דיכטר הגיש לריבלין התפטרותו מהכנסת בתחנת דלק

(עדכון) - כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אמש נפגשו שר הביטחון ודיכטר בדירתו החדשה של ברק לפגישה לילית בארבע עיניים וסיכמו על מינויו של דיכטר לשר להגנת העורף

ח"כ אבי דיכטר התפטר הבוקר (ג') מהכנסת ומסיעת קדימה לקראת מינויו לשר להגנת העורף בעוד יומיים, כשר שאינו חבר כנסת. את מכתב ההתפטרות הגיש הבוקר דיכטר ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בתחנת הדלק שליד מוזיאון צה"ל בלטרון, בשעה שריבלין עשה דרכו לחופשה משפחתית.

קודם לכן עדכן דיכטר את יו"ר קדימה, שאול מופז, בשיחת טלפון על החלטתו לפרוש מהמפלגה ולהצטרף לקואליציה, לאחר שאמש כבר שמע על כך מופז בכלי התקשורת. ביום חמישי תתבקש מליאת הכנסת לאשר את מינויו של דיכטר לשר להגנת העורף, במקומו של מתן וילנאי, שעזב את תפקידו השבוע ומונה לשגריר ישראל בסין.

כפי שפורסם אמש לראשונה ב"גלובס", בעוד עשרות הפגינו מחוץ לביתו של שר הביטחון, נפגשו אהוד ברק (עצמאות) ודיכטר לפגישה לילית בארבע עיניים בדירתו החדשה של שר הביטחון שבמרכז תל אביב, ובמסגרתה הציע ברק לדיכטר למלא את מקומו של וילנאי. לאחר שלא הצליחו בסביבתם של ראש הממשלה ושל שר הביטחון לאייש את התפקיד במינוי חיצוני מקצועי, הוחלט לפנות לדיכטר ולהציע לו את התפקיד, ו"על הדרך" לפגוע בקדימה. באחרונה הוזכר שמו של דיכטר כמי שחשב שעל קדימה להישאר בממשלה ולנסות לקדם חלופה לחוק טל מתוך הקואליציה.

בתום הפגישה בתל אביב נסע דיכטר למעון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירושלים, ובסיומה, בשעה 1:30 לפנות בוקר, נענה בחיוב להצעה. צירופו של דיכטר לממשלה לא יקדם את מאמציהם של אנשי לשכתו של ראש הממשלה לפלג את קדימה, שכן עדיין חסרים שישה חברי כנסת נוספים שיסכימו להתפלג מהסיעה, ולכן נאלץ דיכטר להתפטר מהכנסת ולהתמנות לתפקיד כמינוי מקצועי.

החלטתו של דיכטר לא הפתיעה, שכן מאז פרישתה של קדימה מהממשלה לפני כחודש, אמרו בסביבתו של דיכטר כי הוא אינו מאמין עוד בדרכה, אולם בקדימה תקפו היום את המהלך ואמרו כי "אזרחי ישראל צריכים לחשוש מהמשמעויות הרחבות של המהלך. מדובר בהמשך ישיר לקמפיין חרחור המלחמה של רה"מ ושר הביטחון, שלא מפספסים הזדמנות לספסר בחברי כנסת עבור גחמות משיחיות מסוכנות. אבי דיכטר הוא אדם רב זכויות ומעללים, שטעה כששם את שמו הטוב וערק בעבור תפקיד משני ונטול סמכויות בממשלה צינית וחסרת בושה".

"גועל פוליטי"

ברו לשעבר של דיכטר לסיעה, ח"כ יואל חסון, גינה את המהלך. *נתניהו שוב חוצה גבולות של גועל פוליטי והפך למגה קומבינטור פוליטי. אין לי ספק כי דיכטר לא יתרום דבר בממשלה המנופחת הזאת וכי זה צפוי להיות תפקידו האחרון בזירה הפוליטית וטוב שכך*, אמר.

הבוקר התייחס דיכטר לראשונה להחלטתו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "בנסיבות שנוצרו לא ראיתי לנכון להישאר כח"כ על מנדט שהעניקו לי מצביעי קדימה ומתפקדי קדימה, ולכן החלטתי להחזיר את המנדט בחזרה למפלגת קדימה ולהתפטר מהכנסת. אני מבטיח לכל מי שתמך וממשיך לתמוך, וישנם רבים כאלה: תמיכתכם אפשרה לי לשרת את המדינה עד היום ותאפשר לי להמשיך לשרת אותה גם ממשבצות אחרות. קודם המדינה, אח"כ אני".

