אובמה: הנשיא הכי טוב עבור וול סטריט מאז מלחמת העולם

מאז שנכנס אובמה לתפקיד בחודש ינואר 2009 זינק מדד ה-S&P500 בכ-75% ■ שווי המניות בוול סטריט עלה ב-6.8 טריליון דולר ■ אך למרות כל הנתונים הללו, הניצחון בבחירות עדיין רחוק מלהיות מובטח בגלל בעיית האבטלה

הדעה הרווחת בקרב הכלכלנים לגבי נשיא ארצות הברית ברק אובמה הינה שהוא לא נשיא טוב עבור וול סטריט, הוא לא מצליח לטפל בכל הבעיות הכלכליות של ארצות הברית, האבטלה במדינה עומדת כעת על 8.3%. אך בחינה מעמיקה מגלה שהוא הנשיא הכי טוב עבור וול סטריט מאז מלחמת העולם השנייה, וייתכן מאוד שהוא יהיה הנשיא הראשון מאז אותה תקופה שיצליח להיבחר למרות ששיעור האבטלה במדינה גבוה יותר מ-7.2%.

אם לוקחים לדוגמא את מדד ה-S&P500 שננעל אתמול ברמה של 1,406 נגלה שהמדד רשם עלייה של 74% מאז ינואר 2009, החודש שבו נכנס אובמה לתפקיד. מדובר בנשיא הראשון, מאז דוויט אייזנהאוור, שהבורסה בתקופת כהונתו הראשונה מציגה ביצועים טובים כל כך, מה שעשוי לסלול את דרכו של אובמה אל עבר כהונה שנייה בתפקיד.

"למרות שהסנטמנט העסקי והכלכלי לגבי תיפקודו של אובמה אינו טוב, בגלל המחשבה שהוא אינו טוב עבור הכלכלה האמריקאית, העובדה שהשווקים הציגו ביצועים טובים בזמן כהונתו הינה סימן חיובי", אמר איתן סיגל מה-Washington Exchange, גוף שמספק ללקוחות מוסדיים ועסקיים ניתוחים לגבי מדיניות כלכלית.

אך כלכלנים מעריכים שלמרות הראלי בשווקים בזמן תקופתו של אובמה, רוב הציבור עדיין מודאג מהמצב של הכלכלה האמריקאית ומאחוז האבטלה הגבוה במדינה ומערך הדירות שלא מתרומם מאז פרוץ המשבר. בשל כך ניצחונו של אובמה לא מובטח בבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית.

אובמה יכול להיות מעודד ממחקר שביצע השנה מכון Socionomics Institute באטלנטה שהצביע על כך שאחוז העלייה במדד הדאו-ג'ונס ב-3 השנים שקדמו לבחירות הינה האינדקציה הטובה ביותר עבור סיכויוו של נשיא מכהן לזכות בכהונה שנייה. על פי המחקר, עלייה של 20% במדד ב-3 השנים שקדמו לבחירות תבטיח את היבחרותו של הנשיא לכהונה שנייה, בעוד שירידה של 10% על פני אותה תקופה תגרום לו לארוז את חפציו ולעזוב את הבית הלבן.

החדשות הטובות עבור אובמה הינן העובדה שמדד הדאו-ג'ונס רשם עלייה של 35% במהלך התקופה המדוברת. לשם השוואה במהלך הכהונה הראשונה של רונלד רייגן וביל קלינטון הדאו-ג'ונס עלה באותה תקופה ב-20% ו-35% בהתאמה.

"מחקר שבחן את מחירי המניות מאז שנת 1944 הציג קשר ישיר בין ביצועי המניות לבין סיכויוו של מועמד לנשיאות להיבחר שוב לתפקיד", אומר סאם סטובל אסטרטג השקעות ראשי בחברת S&P. אך ההבדל המשמעותי בין מה שקרה בשנות ה-90, בזמן כהונתו של ביל קלינטון, לבין מה שקורה עכשיו הוא שבאותה תקופה הצמיחה הכלכלית בארצות הברית כללה צמיחה בשוק התעסוקה ובמחירי הבית, מה שגרם לאנשים במדינה להרגיש עשירים יותר. הדבר הזה חסר בתקופה הזאת וזה אמור להשפיע לרעה על אובמה.

"צמיחה איטית בכלכלה יחד עם 13 מיליון אזרחים מובטלים לא יגרמו לאף אחד להרגיש טוב עם זה שהיה ראלי בוול סטריט", אומר שון ווסט, ראש מחלקת המחקר של ארה"ב בחברת Eurasia Group. "גם אם המצב שלך טוב כרגע, אי אפשר לדעת מה יהיה מצבך בעוד 6 חודשים בעקבות הסביבה התנודתית, ולכן קשה לך להרגיש טוב".