בדיקת "גלובס": הנחות של עד 50% בציוד לבית-הספר

מי שעוד לא קנה לילד ילקוט, קלמר או יומן, ישמח לגלות כי ברשתות רבות מוענקות בימים אלה הנחות המטפסות ל-50% ■ עם זאת, היתרון בכיס בא על חשבון המותג: את מוצרי אנגרי בירדס או דרדסים כבר קשה למצוא, אבל מציאות יש ויש

רגע לפני סיום החופש הגדול (המקוצר), רבים מההורים וילדיהם התלמידים עסוקים בימים אלה בקניית ציוד לבית-הספר.

האם השתלם לחכות עם הקנייה לרגע האחרון? בחלק מהרשתות, בהן אופיס דיפו, הפיראט האדום ועידן 2000, אפשר למצוא היום הוזלות משמעותיות על הציוד שנותר - ובעיקר על ילקוטים. כך שמי שמוכן להתפשר על הדמות המעטרת את הילקוט - ישלם היום אפילו חצי מחיר לעומת מי שקנה בתחילת העונה.

אלא שלא כל החנויות המתינו לסוף החופש כדי לחתוך את המחירים - בכפר השעשועים נצמדים לסיסמה כי הם זולים ממילא, ולכן אין הנחות נוספות.

בקרביץ מצדדים בכך שאין סיבה להעניק הנחות סוף עונה. לדברי מנשה זילכה (גוגי), מנכ"ל קרביץ, "לחץ ממלאי על המדף? ממש לא. להיפך, הפסקנו עם המבצע שרץ לאורך החופש (50 שקל בקנייה מ-150 שקל לשוברים שפורסמו ב"ישראל היום", מ.ר.ח), פשוט כי אין לנו צורך לקדם את המכירות. מי שלא קנה עד עכשיו, לא רק שלא ייהנה ממבצעים אלא ימצא גם מבחר מצומצם של ילקוטים", הוא אומר ומדגיש: "פתחנו את העונה במחיר מינימלי ולא במחיר שהיינו רוצים מראש, כך שאין מאיפה להוריד".

אצל המתחרה, אופיס דיפו, דווקא פועלים בגלוי במטרה לחסל את המלאים שעוד נותרו עם מבצעים מיוחדים לקראת סוף העונה - כפי שאגב קורה בכל שנה. לדוגמה, ילקוטים לבני-נוער נמכרים כעת ב-100 שקל, במקום ב-150-200 שקל, המחיר שהיה עד כה. מבצעים עדכניים כוללים גם מכשיר כתיבה שני ב-1 או ב-5 שקל ומבצעי 1+1.

בין הרשתות שמעדיפות לחסל מלאים ולא להפוך אותם לעודפים בשנה הבאה נמצאת רשת עידן 2000, שבה מבצעים על ילקוטים יתורגמו ל-50% הנחה ויותר. "בשונה מציוד כתיבה, הילקוטים הם עונתיים. את מה שלא נמכור כעת נצטרך למכור בהנחה עמוקה יותר בשנה הבאה", אומר שי סבג, מבעלי הרשת.

לדבריו, ילקוט שנמכר היום ב-200 שקל יעלה בקיץ הבא 80 שקל לכל היותר, "ומכאן שככל שהעונה מגיעה אל קיצה - ההנחות על המלאים שיישארו יגדלו. כרגע מדובר על 30%-50% הנחה במבצעיים רשתיים או נקודתיים בסניפים", אומר סבג.

שגיא ויינבלט, מבעלי סניף הפיראט האדום בכפר-סבא, עושה הפרדה בין הנחות על מכשירי כתיבה, שאין כמעט בימים אלה בסניף ל- בין הנחות על ילקוטים, שנמכרים היום ב-40% פחות.

"האם משתלם למי שחיכה לרגע האחרון? את הדגמים המבוקשים, למשל של אנגרי בירדס או דרדרסים, כבר אי-אפשר למצוא. מה שנשאר, נמכר בהנחות יפות, כך שנשאלת השאלה עד כמה חשובה הדמות או המותג על גבי המוצר", הוא אומר.

בין הלהיטים שעדיין אפשר למצוא בסניף: ילקוט של KAPPA, שעד לא מזמן נמכר ב-180 שקל - וכעת מחירו 130 שקל כולל קלמר.

"הוזלנו מחירים של 5,000 מוצרים"

כל הרשתות הצהירו גם השנה כי המחירים נמצאים ברף נמוך לעומת אשתקד. כך למשל ,ילקוט אייטרולי של קלגב, שנמכר בכ-350 שקל, עולה השנה 280 שקל.

"אין פריט אחד שהמחיר שלו עלה משנה שעברה, למרות עליית הדולר ושכר העבודה בסין, והדבר מוביל לשחיקה נוראית במרווחים", אומר זילכה ומוסיף: "כופפנו ספקים, ואני לא יודע אם זה היה צודק, אבל לא היתה ברירה".

