החלטה בזמן רתיחה

הביקורת על שינוי תקנון עבודת הממשלה נובעת מעיתוי גרוע. למה חיכו עד עכשיו?

אתמול החליטה הממשלה על שינויים בתקנונה האמורים לייעל את העבודה שלה ושל העומד בראשה.

אפשר להתווכח על שינוי כזה או אחר, אבל בסך הכל יש שם קביעות שבהחלט ראויות ורצויות, במיוחד אלה שנועדו למנוע או להמעיט סחבת בקבלת החלטות ובביצוען. למרות זאת, נתקלו הכללים החדשים בביקורת קשה, בעיקר מצד האופוזיציה, אבל גם מתוך הקואליציה.

עיקר הביקורת היתה שהשינויים נועדו להקל על ראש הממשלה להחליט על תקיפה באיראן. מבחינה עניינית גרידא, ברור שכל התייעלות המפשטת ומייעלת את קבלת ההחלטות בממשלה, מסייעת לעומד בראשה - בכל מצב וזמן. לכן כדאי לזכור שלא כל מה שטוב לראש הממשלה, בהכרח אינו טוב לציבור. לפעמים, לא תאמינו, ההיפך הוא הנכון.

חשש וחשד

ובכל זאת הביקורת לגיטימית ואפילו מובנת בגלל עיתוי ההחלטה בממשלה. למה אפשר לצפות כאשר מטילים החלטה כזאת הישר לתוך הלבה הרותחת של הדיון הנוקב על תקיפה באיראן? האם לא היה ברור לראש הממשלה ולאנשיו שגם אם כוונותיהם אחרות לגמרי, הציבור יקשור בין שני הדברים?

הרי רוב האנשים אינם מתעמקים בכללים שעליהם הוחלט. גם אם טורחים לקרוא אותם, וזו תופעה נדירה ביותר, גם אז מתעורר החשש והחשד שבתוך התקנות התמימות מתחבאות כוונות מניפולטיביות שאינן נראות לעין בלתי מזוינת.

ההקשר מקיאווליסטי

כלל ידוע אומר שהעיקר בחיים זה העיתוי. זה הדבר הקובע אצל הציבור את ההקשר של האירועים. החלטה שהיא לגמרי מובנת בזמן שלום, יכולה להיות לחלוטין בלתי מקובלת בזמנים אחרים. הרחבת סמכויות ראש הממשלה לצרכי ייעול היתה בדרך כלל מתקבלת בברכה. בימים אלה ההקשר הוא מקיאווליסטי. וזה משהו שהיינו מצפים מהממשלה להבין, ולצפות מראש את ההשלכות.

כדי להוכיח שהמבקרים טועים, אומרים אנשי הממשלה כי תוכנית השינויים בתקנות כבר שוכבת אצלם במשך שנים. לו היו חושבים קצת יותר, היו מבינים שזה יכול להוכיח בדיוק את ההיפך. אם התוכנית קיימת זמן רב, ואם השינויים באמת חשובים - למה חיכיתם עד עכשיו, כאשר ראש הממשלה אמור להחליט על איראן?

ואם חיכיתם עד עכשיו, לא יכולתם להמתין עוד קצת? שוב, אולי יש הסבר הגיוני וטוב, אבל העיתוי מקשה על הציבור לקבל כהסבר שאינו קשור באיראן. ואין טבעי מזה. אז כמו שיש חוקים שאינם מיושמים, אולי כדאי, למען הוכחת הכוונות הטובות, להשעות את ביצוע התקנות עד לאחר עבור תקופת ההחלטה?

מידע מוטה

בימים אלה חשוב שהציבור יקבל מידע בלתי מוטה. לא משנה מה הסיבות, אבל מידע כזה לא קיים ב"ידיעות אחרונות" (נגד תקיפה) ו"בישראל היום" (בעד). ניתן כשירות לציבור.