בכיר ב-VMware: "יש שינוי ששווה לנו מיליארדי דולרים"

המהפכה בשוק המחשוב הובילה את EMC ואת החברה הבת שלה VMware לפתוח את הארנק ולרכוש שתי חברות מקומיות בחצי מיליארד דולר ■ בועז חלמיש, סגן נשיא בכיר ב-VMware: "יש לנו הזדמנות אדירה בעולם של משתמשי הקצה"

חברת EMC ביצעה בחודש מאי שתי רכישות משמעותיות בישראל, בהיקף כולל שמוערך בחצי מיליארד דולר. העסקה הבולטת היא רכישת XtremIO תמורת כ-430 מיליון דולר, והשנייה היא רכישת Wanova על-ידי VMware, חברה בת של EMC, תמורת כ-70 מיליון דולר.

קשה להשוות בין שתי הרכישות - מערכת אחסון ותוכנת ניהול חכמה, בהתאמה - אבל מאחורי שתיהן ניתן למצוא את אותו מניע: הגמשת היכולות של מערכות המחשוב הארגוניות, כדי לנצל את ההזדמנויות בעולם המחשוב החדש, עם דגש על המשתמש האישי, תחום שבו לחברות אין פעילות משמעותית.

לשתי הרכישות יש השפעה על מה שיש לחברות הרוכשות להציע בתחום של ניהול יעיל של אמצעי המחשוב האישיים בארגון. VMware, שנסחרת כיום לפי 41 מיליארד דולר, אינה ספקית מחשוב, כגון HP או דל, ואינה פונה למשתמש הסופי. הגישה של החברה - שטכנולוגיית הווירטואליזציה שפיתחה מאפשרת להריץ מספר גדול של מחשבים פונקציונליים על גבי תשתית חומרה אחת - לסוגיית המחשוב האישי עוברת דרך תשתיות המחשוב הארגוניות.

"עידן הפוסט PC בשבילנו הוא שיש יותר ממקור אחד של מחשוב ושצריך להגיע למידע הארגוני גם ממנו", אומר בועז חלמיש, סגן נשיא בכיר ב-VMware ומנהל הפעילות בחברה שמתרכזת בתחום שמיועד לאמצעי המחשוב שמגיעים לידיו של המשתמש הסופי ומי שהיה אחראי על רכישת Wanova, "אנחנו חושבים שהעולם הפך להרבה יותר מורכב מבחינת התקני הקצה של המשתמש הסופי".

המורכבות אליה מתייחס חלמיש נוגעת בעיקר לבעיות האבטחה וניהול הרשתות הארגוניות. בשני העשורים האחרונים שלטו מחלקות ה-IT הארגוניות בניהול ואבטחת המחשבים הנייחים. אך כעת המגמה משתנה. יותר עובדים מעדיפים להשתמש בטאבלט או טלפון חכם, שאינו מוכר על-ידי אמצעי הניטור של הרשת הארגונית, והחשש הוא כי התכנים עליו לא בהכרח מאובטחים.

"ההצטיידות היא בגלל האבטחה"

ב-VMware התחוללה דרמה גדולה בנוגע לגישה הנכונה לטיפול במחשוב האישי. הפתרון המסורתי של החברה לנושא נבעה מאותה הגישה שאיתה פנתה לכיבוש חוות השרתים הארגוניות - חסכון במשאבי חומרה ויכולת ניהולית משופרת. הפתרון למחשבים האישיים, שמכונה VDI, סיפק תשתית לניהול כמות גדולה של מחשבים אישיים על גבי השרתים הארגוניים. המשתמש ניגש למחשב האישי בארגון באופן רגיל, כאשר כל הפעילות על המחשב האישי מתבצעת על גבי השרתים הארגוניים ומשודרת אליהם.

ב-2007-2008, ה-VDI נראה כמו הזדמנות גדולה ו-VMware הסתערה על התחום. מהר מאוד התברר כי הווירטואליזציה של המחשבים האישיים אינה מתרוממת כצפוי. ארגונים שנעזרו ב-VDI אמנם הוזילו את עלות רכישת החומרה במחשב האישי, אך נדרשו לשדרג את תשתיות האחסון והתקשורת הארגונית, מה שהיה יקר בהרבה והפך את העסקה ללא משתלמת (ראו מסגרת). לצד זה, הירידה בחשיבותו של המחשב האישי, והשימוש הגובר בהתקני מחשוב ניידים, הכריחו את VMware לחפש פתרונות נוספים.

