"קייטנה" עצובה: אסתר, ילדה בת 6 מליבריה, כלואה 3 שבועות

אביה של הילדה נמצא בישראל כבר 17 שנים ■ אמה של הילדה התאבדה וקבורה בישראל ■ רשות ההגירה: "התהליך מלווה ע"י עובדת סוציאלית"

גם זו דרך "לבלות" את החופש הגדול: ילדה בת 6 שנולדה בישראל, בת להורים פליטים מליבריה, כלואה כבר כ-3 שבועות במתקן מסורבי ההגירה בשדה התעופה בן-גוריון. הילדה כלואה בתא אחד עם אביה.

האב נמצא בישראל כבר 17 שנים כשוהה בלתי חוקי. לפני כשנתיים הוא עבר תאונת אופניים קשה שכללה פגיעת ראש, ומאז הוא סובל משיתוק בידו ומנזק נוירולוגי. אמה של הילדה התאבדה ומתה בידיו של האב, מה שהחמיר את מצבו הנפשי, והיא קבורה בישראל.

הילדה עצמה הייתה אמורה לעלות לכיתה א' בבית-הספר "ביאליק-רוגוזין" בתל-אביב, עם סיום החופש הגדול הנוכחי. אלא שהיא, כאמור, בכלא, ללא בגדים להחלפה, כך שנאלצה ללבוש בגדים של אביה.

עו"ד זהבה גור, שמצייגת שוהים בלתי חוקיים, התנדבה לייצג את אבי הילדה ללא תשלום. לדבריה, נעשה פנייה גם לבית הדין למשמורת של משרד המשפטים, המשמש כמוסד ביקורת למעצרי עובדים זרים, אך השופטת שדנה בתיק "לא סברה כי יש כאן שיקולים הומניטריים המצדיקים שחרור".

עו"ד גור מספרת כי פנתה למשרד הפנים כדי לאשר ביקור פסיכולוג שמכיר את האב וטיפל בו; 3 ימים חלפו, ואין תשובה. לדבריה, פקידים במשרד הפנים מעכבים את ביקור הפסיכולוג, תוך שהם מפנים מספר רב של בקשות לקבלת מסמכים שונים.

בשבוע הבא מתכוונת עו"ד גור לפנות לבית המשפט המחוזי מרכז. לדבריה, "זה מקרה של הפרה בוטה של אמנות בינלאומיות, ביניהן האמנה לזכויות הילד האוסרת על מעצר ילדים בתא משותף עם מבוגרים. זה גם מקרה שמרוקן מתוכן את חוקי הכניסה לישראל ומראה שאין כל התחשבות, גם לא בנסיבות הומניטריות מובהקות".

לפי עו"ד גור, לאב העצור אין דרכון, ואין אפשרות להוציא עבורו דרכון בישראל, כיוון שלליבריה אין שגרירות בישראל אלא רק קונסול כבוד. למעשה, ניתן להוציא דרכונים לאזרחים ליברים השוהים בישראל רק בשגרירות ליבריה ביוון או במצרים.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "האב אכן נעצר עקב שהייה בלתי חוקית. עם זאת, הטיפול במשפחה מתעכב מאחר שהאב מסרב לשתף פעולה. אנו פועלים בדרכים שונות על מנת לקדם את הטיפול, וכל התהליך מלווה על-ידי עובדת סוציאלית".