אקסלנס: בנק ישראל יחתוך את תחזית הצמיחה ל-2013

שיעור האבטלה צפוי לטפס לכ-7.8% בסוף 2012 ולכ-8.5% בסוף 2013 ■ הורדות ריבית יהיו הכרחיות, אם לא היום אז בחודשים הקרובים

בבית ההשקעות אקסלנס החליטו לחתוך את תחזית הצמיחה ל-2013. התחזית לשנת 2012 נותרה ללא שינוי ברמה של 2.8% אך התחזית ל-2013 עודכנה כלפי מטה לרמה של 2.5%.

"מזה שבועות אנו כותבים כי אנו מעריכים שלא יהיה מנוס מעדכון תחזיות הצמיחה של חטיבת המחקר של בנק ישראל שנכון להיום עומדות על 3.1% ו-3.4%. אנו מעריכים כי בחודש ספטמבר בנק ישראל יבצע עדכון כלפי מטה של התחזיות שלו (צמיחה, אינפלציה וריבית)", מציינים כלכלני אקסלנס בסקירה שפרסמו היום.

לאור ההאטה בעולם ובשוק המקומי קשה להניח כי הצרכן המקומי יהיה יותר חזק בשנתיים הקרובות (עלייה באבטלה והעלאות המיסים אשר ישאירו פחות "כסף" לצרכן לבזבז). לפיכך, "אנו מעריכים כי הצריכה פרטית צפויה להתמתן בשנים 2012-2013. הפגיעה תגיע להערכתנו דרך ירידה בצריכה של מוצרי בניי קיימא ועלייה מתונה בצריכה השוטפת".

בנוגע לייצוא מציינים באקסלנס כי המיתון באירופה וההאטה בשווקים מתעוררים וארה"ב צפויים להוביל לירידה בייצוא. מנגד, סיום הקמת המפעל החדש של אינטל והתחלת הפעלתו צפויה להוביל לעלייה טכנית בנתוני היצוא. מכיוון שהמפעל החל לפעול במהלך 2012 הוא צפוי להמשיך ולהשפיע לחיוב גם ב2013. כמו כן, פיחות שער החליפין צפוי לעזור גם.

שיעור האבטלה צפוי לטפס לכ-7.8% בסוף 2012 ולכ-8.5% בסוף 2013.

בנוגע להודעת הריבית היום, הקונצנזוס מעריך כי הריבית תשאר ללא שינוי לאור השיפור בנתונים בארה"ב, והאינפלציה שצפויה להרים ראש בחודשים הקרובים כמו גם שוק הדיור שחזר להתחמם. יחד עם זאת, אומרים באקסלנס, המשק המקומי מאט והורדות ריבית בהמשך יהיו הכרחיות. האינפלציה אומנם מרימה ראש בטווח הקצר אך בטווח ארוך יותר מחירי הסחורות בעולם יחזרו לרדת לאור ההאטה הגלובלית וההשפעות החד פעמיות של העלאות המיסים הצפויות להתפוגג. "בנוסף לכל אלה הנגיד כבר אמר כי הופתע לטובה מתגובתה המהירה של הממשלה ולכן בהחלט עשוי לגמול לקובעי המדיניות עם הורדת ריבית מהירה כבר בשלב זה".