הבכירה החשודה בהתעללות מילולית לא תשוב לתפקידה

נגד אביגיל זרביב, יועמ"ש רשות החברות הממשלתיות, תלויה תובענה על ביטויים אלימים נגד מזכירותיה וניצול מעמדה לצרכים פרטיים ■ הערכות: תודח לצמיתות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ונציב שירות המדינה, משה דיין, דחו על הסף את הבקשה לדחיית השעייתה של היועצת המשפטית של רשות החברות הממשלתיות, עו"ד אביגיל זרביב, שנגדה מתנהלת בימים אלה חקירה בגין עבירות משמעת מהחמורות ביותר שידע השירות הציבורי בתפקיד כה רם במשרד ממשלתי.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, נגד זרביב הוגשה תובענה הכוללת האשמות בעבירות חמורות. זרביב מואשמת כי השתמשה בביטויים אלימים ובכינויי גנאי נגד חלק ממזכירותיה, כגון "סתומה", "מרוקאית שחורה", "את יודעת רק להביא ילדים לעולם" ו"תבדקי שאין לך סרטן ברחם".

זרביב חשודה עוד כי העסיקה את מזכירותיה בעבודות פרטיות, כגון הדפסת מסמכים פרטיים, וכן היא חשודה כי קיבלה היתר חניה בשטחה של אחת החברות הממשלתיות ברובע היהודי, שם ערך בנה שיעורים פרטיים.

על אף חומרת האישומים, זרביב ערערה על ההחלטה להשעותה, ודרשה צו מניעה להשעיה. בתגובתה, כפי שעולה ממכתבו של דיין לערעורה, מסבירה זרביב כי מדובר ב"תפירת תיק" נגדה על-ידי דורון כהן, מנכ"ל האוצר ומנהל הרשות לשעבר, ש"נוקם" בה על שמנעה מינויים פוליטיים שביקש לקדם.

טענותיה של זרביב נבדקו ונמצאו כחסרות בסיס. הגשת התלונות נגד זרביב החלה בינואר 2012, כאשר המינוי השנוי במחלוקת, שדורון כהן חפץ בו, לכאורה, עלה על הפרק רק באפריל 2012.

"חומרה הנלוות למעשים המיוחסים לך מתעצמת שעה שמדובר ביועצת משפטית", כתב דיין לזרביב. "כמי שמתוקף תפקידה מוטל עליה להפקיד להיות שומר הסף ולהבטיח כי פעילות המשרד ונושא המשרה בו יתבצע על-פי דין וכללי המינהל התקין, פגעת פגיעה קשה במערכת המשפטית הציבורית וגרמת לערעור האמון במערכת זו. למעשים המיוחסים לך חומרה יתרה נוכח היקפם, משכם והיותך ממונה על עובדים".

מחר (ה') יתקיים בבית הדין הארצי לעבודה דיון בבקשתה של זרביב למתן צו מניעה להשעיה, אולם לפי כל הערכות, לא רק שהיא תושעה, אלא אף ייתכן כי לראשונה תודח יועצת משפטית בכירה בשירות הציבורי לצמיתות בגין עבירות משמעת חמורות.

סולידריות של יועצים משפטיים

התערבותו הלא שגרתית של וינשטיין נבעה מדרישתו של היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, שמכהן גם כיו"ר ועד היועצים המשפטיים, שמיד עם הגשת התובענה דרש את התערבותו של וינשטיין וביקש לבחון את הדברים מחדש.

"תעלומה מרחפת על הנסיבות שזימנו 3 מזכירות ששירתו בתקופות שונות (אחת מהן פרשה ב-2002) כדי להעלות זיכרונות על התנהלותה הבוטה של זרביב", כותב בן-ארי, שהעלה חשש כי החקירה משמשת "מכשיר כדי לבוא חשבון עם יועץ המשפטי בשל ביצוע נאות של תפקידו".

הממונה על המשמעת בנציבות המדינה, אסף רוזנברג, הגיב בחריפות למכתב וכתב לבן-ארי כי "עצם כתיבת מכתבך והאופן בו בחרת להתנסח מעוררים תמיהה. ניתן להניח כי אינך מכיר כלל את חומר הראיות בתיק בעניינה של זרביב, ולפיכך לא ברור כיצד קבעת כי 'תעלומה מרחפת על הנסיבות'. אמירותיך באשר למעשים המיוחסים לזרביב, כמו גם הערכת חומרת האישומים המיוחסים לה, מוטב היה כי לא יישמעו מפיו של יועץ משפטי".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "נגד זרביב הוגש כתב תובענה על-ידי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה. יש לאפשר לבית הדין למשמעת ולגורמי אכיפת החוק לבצע את תפקידם".