אנליסטים: "אל תהיו חמדנים ותזרקו את כל הכסף לשוק"

אנליסטים מבהירים: העליות האחרונות - בציפייה למהלכים מוניטאריים של הפדרל ריזרב בארה"ב וה-ECB ■ "כשמסתכלים על הנתונים המאקרו-כלכליים - המצב לא בהכרח טוב"

בשבועות האחרונים נהנו המדדים בבורסות המרכזיות בעולם מעליות שערים, בעוד המשקיעים מצפים למהלכים מוניטאריים מצד הפדרל ריזרב בארה"ב והבנק המרכזי האירופי (ECB), לאור ההאטה המתמשכת בכלכלת ארה"ב ועליית תשואות איגרות החוב של איטליה וספרד.

באירופה, מקווים רבים כי יו"ר ה-ECB מריו דרגי יכריז על רכישות אג"ח ממשלתיות על ידי הבנק המרכזי, אשר צפויות ללחוץ מטה את תשואות האג"ח של כלכלות היבשת ה"חייבות"; ואילו בארה"ב - כולם צופים כי יו"ר ה'פד' בן ברננקי יכריז בקרוב על QE3, תוכנית רכישות שלישית, אשר צפויה להתמקד באג"ח מגובות-משכנתאות, ולהוריד את הריבית על המשכתנאות במדינה.

אולם, אנליסטים רבים טוענים כי עליות השערים שפקדו את הבורסות בעולם אינן מוצדקות בהכרח, וכי לבנקים המרכזיים אין יותר מדי "מרחב תמרון" בכדי לאושש את הצמיחה הגלובלית, ולהחזיר את השווקים ל"דרך המלך".

"הבנקים המרכזיים מוגבלים ל'תחמושת רגילה' בלבד, ולפיכך עלינו להיות זהירים. כל שינוי פוליטי עשוי לבטל את הפעילות המוניטארית של הבנקים, בניגוד לכפי שהיה בעבר", סבור שון דרבי, מנהל השקעות בג'פריס.

המשמעות היא, כי על המשקיעים להתמקד בנתונים המאקרו-כלכליים כעת, ולא להגיב רק לציפיות פסיכולוגיות הקיימות בשוק. "אם מסתכלים על השווקים בחו"ל, כולם מחכים למהלכים פוליטיים. אם הפוליטיקאים אומרים משהו חיובי, השוק עולה - ואם הם אומרים משהו שלילי - השוק יורד", ציין ויליאם נבארו, מנהל השקעות ב-BNP פריבה.

לדבריו, "אף אחד לא באמת הסתכל על הנתונים הבסיסיים בשוק ב-6 החודשים האחרונים. אם נסתכל - זה לא בהכרח יהיה טוב".

גם ואסו מנון, סגן נשיא בבית ההשקעות OCBC בסינגפור, אמנם אופטימי לגבי שוק המניות בטווח הקצר, אולם מזהיר מטלטלות בטווח הבינוני-ארוך: "לא הייתי זורק את כל הכסף שלי לשוק עכשיו, רק בגלל העליות האחרונות. אנו ממשיכים להזהיר את המשקיעים שלנו מחמדנות ב-6-9 החודשים הקרובים".