קרב אוויר: אל-על מול דלתא - איזו מניה לקנות?

האחת, דלתא איירליינס, היא מחברות התעופה המובילות בארה"ב, והשנייה, אל-על, נאחזת במעמדה כמוביל הלאומי בישראל ■ מי משתי חברות התעופה עדיפה להשקעה?

לקראת עונת החופש והחגים, שבה, על פי דיווחי הרשויות בארץ, שדה התעופה בן גוריון צפוי לעבוד בתפוקה מלאה, בחרנו לבחון את חברות התעופה. היום נשווה בין חברת התעופה המובילה בישראל, אל על , לדלתא אייר ליינס .

באופן כללי, ענף התעופה עובר בשנים האחרונות תהליך שינוי מהותי. ביטול ההגמוניה של מובילים לאומיים החל ממיזוגים ורכישות כמו למשל זה של KLM ואייר פרנס בשנת 2004. המגמה בארה"ב הועצמה כאשר דלתא התמזגה עם נורת'ווסט וקונטיננטל עם יונייטד איירליינס. עד למיזוג זה דלתא אייר ליינס הייתה חברה התעופה בעלת כמות מקומות הישיבה הגדולה בעולם.

באחרונה דיווחה רשות התעופה העולמית, IATA, כי במהלך חודש יוני תנועת התעופה העולמית גדלה בכ-6.2% לעומת אשתקד, אך המגמה העולמית היא של חולשה בתנועת הנוסעים.

דלתא היא אחת מחברת התעופה המובילות בארה"ב. החברה התמזגה כאמור עם חברת נורת'ווסט, ועוברת תהליך שיקום כואב לאחר שמצאה עצמה בתהליך של צ'פטר 11, הגנה מפני נושים. לחברה חוב עצום - בתחזיותיה היא צופה כי עד 2013 יצומצם החוב לכ-10 מיליארד דולר, ועד כה השנה הצליחה החברה לגייס כ-7 מיליארדי דולר.

אל על, המוכרת גם כמובל הלאומי הישראלי, סובלת שנים מתנודתיות רבה בשיעורי הרווח. באחרונה אף החמיר מצבה, כאשר החל סוג של שביתה איטלקית בקרב הטייסים. במשך שנים מנסה החברה להוביל תהליך התייעלות, אך תוצאותיו טרם ניכרות.

בישראל נהנית אל על עדיין מהמיתוג של המוביל הלאומי. פתיחת השמיים וכניסת מתחרים בדמות ארקיע וישראייר מהוות איום על החברה, אך היא עדיין נהנית מיתרון משמעותי כמובילה בטיסות הבינלאומיות. אולם, גם תחום זה מתחיל להיסדק, עם כניסת החברות הישראליות אליו, תוך תמיכה רגולטורית ופתיחת הטיסות הללו לחברות נוספות. בעיה מהותית נוספת באל על, ביחס לחברות תעופה אחרות, היא השבתת צי המטוסים של החברה בשבתות - מה שמסב לה נזק. לא ברור אם השבתת הצי בשבתות אכן מכסה את נתח השוק החרדי, והאם הוא מוטה מחיר.

ההפסד של אל על אינו מפתיע

בבחינת הפרמטרים הכלכליים עולה יתרון משמעותי לדלתא. בבחינת הרווח למניה, בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון השנה, אל על פרסמה הפסד נטו למניה של כ-0.047 שקל, בעוד דלתא מציגה בדוחות לאותה תקופה רווח של כ-1.09 דולר למניה. ההפסד הרבעוני של החברה הישראלית אינו מהווה הפתעה מהותית, היות שגם בשנת 2011 היא הציגה הפסדים למניה למעט ברבעון השלישי.

בניתוח תזרים המזומנים של החברה, אל על מציגה תזרים שלילי של 45.5 מיליון שקל, בעוד דלתא מציגה תזרים נקי חיובי 1.5 מיליארד דולר. נציין כי חזרתה של דלתא לרווחיות, מגיעה בעיקר לאור המיזוג ושיפור תפעולי משמעותי.

בבחינת שיעור החוב, על פניו קיים יתרון לדלתא. החוב הכולל של אל על עומד על כ-1.5 מיליארד דולר, בעיקרו למוסדות פיננסים - התחייבויות לזמן קצר של כ-806 מיליון דולר, והתחייבויות טווח ארוך של כ-687 מיליון דולר. סך מאזן החברה עומד על כ-1.6 מיליארד דולר - מהם סעיף הרכש הקבוע, המורכב בעיקרו מטוסים, הוא כ-1.2 מיליארד דולר. לחברה הון עצמי של 142 מיליון דולר. המשמעות היא כי אל-על היא חברה ממונפת מאוד.

חברת דלתא צפויה כאמור לגייס השנה כ-10 מיליארד דולר, מהם, על פי הדוחות, היא כבר גייסה כ-7 מיליארד דולר. נציין כי דירוג החברה כיום הינו BB מינוס, כלומר מתחת לדירוג השקעה; ומרווח האג"ח של דלתא לשנת 2014 עומד על כ-400 נ"ב בחוב הראשי שלה.

לסיכום, חברות תעופה הן חברות מחזוריות, הסובלות מתחרות קשה בענף. כמו כן, את השפעת המשאב המשמעותי ביותר, מחיר הדלק הסילוני המשפיע מהותית על הרווחיות, החברות מנסות למנוע על ידי גידור ורכישות מוקדמות של דלקים קדימה.

לפי הניתוח כאן, קיים להערכתנו יתרון משמעותי לדלתא בטווח הקרוב, עם עדיפות של 80% לדלתא מול 20% לאל על - בדגש על היעילות התפעולית של החברות, הצורך בהוצאות הביטחון הגבוהות יחסית של אל על, והשבתת צי המטוסים בכ-20% מהשנה. נדגיש כי השקעה בסקטור זה כרוכה בתנודתיות ועונתיות גבוהה.

על איזו טיסה תעלו
 על איזו טיסה תעלו