להשקיע באהבה?

נניח שיש שתי מניות של חברות דומות מאוד בתמחור זהה, חברה אחת שנואה והשנייה אהובה - איזו מהן תבחרו

"כל שאתה צריך זה אהבה" אומרות מילות השיר המפורסם. "אל תתאהב במניות שאתה משקיע בהן" ו"אל תערב רגשות" אומרים מרבית ספרי ההשקעות. התוצאה: קונפליקט. למה אני רוצה למלא באהבה את כל מה שאני עושה, ודווקא תיק המניות שלי צריך להיות קר ונטול רגשות?

לא קיבלנו גיטרה

כמעט הייתה לנו הזדמנות לנגן שיר השקעות אחר. חברת הגיטרות פנדר אמורה הייתה להנפיק את מניותיה בבורסת הנאסד"ק. במאמר שפורסם במגזין G של "גלובס" מ-9 באוגוסט נכתב: "האם לוקאץ' ושאר מכורי פנדר יקנו את המניה לאחר שתונפק, ולו משום האפקט הסנטימנטלי? אפשר לנחש שרבים מהם יעשו זאת, ולו משום החיבור האישי שלהם לחברה".

את התשובה לשאלה האם ניתוק הרגשות לקח את תעשיית הפיננסים ואת העולם למקום טוב, אתם בוודאי מספקים לבד ומהר.

אז אולי דווקא כן כדאי להתמקד בקניית מניות של חברות אהובות, כמו אוהבי פנדר? כותרות העיתונים הפיננסים מלאות במילה אהבה: המלצות למניות שמשקיעים אוהבים, הסברים למה משקיעים אוהבים מניה כזו או אחרת, אבל הכוונה היא לאהבת המספרים והאקסלים. אנחנו מדברים על אהבת המותג, המוצר, המסר. אנחנו מדברים על חברות כמו סטרבאקס, נייקי, קוסטקו, אפל, אמזון והארלי דייווידסון. להלן כמה סיבות מדוע יש להתחשב באהבה:

1. חברה אהובה היא חברה שלמסר ולחזון שלה יש תשוקה, ביחד עם הנאה מלאה משימוש במוצריה ושירותיה. לתשוקה הזו יש ערך כלכלי. חברה שנואה תיזרק על ידי לקוחות ומשקיעים ברגע שתהיה להם אפשרות. תראו מה קורה לחברות ומניות הסלולר הישראליות. אם הן היו אהובות, הלקוחות היו מוכנים לשלם קצת יותר, כמו שלקוחות סטארבקס מוכנים. הם גם לא היו שמים את עזיבת חברת הסלולר בעדיפות כה גבוהה על סדר היום שלהם. תראו כמה תנובה פגיעה (היא עדיין רווחית כי בכל זאת מדובר בחברה עם עוצמה, אבל תחשבו כמה כסף היא הייתה מרוויחה אם גם היינו אוהבים את החברה).

2. החזות המקצועית היא לא חזות הכול. אנליסטים ומשקיעים מקצועיים מספרים לעצמם סיפור מודע של מכפילים ואקסלים. אבל רוב מה שקורה לנו עובר בתת המודע. אנליסטים בוול סטריט שותים בסטרבאקס, רצים בנעלי נייקי ומדברים באייפון. לכן, כשהם מסתכלים על הדוחות הכספיים, האהבה לחברות ולמה שהן מסמלות משפיעה באופן לא מודע על המסר המקצועי ועל תפיסת העתיד האופטימית שבאה לידי ביטוי בתמחור (הסיכון הוא בהתרסקות גדולה כשהאהבה נגמרת, כמו בחיים...).

3. יש להפריד בין אהבה כתוצאה מדיסוננס לאהבה נקייה. דיסוננס גורם לכך שאחרי שקנינו דבר מה אנחנו אוהבים אותו יותר מאשר קודם לרכישה. זהו מנגנון הגנה מנטלי, והוא זה שגורם לתקיעות של משקיעים. אחרי שהם קנו מניה הם מסננים את הידיעות לגביה - קוראים רק את הטובות ומתחפרים בפוזיציה כשהמניה יורדת; ולא מוכרים כשהמניה עולה. לקנות מניה שאוהבים, היא התייחסות לאהבה לפני הקנייה. זוהי הוספת השאלה האם זו חברה אהובה.

כמו שמתייחסים היום לנושא האחריות התאגידית כחלק מניהול סיכונים, יש כאן עוד פקטור, אהבת הלקוחות והמשקיעים, שראוי לתת לו משקל. תראו למשל את מניית הבנק וולס פרגו (WFC), החזקה ותיקה של וורן באפט, שקרובה היום לשיא של 2008, ותראו כמה רחוק נמצאות מניות בנקים אחרים. יש סיבה לאהבת חברות. WFC מנהלת דיאלוג טוב עם לקוחותיה, והעובדה הזו משפיעה גם על התוצאות העסקיות שלה.

לא אוהבים את פייסבוק?

עכשיו אתם יכולים לשאול את עצמכם מה ניתן ללמוד מהירידה של פייסבוק על האהבה לחברה (בניגוד לשימוש בשירותיה, שהוא כידוע נרחב) ועל הסיכון הנובע מהיעדרה המשתמע. מדוע היא שונה מגוגל, שעלתה מאז הנפקתה וטיפחה את הדחף של משקיעים לקנות בהנפקה פן יחמיצו הזדמנות. אני יכול לשער שהיה אם פנדר תונפק, גורל המניה לא יהיה כגורלה של פייסבוק. האם חברה של גאון לא אהוב (צוקרברג) צריכה להימדד אחרת מחברה של גאונים אהודים (מייסדי גוגל) עם חזון ברור ורחב ביחס להתפתחות האנושות?

תפרידו בין צריכת מוצר לאהבה לחברה, אולי כמו ההבחנה בין סקס לאהבה. לפעמים עושים סקס לתקופה ממושכת עם מוצר מסוים, אבל לא מתחתנים איתו ולא נאמנים לו. חברות אהובות ישרדו ימים קשים וכך גם המניות שלהן. תשאלו את משקיעי GE, ותשאלו את משקיעיו של באפט (שמשקיע ב-GE).

מיהן המניות של הקניון שנראה שניתן ליחס להן גם פרמיית אהבה? לדעתנו אלו הן AAPL ,COST, DWA ,EBAY ,F ,GE ,HNZ, NKE ו-SBUX.

אנחנו נמשיך לפתח את הנושא כאשר יתגלו כיוונים חדשים. אנו סקרנים לראות אילו מחשבות יעלו לכם אחרי קריאת הדברים הללו, ומצפים לתובנות שלכם ב-segalziv@gmail.com. האם תושק קרן סל (ETF) של החברות האהובות? אנחנו כבר מגלגלים כמה רעיונות בראש לרבות ביחס לתהליך שיוביל לבחירתן. אז הזכויות שמורות.

הכותב הוא שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. MBA, MTA, NLP Master Practitioner. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם