כלל תעשיות דיווחה; מחלקת 65 מיליון שקל כדיבידנד

הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-16 מיליון שקל לעומת הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ■ מחלקת דיבידנד בהיקף של כ-65 מיליון שקל

"קשה שלא לחוש דאגה לנוכח המצב שאליו נקלע המשק. אל מול שלל האתגרים האקסוגניים שבפניהם ניצב המשק (מצב ביטחוני-פוליטי, משבר בשווקים חשובים בעולם, ועוד), נוספת ההשפעה של התגברות הרגולציה והירידה המשמעותית בפעילות שוק ההון בבורסת ת"א".

את הדברים הללו אמר אבי פישר, יו"ר כלל תעשיות (כת"ש), לאחר פרסום תוצאות הרבעון השני של החברה. ברבעון זה, אשר הסתיים ברווח נקי של 16 מיליון שקל, עוד הייתה חברת ההחזקות תחת שליטתה של קבוצת אי.די.בי. ב-5 ביולי הושלמה עסקת מכירת מניות השליטה בחברה, שבמסגרתה רכש איש העסקים היהודי לן בלווטניק 49.9% ממניות החברה, בתמורה ל-1.27 מיליארד שקל.

כת"ש היא חברת החזקות, שהחזקותיה העיקריות הן חברת כלל ביוטכנולוגיה (56.8%), נייר חדרה (59.1%), גולף (62.1%), ומשאב. האחרונה מוחזקת בשיעור של 75% על ידי כת"ש ויתרת המניות על ידי החברה האיריתCRH . משאב מחזיקה בבעלות מלאה על מונופול המלט נשר וב-50% מחברת תעבורה (את היתרה מחזיקה משפחת לבנת באופן פרטי), העוסקת בשירותי הובלה, תשתיות ולוגיסטיקה.

לאחר כמה מימושים בשנת 2011, בין היתר של החברות פאנדטק ונטוויז'ן, משאב מהווה כיום כ-45% משווי הפורטפוליו של כת"ש. משאב הייתה אמורה להימכר לידי משפחת לבנת בכ-1.32 מיליארד בעסקה שנחתמה בדצמבר אשתקד (מהלך שהיה מניב לכת"ש רווח הון של 700-800 מיליון שקל), אולם לפני כשבועיים בוטלה העסקה, בעיקר בשל מהלכים רגולטוריים המעמידים בסימן שאלה את תוצאותיה העסקיות של נשר בעתיד.

הכנסות משאב: 494 מיליון שקל

בחודש פברואר האחרון הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לנשר כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכותו ולהורות לה לחדול ממתן ההטבות לשני לקוחותיה העיקריים - יצרניות הבטון הנסון ורדימיקס (המהוות כ-43% ממחזור ההכנסות של נשר). הוראה כזו עשויה לפגוע בהכנסות וברווחיה של נשר באופן משמעותי, שכן ללא מתן ההנחות היא תהיה חשופה לאובדן שניים משלושת לקוחותיה העיקריים (השלישי הוא הרשות הפלסטינית), לטובת יבוא מלט מתחרה. הנסון ורדימיקס מוחזקות שתיהן על ידי קונצרנים בינלאומיים לייצור מלט, יש להן מפעלים במדינות אגן הים התיכון ויכולת ייבוא מלט בעצמן במקרה שיפסיקו לקבל את ההנחות מנשר.

איום נוסף על עתיד עסקיה של נשר צמח בעקבות מחאת הקיץ שעבר והמלצות ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבותיה, וכן עם הקמת הוועדה להגברת התחרות בשוק המלט המקומי, בראשות הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ. פעילות הוועדה מתבססת על המלצות ועדת טרכטנברג ואמורה להתוות דרך לפתיחת שוק המלט לתחרות.

בינתיים חלה שחיקה ברווחיה של משאב, בעיקר על רקע עלייה בתשומות האנרגיה וחומרי הגלם. הכנסותיה של משאב גדלו ב-11.3% ביחס לרבעון המקביל, והסתכמו ב-494 מיליון שקל. זאת בעיקר כתוצאה מעלייה כמותית במכירה לשוק המקומי שקוזזה בירידה במכירות לרשות הפלסטינית.

