הוצאות הביטחון של Shell בניגריה: 383 מיליון ד' ב-3 שנים

פעילי סביבה: ההוצאות הגבוהות תורמות להחרפת השחיתות באזור

חברת הנפט הגדולה בעולם במונחי הכנסות, של (Shell), משלמת עשרות מיליוני דולרים בשנה לכוחות ביטחון ניגריים לצורך שמירה על מתקניה ועובדיה בדלתת נהר ניז'ר - כך מדווח העיתון "גרדיאן", שהגיעו לידיו נתונים פיננסיים פנימיים. עוד מדווח העיתון כי החברה מחזיקה גם כוח משטרה פנימי המונה 1,200 איש בניגריה, ורשת של מודיעים בלבוש אזרחי.

לפי הנתונים, בשנים 2007-2009 הוציאה של קרוב ל-1 מיליארד דולר מדי שנה על מימון שירותי ביטחון ברחבי העולם. אם הייתה של מדינה, היה תקציב הביטחון שלה השלישי בגודלו באפריקה, לאחר דרום אפריקה וניגריה עצמה.

המסמכים מראים שקרוב ל-40% מהוצאות הביטחון של החברה בשלוש השנים 2007-2009 - 383 מיליון דולר - שימשו למימון ההגנה על עובדיה ומתקניה באזור הדלתא הנפיץ בניגריה. ב-2009 הוציאה החברה 65 מיליון על כוחות צבא ממשלתיים בניגריה, ו-75 מיליון דולר נוספים בגין עלויות ביטחון "אחרות". לפי העיתון, מדובר ככל הנראה בתשלום לחברות שירותי ביטחון פרטיות ותשלומים לאנשים פרטיים.

"הזדמנויות לשחיתות"

עם חשיפת הנתונים, פעילים הביעו דאגה שהעלייה בהוצאות הביטחון של החברה בדלתא הניגרית מערערת עוד יותר את האזור עתיר-הנפט ותורמת להחרפת השחיתות והפשע המשתוללים שם. "היקף הוצאות הביטחון של החברה בעולם הוא קולוסלי", אמר לעיתון פעיל מארגון פלטפורם הלונדוני, העוקב אחר השפעת פעילותם של תאגידי הנפט על איכות הסביבה והמרקם החברתי. "מדהים ששל העבירה 65 מיליון דולר מכספיה ומשאביה לידיהם של חיילים ושוטרים שידועים בהפרות שגרתיות של זכויות האדם".

לפי הנתונים שמפרסם העיתון, קרוב לשליש מתקציב הביטחון העולמי של החברה ב-2008, 99 מיליון דולר, הוצא על "צדדים שלישיים" - כפול מהסכום שהוציאה החברה על עובדי הביטחון שלה עצמה, וההערכה היא שהוא כולל תשלומים בגין שירותיהם של שוטרים של ממשלת ניגריה וחברי "צוות המשימה המשותף (JTF)" השנוי במחלוקת (צוות הכולל חיילים, מלחים ושוטרים).

של מכחישה שיש לה שליטה ישירה כלשהי על אנשי JTF.

לדברי אנשי פלטפורם, חלק נכבד מהמימון של החברה מוזרם באמצעות קציני צבא בכירים, והדבר יוצר "הזדמנויות נרחבות לשחיתות". אך של אינטרנשיונל אמרה שטענות השחיתות צריכות להיות מופנות לרשויות הניגריות, ושהוצאותיה הכרחיות להגנת עובדיה ופעילויותיה.