את מקומו של דיכטר, שמעוד 48 שעות לא יכהן יותר כח"כ, יתפוס הבא ברשימת קדימה לכנסת, קבלן הקולות הגדול של המפלגה במגזר הערבי, אחמד דבח, הנמנה עם מחנה מופז. בעבר כיהן דבח כראש עיריית דיר אל אסד וכראש עיריית מג'ד אל כרום. לקדימה עבר מהליכוד עם הקמתה, בשנת 2006.

האם נועד מינויו של דיכטר להכשיר תקיפה באיראן?

על רקע תקיפה ישראלית אפשרית באיראן, מעורר מינויו של אבי דיכטר לתפקיד השר להגנת העורף את השאלה האם צירופו של ח"כ לשעבר לממשלה נועד להכשיר ולקרב את המהלך? כפי שהיה מתן וילנאי, כך גם דיכטר יהיה כפוף לשר הביטחון, אהוד ברק, אולם בינתיים עמדתו של דיכטר בכל הקשור לסוגיה האיראנית נותרה עמומה. במערכת הפוליטית משוכנעים שהמהלך נועד, בין היתר, להכשיר תקיפה צבאית ישראלית באיראן. אפשר להעריך בזהירות שלולא היו מגיעים ברק ודיכטר להבנה סביב הנושא האיראני, לא היה יוצא מינויו של דיכטר את הפועל.

בשנת 2007 צוטט דיכטר ב"הארץ" כמי שמותח ביקורת חריפה על התפיסה האמריקנית "השגויה" בנושא קצב ההתחמשות הגרעינית של איראן. דיכטר, שכיהן אז כשר לביטחון פנים, אמר כי "הקונספציה האמריקנית השגויה לגבי הנשק הגרעיני של איראן, עלולה להוביל ליום כיפור אזורי, שבו גם ישראל תהיה במדינות המאוימות, אך לא רק ישראל". דיכטר הביע אכזבה מכך שישראל לא הצליחה לשכנע את ארה"ב עד כמה קרוב וממשי איום הנשק הגרעיני של איראן. "משהו השתבש בתוכנה האמריקנית המנתחת את חומרת האיום של הנשק הגרעיני באיראן", אמר דיכטר. "צריך לקוות שארה"ב תדע לתקן זאת. ישראל ומדינות אחרות חייבות לעזור בכל דרך, כולל העברת חומר מודיעיני, כדי לתקן את השיבוש הזה. קונספציה שגויה של המעצמה המובילה בעולם אינה רק אירוע פנים אמריקני - הדבר צריך להטריד את ישראל ומדינות רבות אחרות".

מנגד, התבטאות הפוכה לזו, שבה אמר דיכטר בחוג בית שקיים באשקלון לקראת הפריימריז בקדימה כי "ישראל לא תוכל להוביל מהלך מול איראן", נחסמה לכניסת הגולשים.

בראיון שהעניק לרדיו ללא הפסקה לפני כמה חודשים הביע דיכטר עמדה התואמת את הקו של נתניהו וברק ואמר כי אין לזלזל באופציה צבאית. "איראן מפתחת נשק גרעיני שלם, והוויכוח הוא רק לגבי כמה זמן ייקח עד שזה יבשיל - שנה או כמה שנים. הסנקציות יכולות לדחות ולא לבטל את האיום הגרעיני. אפילו אופציה צבאית יכולה רק לדחות, ואני לא מציע לזלזל בדחייה של תוכנית נשק גרעינית. ראינו מה קרה בזמנו בעיראק. גם אז אמרו שזה יידחה בכמה שנים, ואנחנו יודעים איך זה הסתיים".

לדיכטר מצפה לא מעט עבודה בתפקידו החדש. על-פי הערכות תקיפה באיראן תוביל למלחמה אזורית כוללת שבמהלכה יירו כ-50 אלף טילים על העורף הישראלי. בימים האחרונים פנו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, לכמה שרים בממשלה והציעו להם את התפקיד, אולם אף לא אחד היה מוכן לקחת על עצמו את התיק שברור שיהיה מרכזי בתפקידו במלחמה הבאה. לאחר שלא נמצא שר מתוך הממשלה הוחלט לפנות לגורמים מקצועיים מבחוץ, שגם הם לא הסכימו לקחת על עצמם את מחדל המלחמה הבאה.

ברוח זו, תקפו היום (ג') במערכת הפוליטית את ההחלטה להוסיף שר נוסף לממשלה הרחבה במקום למנות את אחד השרים בלי תיק לתפקיד. ח"כ איתן כבל אמר היום כי "סוף סוף נמצא המתנדב האמיץ לעמוד בפני ועדת החקירה הבאה. דיכטר מובל כצאן לעורף על ידי ראש ממשלה ושר ביטחון ציניים שבשעת האמת יזרקו עליו את האחריות לכל כישלונותיהם".