עתירה לבג"ץ: לא להכיר במרכז האקדמי אריאל כאוניברסיטה

ועד ראשי האוניברסיטאות: ההחלטה להכיר במרכז האקדמי אריאל כאוניברסיטה נגועה בניגוד עניינים ובשיקולים זרים ומסתמכת על נתונים חלקיים ושגויים ■ המרכז האקדמי אריאל: "ראשי האוניברסיטאות חוששים לאבד את ההגמוניה שלהם"

האם בג"ץ יביא לביטול ההכרה במרכז האקדמי אריאל בשומרון כאוניברסיטה? ועד ראשי האוניברסיטאות בישראל עתר היום (ב') לבג"ץ נגד ההחלטה להכיר במרכז האוניברסיטאי אריאל כאוניברסיטה, זאת בטענה כי בהחלטה, שהתקבלה לפני כחודש על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) יהודה ושומרון, נפלו פגמים שונים וחמורים שמצדיקים את ביטולה.

העתירה הוגשה נגד המועצה להשכלה גבוהה, מל"ג יהודה ושומרון, מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, ממשלת ישראל, שר האוצר, שר החינוך ושר הביטחון וגורמים נוספים.

באמצעות עוה"ד רחל בן-ארי וגילי שפר ממשרד רחל בן-ארי, אדם פיש ושות', טוען ועד ראשי האוניברסיטאות, המייצג את 8 האוניברסיטאות הפועלות בארץ, כי ב-3 השיקולים המרכזיים שעמדו בבסיס ההכרה במרכז האקדמי אריאל כאוניברסיטה - השיקול האקדמי, השיקול התכנוני והשיקול התקציבי - נפלו פגמים חמורים, שכל אחד מהם לבדו מחייב את ביטול ההחלטה.

לדברי הוועד, מדובר בהחלטה שפגומה בחוקיותה ובסבירותה, הלוקה גם בפגמים מהותיים ומשמעותיים מתחום המשפט המינהלי. עוד נטען כי היא נגועה בניגוד עניינים ובשיקולים זרים ומסתמכת על נתונים חלקיים ושגויים, המחייבים הכרזה על בטלותה.

על-פי הנטען בעתירה, החלטת שר האוצר יובל שטייניץ להקצות בשנתיים הקרובות 50 מיליון שקל לטובת האוניברסיטה שבדרך באריאל, מהווה חריגה מסמכות ותקצוב שהוא "עוקף ות"ת" (הוועדה לתכנון ולתקצוב שהינה ועדת משנה של המועצה להשכלה גבוהה. ח"מ).

"התחייבותו של שר האוצר איננה חוקית, באשר עיקר תפקידו של שר האוצר אינו לייעד תקציבים לפרויקטים ספציפיים, אלא לשמור על מסגרת התקציב. תקצוב 'עוקף ות"ת' מהווה חתירה תחת עקרונות היסוד של עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה וניתוקה מפוליטיקה, ולפיכך הוא בלתי חוקי", נאמר בעתירה.

העותרים אינם מסתפקים בכך ומציינים כי "התחייבותו של שר האוצר אינה חוקית, באשר עיקר תפקידו אינו לייעד תקציבים לפרויקטים ספציפיים, אלא לשמור על מסגרת התקציב".

עוד נטען כי "הסכום שהוצע על-ידי שר האוצר ממילא אינו יכול למלא את הצרכים של אוניברסיטה חדשה, כך יצא, שאפילו היתה חוקית, לא ייתרה התחייבות שר האוצר את הצורך בתקצוב ות"ת, המתנגדת למהלך, ולא ניתן לקבל החלטה בניגוד לעמדתה".

עוד טוען ועד ראשי האוניברסיטאות כי ההחלטה להכיר במוסד האקדמי אריאל כאוניברסיטה התקבלה על-ידי מל"ג יהודה ושומרון שעניינה אזור יהודה ושומרון בלבד, ושאין לה כלים לשקול את כלל השיקולים הרלוונטים למערכת המחקר וההשכלה הגבוהה במדינת ישראל.

לטענת האוניברסיטאות, מכיוון שההחלטה משפיעה באופן מובהק על כלל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, קבלתה בידי מל"ג יהודה ושומרון מהווה חריגה מסמכות.

עוד נטען, כאמור, כי ההחלטה התקבלה בניגוד עניינים, זאת מכיוון שמל"ג יהודה ושומרון בראשות פרופ' עמוס אלטשולר אישרה דוח של ועדה "מקצועית" בראשה עמד אותו פרופ' אלטושלר.

עוד נטען כי אותה ועדת אלטשולר קבעה קריטריונים בלתי סבירים באופן קיצוני להכרה כאוניברסיטה ולא שקלה את נתוני המרכז האוניברסיטאי אריאל לנתוניה של אוניברסיטה כלשהי, בארץ או בעולם, אלא רק ביחס לעצמה.

