר שרירותי, אינם יכולים לעבוד ואינם מקבלים שירותי בריאות כלל, גם במקרי חירום, וכמובן שלא שירותים אחרים.

בעתירה טוענים הארגונים כי על-פי חוק הכניסה לישראל, כל אדם חייב לשהות במדינה עם רישיון כלשהו, וכי שר הפנים, אלי ישי, ורשות האוכלוסין וההגירה בעצם עוברים על החוק.

העותרים מתבססים בעיקר על סעיף 1 ב' לחוק, שעל-פיו "מי שאיננו אזרח ישראלי או בעל אשרת עולה או תעודת עולה, תהיה ישיבתו בישראל על-פי רישיון ישיבה", ועל ההסבר לחוק, הקובע כי כל ישיבה בישראל תהיה על סמך רישיון ישיבה.

עו"ד אסף וייצן ממוקד הסיוע לעובדים זרים אמר בראיון לתוכנית "מה בוער" עם רינו צרור כי בלי הרישיון המדובר אי-אפשר לחיות במדינת ישראל. לדבריו, "לשר הפנים יש 3 אפשרויות: או להרחיק אותם, או לשים אותם בכלא עד להרחקה, או לשחרר אותם - ואז הוא חייב לתת להם אישור עבודה".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מי שזכאי לכך מקבל רישיון זמני או אשרת שהייה. מעבר לכך, אין לנו כל כוונה לנהל דיונים על עתירות באמצעי התקשורת - בניגוד לאחרים. ברשות מבקשים להבהיר כי על-פי חוק הכניסה לישראל, כל מי שנכנס לשטחי המדינה צריך לעשות זאת על-פי חוק ובאמצעות אשרה חוקית".