מפעל פניציה מהגליל בקשיים; החובות: כ-320 מיליון שקל

אחת מספינות הדגל של התעשייה טובעת: חברת הזכוכית פניציה אמריקה-ישראל נכנסה להקפאת הליכים ומחפשת משקיע ■ חייבת 323 מיליון שקל לנושים

מצוקה תזרימית קשה בעקבות התייקרות מחירי האנרגיה וחומרי הגלם, תחרות אגרסיבית בשוקי היעד וירידה חדה בביקושים - אילצה את חברת פניציה אמריקה-ישראל לבקש מבית המשפט המחוזי בנצרת הקפאת הליכים.

אתמול (ד') נעתר בית המשפט לבקשת החברה, ומינה לה את רו"ח חן ברדיצ'ב כנאמן, שיפעיל אותה למשך 30 יום, על רקע חובות שצברה בגובה כ-323 מיליון שקל לנושים, רובם בנקים וספקים.

יש לציין כי לא מדובר בחברת פניציה ירוחם, המצויה בבעלות שונה ועוסקת בייצור בקבוקי זכוכית.

החברה מעסיקה כ-400 עובדים, רובם הגדול מחיפה וממגזרי המיעוטים בצפון, ופועלת באזור התעשייה ציפורית שבנצרת עילית. היא מוחזקת בבעלות התאגיד האמריקני גארדיין, ויו"ר הדירקטוריון הוא התעשיין הבכיר עודד טירה, שבין השנים 1999 ל-2005 כיהן כנשיא התאחדות התעשיינים.

פניציה הוקמה לפני 78 שנה, התמחתה בייצור מוצרי זכוכית, ובשנים האחרונות התמקדה בייצור זכוכית שטוחה, המשמשת בין השאר לחיפוי של גורדי שחקים ומבנים מורכבים.

מחיר הדלק הכריע את החברה

לפני כשנתיים החברה השקיעה כ-60 מיליון דולר בהקמת מפעל חדש, בניסיון להשיג דריסת רגל בשוק הפאנלים הסולאריים מזכוכיות באיכות גבוהה. טירה התראיין אז ל"גלובס" בעיניים נוצצות וציפה כי רק בפעילות זו החברה תנהל מחזור שנתי של כ-120 מיליון דולר, ותרחיב את פעילותה בעולם.

אלא שבדרך דברים השתבשו, והכלכלה בעולם המשיכה להידרדר. ההאטה העולמית פגעה גם בתחום החוות הסולאריות, עודפי ההיצע הורידו את הביקושים, מחיר הזכוכית צנח, ובפניציה התחילו להזיע.

הביקושים המשיכו לצנוח גם בעקבות המשבר בגוש האירו ובשווקים שנחשבים מבחינת החברה מהותיים. 80% מתוצרת פניציה מופנית ליצוא, ובין שוקי היעד המרכזיים שלה ספרד, יוון, טורקיה וגרמניה. לאלה התווספה גם העלייה החדה והקבועה במחירי הדלק.

הירידה בהכנסות לא הלמה את ההוצאות הנרחבות של החברה לפיתוח פעילותה, ומצוקת תזרימים הפכה להיות שאלה של זמן.

בבקשה הדחופה לקבלת הצו להקפאת ההליכים, החברה טענה כי המצוקה שאליה נקלעה החריפה בימים האחרונים, וכעת היא אינה מסוגלת לקיים את התחייבויותיה השוטפות במועדן.

"המצוקה התזרימית מעמידה את החברה לפני סכנה שיינקטו נגדה הליכים בבתי המשפט ובהוצאה לפועל. נכון להיום, אין לה מקורות תזרימיים מספיקים לצורך תשלומים שוטפים לספקים, והסדר נושים הוא הכרח המציאות בטרם מצב החברה יורע. צו הקפאת ההליכים חיוני לשם השגת השקט התעשייתי הנדרש לצורך מימוש תכנית הבראה, גיבוש הסדר נושים או גיוס משקיע", נאמר בבקשת החברה לבית המשפט.