"חלק מהעניין הוא לא להיות מקובע כאשר השוק משתנה", מסביר חלמיש את ההתמודדות של VMware, "כאשר אתה רואה את הדברים מבפנים, אתה נוטה להפחית בערכם של שינויים. הפתרון הקלאסי הוא מוצר שמתאים ל-10-15% מכלל תחנות הקצה". להערכתו, עד כה 6% מתחנות הקצה צוידו בפתרון מסוג זה, "מה שדוחף כרגע להצטיידות בפתרונות עבור נקודות הקצה זה לא הצורך לחסוך, אלא נושא האבטחה".

ניהול התוכן על גבי המחשבים האישיים בארגון משרת ארגוני, מספק שליטה טובה יותר על המידע ונחשב למאובטח יותר. Wanova, מספקת אפשרות לניהול כמות גדולה של מחשבים אישיים מהשרתים, אך הפתרון של החברה מסתמך הרבה יותר על המשאבים של התקני המחשוב האישי ויוצר פחות עומס על השרתים הארגוניים. בין השאר, מדגישים ב-VMware, הרכישה - רביעית של VMware בישראל - נעשתה גם בעקבות היכולת לנהל גם את התכנים שמגיעים להתקני מחשוב שונים מהמחשב הנייח.

הדרך עדיין ארוכה למציאת פתרונות לניהול יעיל של התכנים הארגוניים בעידן המחשוב החדש, אבל ב-VMware מעריכים שגילו חלק מהנוסחה. המוצרים החדשים יהיו חלק מחבילת הפתרונות שמציעה החברה (תחת השם Horizon) לניהול יישומים ומשתמשים במה שהחברה מגדירה "עידן הפוסט PC". לדברי חלמיש: "יש היום שינוי ששווה מיליארדי דולרים בתעשייה והוא בעולם משתמשי הקצה, יש לנו כאן הזדמנות אדירה".

"הפתרון של XtremIO הופך את העסק למשתלם"

רכישת XtremIO הייתה יוצאת דופן עבור EMC. סדר הגודל של הרכישה, שהועצם בהתחשב בכך שלחברת הסטארט-אפ אין מוצר מוגמר, נבע מהיקף השינוי שעובר תחום אחסון הנתונים. "המודלים הטכנולוגיים והכלכליים בתעשיית האחסון משתנים", מעיד גיל גורן, סגן נשיא לפיתוח עסקי גלובלי ב-EMC, "מי שיישאר מאחור ולא יכנס לטרנדים האלו ישלם מחיר כבד".

XtremIO פיתחה מערכת אחסון שמבוססת על זיכרונות בהם הנתונים מאוחסנים על גבי שבבים במקום דיסקים קשיחים עם חלקים נעים (Flash SSD). הארכיטקטורה שפיתחה החברה מאפשרת ניצול מוצלח, באמצעות תוכנה חכמה, של היתרונות שמגיעים עם שבבי הזיכרון כגון מהירות גבוהה בגישה לנתונים, וצריכת חשמל נמוכה.

ב-EMC, נמצאים בתהליך של הטמעת טכנולוגיית הזיכרון החדשה כבר מאז 2006-2007, אך מה שהביא לרכישת XtremIO, רחוק מהחזון המקורי מאותה התקופה, להחלפת הזיכרונות בלבד. הירידה במחירי הזיכרונות וההתבגרות של טכנולוגיית קישוריות מהירה כדוגמת האינפיניבנד של מלאנוקס, מאפשרים לאחסן היום את המידע הרבה יותר קרוב למערכות המחשוב התפעוליות בארגונים (כגון התוכנות הארגוניות), ולא ברשתות נפרדות כפי שהיה במודלים המסורתיים לניהול מערכות האחסון.

בהתאם, השימושיות של מערכות האחסון הופכת קריטית במקומות שאליהם לא הגיעה עד לאחרונה. "עם כל צעד שביצענו ליישום מערכות מבוססות Flash אנחנו חושבים קדימה, והגענו לשינויים הרבה יותר גדולים של מערכות האחסון", מתאר גורן.

זה גם מה שעמד מאחורי רכישת XtremIO. הטכנולוגיה החדשה תשמש את EMC במקומות בהם נדרשים שמירה מהירה של נתונים בהיקף גדול. "עם הפתרון של XtremIO מגיעים למקום שפתאום זה משתלם", אומר גורן. בינתיים תשובץ הרכישה החדשה בחלק מהפתרונות עבור מערכות אחסון שמיועדות למחשוב הארגוני, אך יתכן ובעתיד היא תשתלב כחלק מסט רחב יותר של פתרונות שיש לחברה להציע שמבוססים על זיכרונות ה-Flash.