מנהל רמב"ם במכתב משבח לליצמן: "כבוד לעבוד תחתיך"

פרופ' רפי ביאר, שהזהיר עם שורה של מנהלי בתי-חולים מהקיצוץ בתקציב, כתב לסגן שר הבריאות: "מקבלים מענה נאה בהנהגתך"

בסוף השבוע האחרון התייצבו ארבעה מנהלי בתי חולים גדולים בארץ לריאיון משותף ב"מעריב", שם הביעו חשש כבד מקריסה של מערכת הבריאות, בין היתר על רקע הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. פרופ' רפי ביאר, המנהל של רמב"ם, המעיט במהלך הריאיון ביכולת של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לחולל שינוי בתחום: "לא מזמן היה מהלך של תוספת מיטות. הוא לא מוצה עד תום וכבר נבלע בים. אנחנו נפגשים עם סגן שר הבריאות ליצמן ועם מנכ"ל משרד הבריאות גמזו, אבל גם הם לא יודעים מה לעשות".

ליצמן, כך נודע, זעם על הריאיון הזה ובמכתב ששלח לארבעת המנהלים מנה חלק מההישגים שהביא למערכת הבריאות בשנתיים האחרונות. "אבקש להבהיר כי בניגוד לדברים שנאמרו על ידיכם, הממשלה לא החליטה ולא קיצצה בתקציב משרד הבריאות בישיבתה האחרונה.. משרד הבריאות עמד ויעמוד על כך שלא יקוצצו רכיבים הקשורים במתן שירות רפואי לציבור", כתב ליצמן.

עם זאת, גורם במשרד האוצר הבהיר כי תיתכן פגיעה בשוליים של תקציבי הפיתוח והרכש המיועדים לבתי החולים. ליצמן הוסיף כי בתקופתו הוסכם על תוספת של אלף מיטות אשפוז בצד תוספת של אלף תקנים לרופאים, וכי למרות זאת הוא סבור כי יש מקום לשיפור נוסף.

"הישג אדיר למערכת הבריאות"

עוד באותו יום, שיגר פרופ' ביאר מכתב התנצלות לליצמן, שיכול בקלות להתפרש גם כמכתב התרפסות. "ברצוני להתנצל באם דברי לא הובנו כהלכה. העומס הקיים במערכות האשפוזיות שלנו מקבל מענה נאה בהנהגת משרד הבריאות בראשותך. הדגשתי זאת ואמשיך להדגיש, כי רק בהנהגתך ובשיתוף פעולה עם האוצר, נוספו מיטות למערכת ואני מברך על כיוון חיובי זה שללא ספק יביא להקלה ולשיפור בעומס", כותב ביאר במכתב שהגיע לידי "גלובס".

המכתב של ביאר ממשיך בחלוקת השבחים לליצמן, ואפילו לסגן הממונה על התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב: "מהלך מניעת הקיצוץ הדרסטי בבריאות שנוהל על ידך, תוך התחשבות במצוקות על ידי משרד האוצר, הוא הישג אדיר למערכת הבריאות. אין לי כל ספק שהבנה של המצוקות במערכת הבריאות וקידום נושאים רבים נובעת ממנהיגותך, ממחויבותך לבריאות ולחולים ומעשייתך הרבה".

ביאר מציין את חלקו של ליצמן בהבטחת תוספת ראויה לתקציב סל התרופות ומגדיר זאת כ"הישג אדיר ותעודת כבוד לממשלה". לסיכום, כותב ביאר: "כבוד הוא לי לעבוד תחתיך, לנהל את בית החולים רמב"ם ולהיות חלק ממערך בריאות מפואר בישראל בראשותך. צר לי אם דברי בעיתונות נשמעו אחרת".

מרמב"ם נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים למכתבים פרטיים בהתכתבות בין מנהל בית החולים לסגן השר".