האמריקנים הזרימו מיליונים

מחזור המכירות השנתי של פניציה הסתכם אשתקד בכ-300 מיליון שקל, אך לא היה בהם די כדי לחלץ את החברה מהמשבר הכספי החריף שאליו נקלעה. בחודשים האחרונים הזרימו אליה בעלי השליטה האמריקנים כ-66 מיליון שקל, שאפשרו לה להמשיך לפעול ולקיים את תהליך הייצור מורכב והיקר.

כעת - כך עולה מהבקשה שהוגשה לבית המשפט - מתכוון התאגיד האמריקני גארדיין, בעל השליטה בחברה, להזרים לה עוד כ-28 מיליון שקל. סכום זה אמור לתת לפניציה אוויר שיאפשר לה לפעול למשך עד כחודש.

לפי החברה, עלות הפעלת תנור ההתכה הענק שמשמש אותה בייצור הזכוכיות ונחשב ללב פעילותה, מוערכת בכמיליון שקל ליום. סכום זה כולל את עלות הדלק, הסודה, הסיד והחול, שבתהליך התכה מורכב בטמפרטורה של כ-1,300 מעלות, מאפשר את ייצור הזכוכית. תנור הענק פועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, והפסקת פעילותו כרוכה בהליכים סבוכים, מסוכנים ויקרים של קירור, שנמשכים שבועות ארוכים.

החברה טוענת כי חרף מצבה הכלכלי הקשה והירידה בפעילותה אל מתחת לסף הרווחיות עד לכדי "דימום תזרימי", בקשותיה לקבלת סיוע ממשלתי נענו עד כה באופן חלקי.

בחברה מלינים על העיכוב המתמשך באספקת הגז הטבעי, שהיה מוזיל באופן ניכר את עלויות הייצור. לטענת פניציה, החברה לנתיבי גז עתידה להשלים את חיבור המפעל שבאזור התעשייה ציפורית לרשת הגז רק בעוד כשנתיים.

יו"ר החברה טירה התריע בשנה האחרונה מספר פעמים על ההשפעה של עלויות האנרגיה על התעשייה והחשש שאלה יובילו לשחיקת כושר התחרות של ישראל בעולם. היום הוא שומר על פרופיל תקשורתי נמוך.

המנכ"ל: ניסינו הכול

מנכ"ל החברה, ערן חיימוביץ', מסר כי "פניציה פועלת בענף גלובלי, שמתאפיין בתחרות אגרסיבית, שבשנים האחרונות אף הועצמה בעקבות מיתון בשווקי מפתח, ובהם אירופה וצפון אמריקה, שחיקה במחירי הזכוכית השטוחה וירידה עולמית חדה בביקושים למוצר הליבה שלה - לוחות סולאריים. לצד אלה נרשמה עליה משמעותית במחיר חומרי הגלם ההכרחיים לייצור ולהפקת זכוכית, ובפרט במחירי הדלק".

עוד מסר חיימוביץ' כי "החברה פעלה בנחישות וניסתה להתמודד עם האתגרים השונים באמצעות יוזמות עסקיות רבות ומגוונות, ואף עבדה באופן צמוד על עובדיה ובעלי מניותיה כדי לזהות הזדמנויות עסקיות בתהליכים חדשים וליישם רעיונות שונים. למרות כל הניסיונות, התוצאות העסקיות לא הראו כל שיפור - דבר שחייב את החברה לבחון אלטרנטיבות נוספות".

חיימוביץ' הגדיר את ההחלטה של החברה לבקשת הקפאת הליכים כ"החלטה קשה", ואמר כי "מהלך זה יאפשר לחברה להמשיך בפעילותה, תוך שהיא מסייעת ומשתפת פעולה עם הנאמן שמונה לה למציאת פתרונות ברי-יישום. אנו מאמינים כי מהלך זה הינו בעל הסיכויים הטובים ביותר לבניית תוכנית הבראה לרווחיות רבת-שנים".

חובות פניציה
 חובות פניציה