למרות הגידול בהכנסות, ברווח הנקי חלה ירידה של 26.9% בהשוואה לרבעון המקביל, והוא הסתכם ב-49 מיליון שקל בשל עליית תשומות האנרגיה.

מפעל נשר מחזיק בתחנת כוח פרטית המופעלת בגז טבעי, שנרכש על ידי משאב מספקית הגז המצרי EMG. כתוצאה מהפסקת הזרמת הגז, גדלו הוצאות האנרגיה של המפעל. בשנה הבאה אמורה משאב לקבל גז ממאגר "תמר" לאחר שחתמה על הסכם עם השותפות בו, ובמסגרתו תרכוש מהן גז טבעי למשך 15 שנה.

בסוף השבוע האחרון אישר דירקטוריון משאב השקעה כוללת בהיקף של כ-90 מיליון דולר בפרויקט הרחבת תחנת הכוח, אשר מספקת היום 50 מגה וואט. הרחבת כושר הייצור של תחנת הכוח תיעשה בשני שלבים. הראשון, שיסתיים במחצית הראשונה של 2014, יגדיל את כושר הייצור ב-50 מגה וואט, ובמחצית השנייה של אותה השנה הוא יעלה ב-20 מגה וואט נוספים. כך, סך כושר הייצור יעמוד על 120 מגה וואט. מהלך זה יביא לכך שמפעלי המלט יצרכו את כל החשמל שלהם מתחנת הכוח, ואילו היתרה שלא תנוצל תימכר ללקוחות פרטיים. מימון תחנת הכוח צפוי להתבצע ממקורות חיצוניים, וטרם הוחלט מה יהיה היקף המימון ובאיזה אופן הוא ייעשה.

"למדינת ישראל יש אינטרס כלכלי ואסטרטגי בקיומה של תעשיית מלט מקומית, עצמאית, ובת קיימא", אמר פישר, "נשר מגשימה חזון זה, תוך שהיא מקיימת בקפדנות אחר כלי הפיקוח הרבים החלים עליה, ובכלל זה בכל הנוגע למחיריה.

"חרף ההשפעה השולית שיש למחיר המלט על עלותה של דירה ממוצעת בישראל (1.5% בלבד), למרות שמחירי הדיור עלו משנת 2008 בשיעור של כ-50% ולמרות העלייה המשמעותית במחירי תשומות הייצור של המלט בתקופה זו, מאז שנת 2008 נשאר מחיר המלט ללא כל שינוי".

1.5 מיליארד שקל - חוב לבעלי האג"ח

בחברת תעבורה שבהחזקת כת"ש גדלו ההכנסות ב-2.9% בהשוואה לרבעון המקביל, והסתכמו ב-635 מיליון שקל. הרווח הנקי גדל ב-28.6% והסתכם ב-18 מיליון שקל, אשר נבע בין היתר גם משערוך נדל"ן.

בשקלול התוצאות של יתר החברות, הסתכם הרווח הנקי של כת"ש ברבעון השני ב-16 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה, הסתכם הרווח של כלל תעשיות ב-31 מיליון שקל.

דירקטוריון כת"ש החליט על חלוקת דיבידנד בגובה של 65 מיליון שקל, אשר יחולק לבעלי המניות ב-20 בספטמבר. חלקה של חברת Access Industries, שבאמצעותה רכש בלווטניק את כת"ש, בדיבידנד עומד על 34.5 מיליון שקל.

בסוף חודש יוני הסתכם היקף החוב של החברה בכ-1.9 מיליארד שקל, כ-1.5 מיליארד שקל מתוכם הם חוב לבעלי האג"ח. נכון להיום נסחרות אגרות החוב של כלל תעשיות בטווח תשואה של 2.9%-65%.

כת"ש מחזיקה גם ב-34% מחברת ג'ורדן ואלי, המפתחת ומספקת מערכות לבקרת איכות ומדידה (מטרולוגיה) לאורך קווי הייצור במפעלי שבבים, המבוססות על קרני רנטגן.

לפני חודשים אחדים דיווחה בעלת עניין נוספת בחברה, אלרון, על מגעים למכירת החברה. אולם בשבוע שעבר עדכנה אלרון כי המו"מ למכירת החברה הסתיים ללא תוצאות.