בעתירה נטען כי הוועדה לא אספה נתונים ביחס למרכז האוניברסיטאי אריאל אלא ניזונה מנתונים עצמיים של המרכז מבלי שאלה אומתו על-ידה.

לדברי העותרת, ההחלטה התקבלה בחריגה מהותית מכל סטנדרט סביר לבדיקת מערכות אקדמיות, כאשר הבדיקות שנערכו היו שטחיות והן אינן עומדות אפילו בסטנדרט המקובל בבדיקות בקרת איכות שנערכות על-ידי מל"ג ביחידות אקדמיות מזעריות שבהם מספר בודד של חוקרים.

"ההכרה במרכז האוניברסיטאי אריאל כאוניברסיטה היתה חץ שסביבו סומנה מטרה, וממילא כל 'הבדיקות' (שלאו בדיקות הן) וה'דוחות' (שלאו דוחות הם) היו רק כדי לצאת ידי חובה", נאמר בעתירה.

"בעשור האחרון נקלעו האוניברסיטאות למשבר עמוק, שנבע מקיצוצים תקציביים לצד חוסר תכנון ארוך-טווח של מערכת ההשכלה הגבוהה והמחקר בישראל. משבר זה הוביל ל'בריחת מוחות' לחו"ל ולפגיעה קשה באוניברסיטאות בהכשרת דור העתיד של החוקרים וחשף את המחקר בישראל לסכנה ממשית. ברקע הדברים הללו נחתה החלטת המל"ל יהודה ושומרון תוך התעלמות מוחלטת מהמצב המתואר ומבלי שקדםלה הליך בדיקה כלשהו בדבר הצרכים המדעיים של מדינת ישראל והקריטריונים להכרה המבוקשת", סיכם ועד ראשי האוניברסיטאות את העתירה.

ועד האוניברסיטאות מייצג את האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת בן-גוריון וכן את מכון ויצמן למדע, האוניברסיטה הפתוחה והטכניון.

ב-17 ביולי 2012 התכנסו חברי מל"ג יהודה ושומרון באוניברסיטת בר-אילן והכריזו כי המרכז האוניברסיטאי באריאל יוכר כאוניברסיטה. שר החינוך גדעון סער תמך במהלך, ושר האוצר יובל שטייניץ אף הבטיח לתקצב אותו ב-50 מיליון שקל בשנתיים הקרובות.

ואולם, ראשי האוניברסיטאות וכן פרופסור מנואל טרכטנברג, יו"ר ות"ת, הביעו התנגדות נחרצת למהלך, התנגדות שהיום מצאה את ביטויה בעתירה לבג"ץ.

"ראשי האוניברסיטאות חוששים"

מהמרכז האקדמי באריאל נמסר בתגובה: "צר לנו על פעולה נוספת בשרשרת הפעולות של קרטל ראשי האוניברסיטאות. ראשי האוניברסיטאות ממשיכים לחתור תחת המוסדות המוסמכים במדינת ישראל, ובראשם מל"ג יהודה ושומרון, אשר אישרה על-פי סמכותה בחוק ועל-פי חוות-דעת של היועץ המשפטי לממשלה את ההכרה במרכז האוניברסיטאי באריאל כאוניברסיטה.

"אישור מל"ג יהודה ושומרון ניתן לאחר סיום תהליך בחינה בן 5 שנים, על-פי קריטריונים שהוגדרו מראש על-ידי ועדה המורכבת מ-6 פרופסורים מבכירי האקדמיה הישראלית.

"פניית קרטל ראשי האוניברסיטאות לבג"ץ, לאחר שאושרה ההכרה כמתבקש בחוק ועל-פי כל הפרמטרים האקדמיים שנקבעו, חושפת את המניעים האמיתיים העומדים מאחורי פנייה זו.

"ראשי האוניברסיטאות הקיימות חוששים לאבד את ההגמוניה הבלעדית שלהם על מפת ההשכלה הגבוהה הישראלית ולמנוע ממדינת ישראל את פיתוחו של המשאב הגדול שלה: הידע.

"פעולה זו של קרטל ראשי האוניברסיטאות לא תצלח. עם סיום כל ההליכים על-פי חוק ולפי הנחייית המוסדות המוסמכים של ישראל, ההכרה בנו כאוניברסיטה הינה המשך טבעי לכך שהמוסד פועל כאוניברסיטה כבר שנים רבות ואף היה תחת הכרה זמנית כאוניברסיטה במשך 5 השנים האחרונות.

"האוניברסיטה באריאל, על מאות חברי הסגל שלה וכ-13,000 הסטודנטים הלומדים בה, היא עובדה שלא ניתן להתעלם ממנה, ולא ניתן להחזיר את גלגל הקידמה אחורנית".