דברים דומים משמיעים גם הספקים. אודי אקר, מנכ"ל פלפוט המייצרת מוצרי נייר ממותגים, מדבר על כך שהחברה ספגה את התייקרות הנייר, ההובלה והייצור, במטרה לשמור על מחירים דומים לאלה של שנה שעברה.

באופיס דיפו, שנמכרה לאחרונה למנכ"ל הרשת, צחי פישביין, ההתבטאויות אודות הוזלת המחירים השנה היו נחרצות יותר. "עברנו לשפה של מחיר זול במקום הנחות דרך מבצעים", אומרת רוני אראל, סמנכ"לית השיווק של הרשת. "אופיס דיפו נתפסה כיקרה, ובצדק, אבל חזרנו לבסיס, ו-5,000 מוצרים תומחרו מחדש בירידה של 20%-40% במחיר".

"הרשת הפכה בעבר ליקרה. הטעויות נגרמו בגלל חוסר הבנה וחוסר קריאה נכונה של מפת השוק. כעת אנחנו מחזירים עטרה ליושנה", מוסיף אבי ליס, סמנכ"ל הסחר ברשת.

עוד לדבריו, "האם היינו 'חזירים' עד כה? לצערי התשובה היא כן. הניסיון למכור ברווחיות גבוהה לצערי הבריח את הלקוחות. ההוזלה לא באה כמהלך עונתי אלא כמגמה שהתאפשרה הודות לצמצום מרווחים. הספקים כועסים, אבל אין לנו ברירה. נעמוד מאחורי ההתחייבות למחיר הזול, וגם על מוצרי אלקטרוניקה נציע מחיר נמוך במיוחד".

נסים ממו, מנכ"ל אופיס דיפו לשעבר (תחת הבעלים הקודמים), מסר בתגובה: "ההנהלה הקודמת עזבה בפברואר 2012, וההחלטה על מחירים לצרכן התקבלה על-ידי ההנהלה החדשה. בעיית המחירים באופיס דיפו, כפי שהיא משתקפת בהשוואות שנעשו לאחרונה, נובעת מקבלת החלטות של ההנהלה הנוכחית. תמוה לתלות אשם באנשים שכבר לא נמצאים בחברה ולא בתוך מעגל קבלת ההחלטות".

לא שוכחים את חולצות בית-הספר

לצד ספרי הלימוד, הילקוט וכלי הכתיבה, נדרשת גם הצטיידות בתלבושת אחידה לבית-הספר. בעבר, לא הרבה רשתות ומשווקים עלו על הפוטנציאל האדיר הזה, וכיום חנויות רבות כוללות מגוון חולצות טי חלקות וסמלי בתי-ספר מוכנים להדפסה.

וכשהתחרות גדלה המחיר צונח: היום ניתן בקלות למצוא חולצות איכותיות במחיר של כ-10 שקלים ואפילו פחות מזה. בזירה האינטרנטית לא מעט חנויות מציעות חולצות בית-ספר בטווחי מחירים של כ-15-20 שקל, כולל משלוח.

בין האתרים: tilboshet.co.il, gufi.co.il, properwear.co.il (אזור רמת-גן) danas.co.il.

הענף חי מ-3 חודשים בשנה

על-פי נתוני חברת המידע BDI, רוב הכנסות חברות הציוד המשרדי למגזר הפרטי מתרכזות ב-3 החודשים שלפני החזרה ללימודים. מדובר בנתח מצרפי של 55% מסך ההכנסה השנתית.

היקף הכנסות הענף במגזר הפרטי מוערך ב-1.45 מיליארד שקל (לשנת 2011 במונחי מחיר לצרכן, לא כולל מע"מ). נתון זה משקף גידול של כ-1% ביחס לשנת 2010.

היקף הכנסות של שתי השחקניות העיקריות - אופיס דיפו וקרביץ - ממכירת ציוד משרדי עמד על 850 מיליון שקל ב-2011. הענף התחרותי הזה אמנם מרוכז בעיקר בשתי רשתות, אך כולל תחרות מחזיתות מגוונות שנכנסות לתמונה ב"פיק" שלקראת החזרה לבית-הספר, בהן רשתות השיווק (מגה, רמי לוי) וחנויות הצעצועים ובראשן כפר השעשועים, שמפנים את סחורת היום-יום לטובת ילקוטים וקלמרים.

התחרות מובילה למגמה של ירידה במחירים, אולם לפי כלכלני BDI הכמות הנמכרת גדלה, ומכאן שלהערכתם ההוצאה הממוצעת לציוד לתלמיד תעלה השנה. ב-2011 נאמד סל קנייה ממוצע בכ-340 שקל (כולל ילקוט).

