אנשי רוח במכתב לנתניהו: אל תחליט לבד על תקיפה באיראן

במכתב ששיגרו שורה של אנשי תקשורת, משפט ורוח, אותם מייצג עו"ד מיכאל ספרד, הם דרשו מראש הממשלה לא להחליט לבד על תקיפה באיראן ■ מאיימים בעתירה לבג"ץ

הדיון על שאלת התקיפה באיראן עולה מדרגה. במכתב ששלחו היום (ב') אנשי רוח מהשורה הראשונה ביניהם הסופרים יורם קניוק, עמוס עוז וסמי מיכאל, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הם דורשים כי כל החלטה שתתקבל באשר לתקיפה באיראן תובא לאישור הממשלה ולא תתקבל בפורום מצומצם של מספר אישים.

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את החתומים, שיגר הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב בהול, בשם שורה של אנשי תקשורת ואנשי רוח, בו דרש, חד משמעית, לפעול לפי סעיף 40 א' לחוק הממשלה: "הממשלה לא תפתח במלחמה אלא מכוח החלטת ממשלה".

עו"ד ספרד מבהיר כי סעיף 40 ב', המאפשר פעולות מלחמתיות מוגבלות, אינו תופס במקרה זה, כיוון שהמלחמה עם איראן תישא אופי נרחב, מתמשך וכולל.

"מרשינו השונים אינם עשויים מעור פוליטי אחד, אולם הם מאוחדים בדאגה העצומה מפני העומד להתרחש בשבועות ואולי בימים הקרובים", כך כתב ספרד במכתב. "אין זה סוד שאתה ושר הביטחון שוקלים זה זמן מה לפתוח בפעולה צבאית שמטרתה לפגוע בתשתיות תוכנית הגרעין האיראנית. אין זה סוד שכל ההערכות הן שפעולה כזו תוביל לתגובה צבאית אשר תפגע באופן קשה בעורף הישראלי, והממעיטים מדברים על מאות הרוגים ישראלים", כך נכתב.

לסיום, ספרד ביקש מראש הממשלה להגיב למכתב זה לכל היותר עד יום חמישי, אחרת הוא ינקוט באמצעים משפטיים, כאשר ככל הנראה מדובר בפנייה לבג"ץ.

ראוי לציין: על המכתב הדרמטי חתומים בכירי הסופרים והסופרות בישראל, ובהם עמוס עוז, יורם קניוק, סמי מיכאל ועוד. כמו כן, חתומים עליו גם יוצרים, אמנים ואישי תקשורת ומשפט כגון עו"ד אלדד יניב, רני בלייר ודורון צברי.

המכתב ששיגר ספרד לנתניהו מגיע לאחר שאמש אישרה הממשלה שורה של שינויים בתקנון הממשלה שיעניקו לראש הממשלה סמכויות נרחבות יותר ושליטה גדולה יותר על הממשלה. במסגרת ההחלטות שאושרו, בניגוד לנוהל הקיים היום, לא יוכלו שרים שאינם משתתפים בישיבה להשאיר פתקי הצבעה, כך ששר שיעדר מהדיון תימנע ממנו זכות ההצבעה. (לסיפור המלא)