מלחמה? ישראל תחכור מטוסים הממריאים אנכית

לאחר מיצוי כספי הסיוע הצבאי לשנים הקרובות, חכירה היא הדרך היחידה לעקיפת המגבלה הפיננסית ■ הערכה: על רקע התסיסה בגבולותיה והאיום האיראני, ישראל תיאלץ לבצע יותר משימות מיוחדות בטווח הקרוב

צה"ל בוחן אפשרות להגיש לארה"ב בקשה דחופה, על סמך צרכים מיוחדים, לחכור, במטרה לקנות, עד שמונה מטוסי אוספרי (V-22), מטוסים שמסוגלים להמריא ולנחות אנכית, כמו מסוקים, אך לטוס כמו מטוס רגיל. היזמה היא סטיה חדה מנוהלי הרכש של צה"ל בארה"ב, אך לאחר מיצוי כספי הסיוע הצבאי האמריקני לשנים הקרובות, חכירה, במטרה לקנות, היא הדרך היחידה לעקיפת המגבלה הפיננסית. כך מוסר השבועון "דיפנס ניוז".

לפי התכנית הנבחנת עתה, יבקש חיל האוויר הישראלי מהאמריקנים להכין תכנית להכשרה מזורזת בארה"ב לטייסים ולצוותי קרקע שייבחרו להטיס ולתחזק את המטוסים לאחר שיימסרו לצה"ל.

המטוסים נמצאים עתה בשלב הייצור, במפעלים של בואינג ובל הליקופטרס, ומיועדים למסירה לחיל הנחתים של צבא ארה"ב במחצית הראשונה של 2013.

גורמים בצה"ל, שתומכים ביזמה, מודים שיהא חורגת במידה משמעותית מהליכי הרכש הרב-שנתי של מטוסים ותמיכה לוגיסטית באמצעות תכנית המכירות הצבאיות למדינות זרות (FMS) של הפנטגון. הם מציינים שארה"ב אישרה בעבר להחכיר לישראל ארבעה מטוסי תדלוק אווירי, KC-135. אך גורמים אלה מודים, שאין תקדים להסכמי חכירה של מטוסים חדשים, שעודם על פס הייצור.

אך בראיונות ל"דיפנס ניוז" מציינים גורמים אלה, שבשלב זה בשלו התנאים האסטרטגיים והפוליטיים לבקשה המיוחדת שמתכננת ישראל. הכוונה היא, שארה"ב נמצאת עתה בתקופת הבחירות לנשיאות, שבה מתאמץ הממשל לחזק את הקשרים בין ארה"ב לישראל, ולהפיג את חששות ישראל מפני האיום האיראני באמצעות תפריט של הסדרים ביטחוניים מתקדמים.

"בשלב זה, (היזמה) היא עדיין עניין פנימי (בצה"ל)", אמר מקור ביטחוני ישראלי לשבועון. "טרם החלטנו אפילו אם אנו צריכים להגיש בקשה פורמלית. תחילה נצטרך לבקש מחיל הנחתים לוותר על תורו לקבלת המטוסים. אחר-כך, בהנחה שחיל הנחתים יסכים, נצטרך לעבוד עם הפנטגון על תכנית תשלומים קבילה, כך שנתמודד עם חלק הארי של המימון בשלב הרבה יותר מאוחר".

בחיל האוויר יש תמיכה רבה ברכישת מטוסי אוספרי. בראיון ל"דיפנס ניוז" באמצע מאי, אמר מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, שלמטוסים אלה יש "יכולות מיוחדות ובעלות ערך... שיעניקו יתרון לצה"ל". הוא ציין שקצינים של חיל האוויר וכוחות היבשה של צה"ל קיימו מגעים אינטנסיביים עם עמיתיהם בחיל הנחתים בשנה שחלפה כדי לבחון את המטוסים.

"אני עצמי הטסתי מטוס כזה והגעתי למסקנה שנצטרך לבחון ברצינות רבה רכישת מטוסי אוספרי באמצעות מימון בתכנית הרכש הרב שנתית של צה"ל לשנים 2013-17, או בתכנית שלאחריה", אמר האלוף.

מכל מקום, בראיון ב-12 באוגוסט אמר קצין בצה"ל, כי הגרסה "הכמעט סופית" של תכנית הרכש הצבאי לשנים 2013-17, שנבחנת במטכ"ל, אינה כוללת "אפילו מימון מינימלי ראשוני" למטוסי אוספרי. הקצין ציין, שכספי הסיוע מארה"ב, בסך 3.1 מיליארד דולר בשנה, שעליהם מבוססת תכנית הרכש הרב-שנתית, הוקדשו לרכש מטוסי אף 35, נגמ"שי "נמר", מטוסי תוובלה מדגם C-130J ("סופר הרקולס") ומנועים מתוצרת האניוול האמריקנית למטוסי האימון החדשים של חיל האוויר, מאיטליה.

"איך שלא תסתכלו על זה, מיצינו את כספי הסיוע", אמר הקצין. לדבריו, יזמת החכירה של מטוסי אוספרי היא "הדרך היחידה להביא לישראל את היכולת החשובה הזו בטווח הקרוב, כאשר נזדקק לה".

הקצין סירב לפרט מהן הסיבות לדחיפות המבצעית שמניעה את חיל האוויר ליזום את תכנית החכירה של המטוסים הממריאים ונוחתים אנכית. אך, לדברי "דיפנס ניוז", ההערכה הרווחת בישראל היא, שעל רקע התסיסה בגבולות, וכן האיום האיראני, תיאלץ ישראל לבצע יותר משימות מיוחדות בעתיד הקרוב.

מקור בפנטגון אמר, כי הוא מודע לענין שמגלה ישראל במטוסי אוספרי, אך לא שמע על דיונים לגבי בקשת חכירה של המטוסים על סמך צרכים מיוחדים. משרד הביטחון נמנע מתגובה, אך דובר הדגיש כי מדובר בנשוא "רגיש, שנדון בשיחות פנימיות".