"הדקו את החגורות - משבר החוב באירופה מרים ראש"

כלכלנים ואנליסטים רבים מסרבים לגלות אופטימיות לאור ההתפתחויות האחרונות באירופה ■ מנהל השקעות: "אירופה עדיין תנודתית ופגיעה - ועדיין אין פתרון לדבר הזה"

למרות הציפייה בשווקים לחדשות מעודדות מכיוון גוש האירו, כלכלנים ואנליסטים רבים מסרבים לגלות אופטימיות לאור ההתפתחויות האחרונות באירופה - אשר כוללות הצהרות מעודדות של קנצלרית גרמניה מרקל ויו"ר הבנק האירופי דרגי, וכן דיווח של ה"דר שפיגל" כי הבנק האירופי עשוי להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה.

"המשקיעים עוקבים כל הזמן אחרי משבר החוב באירופה, וכולם תוהים מה יקרה בהמשך", סבור קארל ויינברג, מנהל השקעות ב-High Frequency Economics. "למרות החודש האחרון, אירופה עדיין תנודתית ופגיעה - והדבר הזה נותר ללא מענה. משבר החוב באירופה מרים ראש - הדקו את החגורות".

השבוע יתקיימו פגישות חשובות של מנהיגי אירופה, כמו למשל ר"מ יוון שמגיע לברלין ולפריז, וייתכן כי פגישות אלה יובילו לתפנית חיובית בטיפול במשבר החוב. בשווקים מגדירים את הפגישה בין ר"מ יוון לקנצלרית גרמניה "קריטית", כיוון שאם אנגלה מרקל לא תסכים להעניק הקלות ליוון בכל הנוגע לצעדי הצנע, יגברו הסיכויים לפרישת יוון מגוש האירו. מרקל נתקלת בהתנגדות מצד חברי הקואליציה שלה, אולם ישנם חברי קואליציה התומכים בהקלות ליוון, כך שכל האופציות עדיין פתוחות. ברקע, גם האפשרות כי ממשלת ספרד תזכה לסיוע חיצוני - עומדת על הפרק.

"הבנק האירופי משחק על נקודת איזון רגישה. אי-אפשר לתת לספרד לקרוס, אבל צריך להסכים על תנאי החילוץ. הבנק משחק ב'משחק הפחדן' (Chicken Game) עם ספרד", אמר גילס קיטינג, מנהל השקעות בקרדיט סוויס. "סביר להניח שהמו"מ יוביל בסופו של דבר לאיזושהי תוכנית חילוץ, עסקה כלשהי".

בכלל, החודש הקרוב צפוי להיות גדוש אירועים באירופה ובשווקים. בשבוע הבא יתקיים המפגש המסורתי השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון הול, שם עשוי יו"ר הפד בן ברננקי לספק רמזים באשר לתוכנית הרחבה כמותית נוספת (QE3). ב-11 בספטמבר תתקיים פסגה של מנהיגי אירופה בנושא איחוד בנקאי בגוש האירו. יום לאחר מכן יכריע בימ"ש בגרמניה באשר לשינוי החוקה שיאפשר לבנק המרכזי האירופי לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקפים גדולים.

ב-14-15 בספטמבר תתקיים פסגה נוספת של מנהיגי האיחוד האירופי, כאשר בחודש אוקטובר ספרד צריכה לפדות אג"ח ותשלומי ריבית ב-24 מיליארד אירו, כך שייתכן שהיא תבקש סיוע מיוחד עד אז. אגב, בחודש הבא או לכל המאוחר באוקטובר יפרסמו נציגי ה"טרויקה" ביוון דוח שיפרט האם יוון עומדת בתנאי הסיוע שלה, ובהתאם לכך יוחלט אם להמשיך להעניק לה סיוע פיננסי או להניח לה לפרוש מגוש האירו.