השחקנים בענף
 השחקנים בענף

5 דרכים לייעול הקנייה

1. לחפש הנחות גם מחוץ לחנויות

ככל שמתקרב מועד פתיחת שנת הלימודים, המבצעים, בחלק מהחנויות, צוברים תאוצה. אלא שהנחות אפשר למצוא לא רק בחנות: אתרי הקופונים משופעים בהצעות והנחות גם דרך מועדוני צרכנות שונים, לדוגמה מילואימניקים יכולים לרכוש ב-150 שקל שובר של 200 שקל למימוש בקרביץ או בצומת ספרים (לספרי לימוד). מדובר בהנחה של 25%, אלא שהשובר אינו כולל מבצעים והנחות.

2. לבחור זול, אבל לא יותר מדי זול

טווח המוצרים נחלק לזולים מאוד ומטפס ככל שהמוצר משוכלל וגימיקי כמו מחק חשמלי. בחלוקה סכמטית לקבוצות מחיר, ניתן למצוא מוצרים ב-1 שקל, מוצרים ב-5 שקלים ומוצרים בכ-10 שקלים. כמובן שהאפשרות הקורצת להוזיל את סל הקניות היא בבחירת מוצרים זולים מאוד כמו קלמר ב-2 שקלים, חולצות ב-1.70 שקלים ושורת פריטים בעשרות אגורות.

אלא שכדאי לזכור שהמוצרים הזולים ברובם באים על חשבון איכות. במוצרים שבשימוש תדיר כמו מחדד, עיפרון או מחק מוטב להשקיע עוד כמה שקלים: עיפרון ב-10 אגורות לעומת עיפרון בשקל, הוא דוגמה מצוינת לכך. אין תו תקן על העופרת שמכיל העיפרון ולא על איכות העץ העוטף אותו, ולרוב לאחר שימוש אחד במוצר הזול אפשר להרגיש באיכות נחותה שלא מצדיקה את החיסכון.

גם מחברת זולה מדי, שדפיה הדקיקים נקרעים במהרה, עשויה לא להצדיק תג מחיר זול במיוחד. בציוד הבסיס שווה להשקיע עוד כמה שקלים לטובת ציוד איכותי שיחזיק מעמד.

3. המותג שולט. האמנם?

גם השנה המותגים שולטים, והם אלה שיקבעו בסופו של דבר כמה יוציאו ההורים בקופה. מוצרים ממותגים עולים בעשרות ובמאות אחוזים יותר. לדוגמה: מחברת איכותית של ארטי נמכרת ב-80 אגורות לעומת מחברת ממותגת שעולה פי ארבעה בדיוק - לא תמיד יש הצדקה לפער. או בתחום הילקוטים בו המיתוג בולט: ילקוט לא ממותג לנוער עולה כ-30 שקל - לעומת כ-180 שקל למוצר דומה אך ממותג דוגמת נייק, אאוטדור וכיו"ב.

אולם, מציאות ממותגות משנים קודמות יחסכו לא מעט בילקוטים אורתופדיים, והפערים עשויים להגיע עד פי שניים ביחס למוצר מהעונה הנוכחית, לצד מבצעים שמציעות היום חלק מהרשתות על ילקוטים מהעונה הנוכחית.

הילד חייב מותגים? נסו לתעדף: מותג בילקוט או בקלמר, ופחות בשאר הציוד.

4. לבדוק מלאי קיים בבית

רגע לפני שיוצאים לחגיגת הקנייה, כדאי לבדוק מה נשאר בבית משנה שעברה. אתם עשויים למצוא לא מעט ציוד שמיש ואפילו באריזה. כמו כן, כדאי להיצמד לרשימת הציוד מבית-הספר: לדוגמה תלמידי כיתות א'-ב' מתבקשים לעיתים שלא להשתמש ביומני תלמיד אלא במחברת רגילה. חלק מהתלמידים מתבקשים להביא תיקיות ניילון פשוטות במקום קלסרים "קשיחים" שעולים יותר.

שפע הגאדג'טים והחידושים לתלמיד גולשים הרבה מעבר לעיפרון-מחק-מחדד שבסופו של דבר משמשים את התלמידים, ולכן לפעמים הפיתוי מתברר כמיותר.

5. חנויות שכונתיות

מומלץ לבדוק גם מה מציעה החנות השכונתית, שאולי לא מפרסמת את מבצעיה באמצעי התקשורת, אבל מציעה מחיר הוגן ואולי אף נמוך משל הרשתות הגדולות.

לצד העובדה שמבחר ממוקד יותר יקל על בחירת הציוד (ביחס לירידי הענק מרובים המוצרים), עולם החנויות הפרטיות הולך ונעלם, וזוהי שעה יפה לפרגן לבעלי העסקים הקטנים.

ציוד לבית ספר
 ציוד לבית ספר

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988