היועץ של רומני: אם ייבחר, לא בטוח שלאיראן לא תהיה פצצה

רומני עצמו מוסיף להפגין עמדה נוקשה: "איראן צריכה לדעת שקיימת אופציה צבאית" ■ ג'ון בולטון, יועץ בכיר לענייני חוץ בקמפיין רומני, חולק על הבוס שלו, שהכריז בפריימריז: "אם אם תבחרו במיט רומני, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני"

במטה הבחירות של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, שוררים ספקות לגבי יכולתו של המועמד לבלום את המיאוץ הגרעיני של איראן, אם ייבחר, למרות שרומני עצמו הכריז בעבר, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי אם הוא יהיה נשיא, לאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. נקודה.

רומני מוסיף להפגין עמדה נוקשה בסוגיית איראן גם עתה, אם כי הוא שוב אינו מכריז באופן חד-משמעי, שאם ייבחר, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. בראיון ברשת CBS, שחלקו שודר אמש (ו'), נשאל המועמד: האם כדאי לצאת למלחמה כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני? תשובתו: "אין ספק שעלינו לשמור על כל האופציות שברשותנו. אין זה קביל שאיראן תרכוש יכולת גרעינית צבאית ושיהיה לה פוטנציאל לספק חומרים בקיעים לחיזבאללה או לקבוצות אחרות שמזוהות עמה. הפוטנציאל של קבוצות כאלה להביא חומרים בקיעים ליבשת שלנו, אפילו לארה"ב עצמה, הפוטנציאל הזה אינו קביל. להשקפתי אין ספק שאנו יכולים להפעיל סוגים שונים של לחץ על המשטר באיראן, אך האיראנים חייבים גם לדעת שאנו נהיה מוכנים לבחון אופציה צבאית אם הם לא ינקטו פעולה לבלימת ההתקדמות לקראת נשק גרעיני".

המראיין: ממשל רומני לא יתיר נשק גרעיני (בידי איראן)?

רומני: "לא קביל על האומה הזו (ארה"ב) שאיראן תרכוש יכולת צבאית גרעינית".

בכל זאת, לפחות בכיר אחד במטה רומני מפקפק אם הבוס שלו יוכל לרסן את משטר האייתאללות. דברי הכפירה יצאו מג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם ועתה יועץ בכיר לענייני חוץ בקמפיין של רומני. במאמר בעיתון הימני "וושינגטון טיימס" הוא כותב, כי אין לתת אמון בהכרזות של הנשיא המכהן, ברק אובמה, שלפיהן הוא, אובמה, יוכל לבלום את מאמצי הגרעין של איראן. לכן, טוען בולטון, וושינגטון חייבת להתיר לישראל להלום באיראן בכוחות עצמה, אם יהיה צורך בכך.

"המציאות הקשה היא, שישראל צריכה להחליט לבדה אם לנקוט פעולה צבאית, רצוי על סמך חוקי הפיזיקה, לא על סמך פוליטיקה", כתב בולטון. "קרוב לוודאי, שלישראל יש עדיין זמן, אם היא תרצה לפעול באופן עצמאי, אבל אין לדעת כמה זמן היא תוכל ליהנות (מחלון ההזדמנויות הזה)".

והוא מוסיף: "אפילו אם יזכה מיט רומני בבחירות, אין שום ערובה לכך שמדיניות ארה"ב תוכל להשתנות במהירות מספקת כדי לבלום את איראן".

כפי שמציין בלוג מדיניות החוץ The Cable, באתר של Foreign Policy Magazine, הדברים סותרים את ההצהרה המפורסמת שהשמיע רומני במהלך הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית, לפני כחצי שנה "אם נבחר בברק אובמה, לאיראן יהיה נשק גרעיני. אם תבחרו במיט רומני, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

בתשובה לשאלת הבלוג על הפער הברור בין דברי רומני לבין דברי יועצו הבכיר, הפנה דובר הקמפיין את השואל לנאומו של רומני בירושלים בחודש שעבר. רומני אמר אז, בין היתר: "לפעמים אומרים שאלה שמפגינים את המחויבות הרבה ביותר לבלימת מאמצי המשטר האיראני להשיג נשק גרעיני הם פזיזים, פרובוקטיביים ושוחרי מלחמה. ההיפך הוא הנכון. אנו עושי השלום האמיתיים. ההיסטוריה מלמדת, שכאשר המשטרים העריצים ביותר בעולם רוכשים את כלי הנשק ההרסניים ביותר בעולם, השלום מפנה את מקומו לדיכוי, לאלימות או למלחמה השמד".

ברקע חילופי ההצהרות במטה רומני נמצאים סימנים שאיראן מנסה שוב להסתיר את פעילותה במתקן הגרעיני בפרצ'ין. לפי צלומי לוויין שפירסם המכון למידע ולביטחון לאומי (ISIS), כיסתה איראן ביריעת בד כתומה מבנה במתקן שבו, לפי החשד, נערכו ניסויים בכלי נשק גרעיניים. יש הערכות שבפרצ'ין נעשה חלק חשוב מהעבודות על הנשקים הגרעיניים שאיראן מנסה לפתח.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אמש, כתום פגישה עם יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים בארה"ב, מייקל רוג'רס, כי דו"ח חדש, שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עומדת לפרסם בקרוב, מצביע על כך שאיראן מוסיפה להתקדם בקצב מוגבר להשגת נשק גרעיני.

בראיון אמש ב-CBS לא הוציא רומני מכלל אפשרות התערבות צבאית של ארה"ב בסוריה. "אני חושב שעלינו להיות מוכנים לנקוט כל פעולה נחוצה כדי לוודא שכלי נשק להשמדה המונית לא יפלו בידי טרוריסטים, בין אם זה מחייב (משלוח) חיילים או פעולה אחרת של ידידותנו ובעלות בריתנו שם", אמר המועמד. "טורקיה מעורבת מאוד, וכך גם סעודיה. עלינו לשמור על האופציה להגן על עצמנו ועל ידידותינו מפני נשק של השמדה המונית.