אין לנו ברירה אלא להמתין

עיכוב התוכנית אינו מספיק וכדי לעצור את התוכנית צריך לפעול במשולב

מוסכם שהגרעין האיראני מהווה דרגת סכנה שישראל איננה יכולה להשלים עמה. הפנייה לארה"ב, שהאיום האיראני קודם לבעיה הפלסטינית ובעצם הוא בדרגת חשיבות וקדימות על פני כל עניין מדיני אחר, נענתה בשלילה. לפי ארה"ב, סדר הדברים צריך להיות אחר. הנשיא ברק אובמה ניסה להעמיד בקדימות את העניין הפלסטיני, ממשלת ישראל סירבה. כך נותרו חילוקי הדעות ביניהם באשר לדרך הפעולה - סנקציות או התקפה - ומהו לוח-הזמנים.

בצד הישראלי הייתה תחושה, שעם זמן הלחץ מניב תוצאות. מצד אחד, העניין האיראני אכן עלה לראש סדר היום וחדר בעוצמה לתוך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב. מאידך, לאירופים ממילא אין תחושה של אחריות גלובלית לפתרון בעיות; וגם הסערה הכלכלית כה עמוקה, כך שלא נותר פנאי לעסוק באיום האיראני (על ישראל?).

תחת תנאים אלו הזמן חלף. תוכנית הגרעין על סף השלמה. על אף זאת, האמריקנים מתעקשים שלא הגיעה העת לפעולה צבאית. ממשלת ישראל חוששת מפני אובדן המומנטום, ולכן ההצהרות נעשות חדות יותר ובטונים גבוהים יותר.

על-פי סיכום ביניים ניתן לומר:

א. על אף שנשמעים קולות בודדים המרמזים שניתן לחיות עם איראן גרעינית, הדעה הרווחת - ובצדק - היא, שלא ניתן להרשות מציאות כזו.

ב. הסנקציות המופעלות על איראן מניבות תוצאות, אולם אין סימן שהממשל האיראני יכריז בקרוב על עצירת התוכנית, ובכלל לא ברור אם בסופו של דבר כך יקרה.

ג. השיחות המדיניות עד כה הן כישלון.

אין טעם בעיכוב

בנקודת זמן זו, אם נוקטים יוזמה הכרוכה בסיכונים, אין יותר טעם בעיכוב התוכנית לזמן קצר, המטרה צריכה להיות לא פחות מעצירת התוכנית.

כדי להשיג יעד זה, הדרך הנכונה היא שילוב הדוק בין סנקציות, להיערכות צבא, ובהמשך גם לביצוע "מתגלגל" של פעולה צבאית בדרגת חומרה גוברת. ובאותה עת, המשך מהלכים מדיניים.

ובדרך השלילה - אין תוחלת לסנקציות בנפרד, אלא אולי בחלוף שנים; אין תוחלת לשיחות מדיניות, ללא מנוף של פעולה צבאית ברקע ובהדרגה גם בפועל; ואין סיכוי שפעולה צבאית קצרה, נקודתית ומהירה בפני עצמה, תיצור הרס תשתיות עד כדי כך שהתוכנית תיעצר.

דרך הפעולה המשולבת מותנית בראש ובראשונה בשיתוף עם ארה"ב וגם עם כמה מדינות נוספות. דרושה הסכמה בשתיקה של סין, רוסיה ומדינות המזה"ת. גם ארה"ב, אם וכאשר תיזום פעולה, לא תצא אליה בטרם מולאו תנאים אלה, לא כל שכן ישראל.

אין לסבול גרעין בידי איראן. כיום, עיכוב התוכנית אינו יעד מספיק, וכדי לעצור את התוכנית אין דרך אחרת, אלא לפעול במשולב.

אפילו אם לישראל טיעון צודק בדבר דחיפות הפעולה, הואיל והצלחתה מותנית בשיתוף-פעולה, אפילו אם המשימה תהיה קשה ומסובכת יותר, אין ברירה אלא להמתין עד ששיתוף-פעולה זה יושג.

הכותב הוא לשעבר מפקד חיל האוויר