הזהב השחור של מנכ"ל דלק US: מכר מניות ב-12.1 מיליון דולר

עוזי ימין צבר עד כה הון בשווי ברוטו של 48 מיליון דולר, רק ממימושי מניות וממניות שהוענקו לו ■ מניית דלק US זינקה 124% מאז תחילת השנה

קבוצת דלק לא לבד. לאחר שמימשה מניות של החברה הבת, דלק US , תמורת סכום לא קטן של 71.6 מיליון דולר, הגיע תורו של עוזי ימין, מנכ"ל החברה, לעשות מעט לביתו. ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עולה כי ימין מימש בשבוע שעבר חבילה של חצי מיליון מניות דלק US ומכר אותן לפי מחיר שנע בין 24.24 דולר ל-24.29 דולר, ותמורת 12.1 מיליון דולר ברוטו.

מניית דלק US, המרכזת את פעילות האנרגיה של יצחק תשובה בארה"ב, הכפילה במהלך השנה האחרונה את שוויה, בין היתר על רקע שיפור בתוצאות החברה, ועבור בעלת השליטה וימין עצמו מדובר בעיתוי מצוין להמיר מניות במזומן. דלק US נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, לאחר שעלתה 124% מתחילת השנה. מחיר המניה עומד כעת על 25.26 דולר, לאחר שבעת ההנפקה במאי 2006 הוא עמד על 16 דולר.

לימין (43), שמכהן כמנכ"ל החברה מאז יוני 2004, אין זה המימוש הראשון, אך הוא גם אינו נמנה על בעלי העניין שמממשים ללא הפסקה. המימוש האחרון שלו בוצע במהלך 2007, אז מכר מניות תמורת 10.8 מיליון דולר. קדם לו מימוש ראשון, במהלך 2006, במסגרתו מכר מניות תמורת 8.8 מיליון דולר. כך, צבר ימין הון (רק באמצעות מימושים) בשווי ברוטו של 31.7 מיליון דולר.

לפי מסמכי החברה, לימין נותרו מניות בשווי ברוטו של 16.4 מיליון דולר, ולכן בנטרול השכר ושאר ההטבות הסוציאליות שהוא מקבל (ראו בהמשך), צבר ימין הון בשווי ברוטו של 48.1 מיליון דולר (192 מיליון שקל).

שכר בסיס של 468 אלף דולר

ימין, כמו שאר בכירי החברה, מקבל תגמול הוני לא על ידי הקצאות של אופציות רגילות למניות. לפי מסמכי החברה, ימין מקבל SAR (ראשי תיבות של Stock Appreciation Right) - מנגנון תגמול הוני שדי דומה למניות חסומות. למניות שהוא מקבל מוצמד מחיר מימוש (ממש כמו במקרה של אופציות למניות), אך ברגע שהן מובשלות והוא יכול למכור אותן, ימין לא צריך לשלם תוספת מימוש כלשהי. הוא מקבל מניות או מזומן בשווי הפער שנוצר בין אותו מחיר מימוש שנקבע לבין מחיר המניה הנוכחי בשוק ההון, כשזה מוכפל כמובן במספר המניות שקיבל.

כך, ימין לא צריך לגייס הון מביתו כדי לממן את תוספת המימוש והחברה אינה מגדילה את קופת המזומנים שלה כתוצאה מאותו מהלך. לפי מסמכי דלק US, המניות שנמכרו באחרונה על ידי ימין היו בעלות מחירי מימוש שנעו בין 8.57 דולר ל-14.8 דולר.

כפי שציינו, הון זה אינו כולל את השכר, הבונוסים ושאר ההטבות הסוציאליות להן זכאי ימין. לפי מסמכי החברה, אשתקד עמד שכר הבסיס של ימין על 468 אלף דולר, והוא קיבל בונוס (בניגוד לשנתיים הקודמות) של 700 אלף דולר.

ימין וקבוצת דלק אינם היחידים שניצלו את גל העליות האחרון במניית דלק US כדי למכור מניות. אסי גינזנבורג, סגן נשיא בחברה (ימין מכהן במקביל כנשיא), מכר מתחילת השנה מניות תמורת 3.4 מיליון דולר ברוטו, ואילו גבי לסט, דירקטור בחברה ויו"ר קבוצת דלק, מימש מניות תמורת סכום צנוע של 157.3 אלף דולר.