שלמה אליהו עשוי לקבל מג'נרלי 20%-15% הנחה על מגדל

אם כך אכן יקרה, התמורה בעסקת מגדל תופחת בכ-600-800 מיליון שקל ■ אתמול רכשה הראל את תיק ביטוח החיים של אליהו בהנחה של 16%

האם ההנחה שנתן שלמה אליהו לקבוצת הראל על תיק ביטוחי החיים שמכר לה מכינה את הקרקע להנחה בשיעור דומה (16%), שיקבל אליהו מג'נרלי עבור מניות השליטה בקבוצת מגדל?

עסקת מגדל, שנחתמה בין אליהו לג'נרלי האיטלקית בתחילת מארס, קרובה לרגע ההכרעה שנקבע בתחילת ספטמבר, לאחר שהצדדים קבעו לעצמם תקופה של חצי שנה להשלמתה.

בשוק הביטוח עוקבים בעניין רב אחר עסקת הענק, שמעלה עמה שאלות רבות: האם היא תצלח את הקשיים הרגולטוריים, מה בנוגע למימון, ובעיקר מה התמורה הראויה כיום לחברת הביטוח שפועלת בשוק שחווה רגולציה משמעותית מאז החתימה על ההסכם למכירתה ועד עתה.

ככל הידוע, הצדדים לעסקה והרגולטור, שללא אישורו דבר לא יקרה, טרם הגיעו להבנות סופיות, כך שבינתיים ההמתנה להכרעה באחת העסקאות הגדולות שנחתמו במשק בשנים האחרונות לא תמה. דובר מטעם ג'נרלי סירב להגיב.

קבוצת הביטוח הראל, שבראשות היו"ר יאיר המבורגר, הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם לרכישת תיק ביטוח החיים של אליהו ביטוח בתמורה ל-210 מיליון שקל. מחיר זה משקף להראל הנחה של כ-16% על מחיר העסקה ביחס לסכום שעליו דנו הצדדים בתחילת יולי השנה, לפי מתווה העקרונות "על בסיס תמורה של כ-250 מיליון שקל".

גורמים בשוק העריכו אתמול כי השינוי הניכר בשווי תיק ביטוח החיים של אליהו ביטוח (שחלק ניכר ממנו הוא בכלל תיק ביטוחי בריאות וסיעוד) נובע מ"השינויים בענף הביטוח ורצון להימנע מהתאמות עתידיות במחיר". שינויים אלה, כך ניתן להעריך, נוגעים בעיקרם לשינויים הרגולטוריים שהתרחשו בתחום ביטוחי המנהלים, ואולי גם לכאלה שיקרו בשוק הביטוחים הסיעודיים.

על פי היגיון זה, התמורה בעסקת מגדל עשויה להיות מופחתת בכ-600-800 מיליון שקל (15%-20%). מגדל היא חברת הביטוח הגדולה בשוק המקומי, ועיקר שוויה נגזר מתיק ביטוחי החיים שלה. תיק זה - הגדול בשוק - כפוף לאותה רגולציה שאליה כפוף תיק ביטוח החיים הקטן בהרבה של אליהו, ומשפיע על תוצאות החברה הרבה יותר.

אליהו ממשיך להתקדם

לדעת גורמים רבים בשוק ההון הישראלי, השלמת עסקת מגדל רחוקה מלהיות ודאית (ואף מוטלת בספק), נוכח ההתפתחויות בשוק ההון הישראלי בכלל, ובשוק הביטוח בפרט.

כך או אחרת, בעת שנחתמה עסקת אליהו-ג'נרלי למכירת 69.1% ממניות מגדל תמורת כ-4 מיליארד שקל, היא שיקפה פרמיה של כ-13% בלבד על מחירן של מניות מגדל בבורסה. מאז חלה ירידה חדה במניות חברת הביטוח, ופרמיית השליטה שישלם אליהו על פי תנאי העסקה זינקה לכ-40%.

בד בבד, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, פועל בהליך אישור העברת השליטה על פי כללים מחמירים מאוד. כך, באוצר מתבססים בהליך האישור על הכללים שנקבעו במסמך "עקרונות מנחים לקריטריונים ותנאים כלליים למבקש היתר לשלוט ולהחזיק אמצעי שליטה בגופים מפוקחים", ומתמקדים בהבטחת חוסנו הכלכלי של רוכש שליטה בחברת ביטוח. התמקדות זו מתבטאת בדרישות מכבידות, שלפי הערכות מעמידות את אליהו בבעיה מסוימת נוכח שווי נכסיו כיום למול מחיר העסקה, והן שהעלו ספקות לגבי מתן אישור לעסקה לאליהו.

המהלך מול הראל (שהשלמתו מותנית עדיין בהשלמת רכישת השליטה של אליהו במגדל) ממחיש כי אליהו ממשיך מבחינתו במאמצים לקדם את העסקה, ולהגיע "עם כל האופציות פתוחות" לשלב המכריע. לכן הוא הגיע להבנות עם הראל וכבר העביר את מניותיו בבנק אגוד לנאמנות, וכן מנהל מגעים מול גופים מוסדיים, שבהם גם הראל, במטרה לשריין מימון לעסקה.