"ריבית בנק ישראל תעמוד ב-2013 על 1.5% בממוצע"

קבוצת איילון: "ההפסקה הנוכחית בהורדות הריבית היא זמנית בלבד" ■ מנורה: "הטיעון המרכזי כנגד הורדת ריבית, גם אם לא נרשם בהודעה ככזה, היה הנהירה המחודשת לשוק הנדל"ן"

כפי שהיה צפוי, בנק ישראל הותיר היום את הריבית על 2.25%, לאחר שהותיר גם את ריבית אוגוסט ללא שינוי. להלן תגובות האנליסטים, המחזיקים רובם בדעה כי יש להוריד את הריבית בחודשים הבאים:

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "ההפסקה הנוכחית בהורדות הריבית היא זמנית בלבד. אמנם בנק ישראל מתמודד עם עליית מחירים שמגבירה את קצב עליית האינפלציה אך במקביל, עלייה זו נובעת מהעלאת מיסים ועלייה במחירי הסחורות ולא בשל עלייה בביקושים בשוק המקומי. אנו צופים כי נראה בעתיד האטה במשק המקומי וכעומק ההאטה בצמיחה כך יהיה עומק הפחתות הריבית בעתיד במשק המקומי. אנו סבורים כי ריבית בנק ישראל תעמוד בשנת 2013 בממוצע ברמה של 1.5% וכי ההפסקה הנוכחית בהורדת הריבית במשק היא זמנית בלבד".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מחקר מאקרו בפסגות: "על אף שההאטה במשק נמשכת בנק ישראל בחר להותיר את הריבית על כנה משלוש סיבות עיקריות. ראשית, הציפיות האינפלציוניות עלו באופן משמעותי בחודשיים האחרונים והן נושקות לטווח העליון של יעד המחירים. שנית, קיימת אי וודאות גבוהה באשר ליכולתה של הממשלה לעמוד ביעד הגירעון ל-2013, גם לאחר שהעלו את היעד ל-3%. שלישית, הרגיעה הזמנית במשבר באירופה מאפשרת לבנק ישראל לשמור על התחמושת המוניטארית שלו על מנת להקנות לבנק יכולת להגיב באופן חד במידה ותחול הרעה משמעותית במשבר".

יונתן כץ מלידר שוקי הון: "ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי לא הפתיעה. הורדת הריבית מציינת את הצמיחה הסבירה ברבעון ב' בשיעור של 3.2% אשר תואמת את תחזית הצמיחה השנתית של בנק ישראל (3.1%). למרות העלייה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, בנק ישראל מודע לכך שמדובר בגורמי היצע (העלאת מסים, התייקרות מחירי הסחורות ופיחות) ולא גורמי ביקוש. בחישוב מנוכה עונתיות, קצב האינפלציה השנתית מתחילת השנה עומד על 0.9% בלבד. לפי הערכתנו, צפויה הורדת ריבית אחת נוספת עד סוף השנה, זאת בשל התחזית שלנו של המשך התמתנות בצמיחה הגלובלית והשפעתה הצפויה על המשק הישראלי אשר צפוי לצמוח ב- 2.5% בלבד ב- 2013".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "נגיד בנק ישראל חושש מלתרום לעליית קצב האינפלציה לאור הצפי למדד חודש אוגוסט שיצביע על עלייה של 0.5% במדד המחירים לצרכן. פישר מעדיף לשמור את התחמושת למועד מאוחר יותר אם בכלל, ולא להוסיף שמן למדורת עליית המחירים, כשבראשם מחירי הדיור שעשויים היו להמשיך ולעלות במידה והריבית הייתה יורדת".

אהוליאב לוי, אנליסט מאקרו במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס נשואה: "בנק ישראל מאותת שיעדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה. ההאטה בקצב הצמיחה והסיכונים הכלכלים מהעולם צפויים להוביל לכך שתחזיות בנק ישראל (צמיחה, אינפלציה וריבית) יעודכנו כלפי מטה בחודש הבא. אנו מעריכים כי הורדת ריבית אחת עד סוף השנה היא נכון להיום בהסתברות גבוהה מאוד לאור התחזית ההאטה במשק המקומי והעלייה באבטלה בנק ישראל בחר ברמה טקטית לא להוריד את הריבית כיום בעקבות עלייה בציפיות האינפלציה והחשש מהתחממות שוק הדיור. לגבי ציפיות האינפלציה אנו מעריכים כי הם ירדו בחדות לאחר המדדים הגבוהים הקרובים ובעקבות ירידת מחירי הסחורות. לגבי שוק הדיור אנו מעריכים כי לבנק ישראל לא תהיה ברירה והוא יאלץ להתערב שוב על מנת להגביל את הביקושים".

חיים נתן, כלכלן ראשי, מנורה מבטחים בית השקעות: "אין ספק כי הטיעון המרכזי כנגד הורדת ריבית, גם אם לא נרשם בהודעה ככזה, היה הנהירה המחודשת לשוק הנדל"ן. ניסיונות בנק ישראל למנוע היווצרות בועת נדל"ן (או אולי למנוע את התפוצצותה) נכשלים לאור הביקוש למשכנתאות שחזר שוב לשוק והביא לעליית מחירים מחודשת בשוק. ברור שהורדה נוספת של הריבית תחזק את המגמה, ובבנק ישראל התבטאו כבר בעבר וטענו כי אינם יכולים להילחם במחירי הדיור ללא עזרת הממשלה. למרות הפסימיות המאקרו כלכלית, זו אינה תמונה גרועה למשקיע. להיפך. יש הורדות נוספות בקנה, עם סבירות גבוהה להורדה של 0.25% עד סוף השנה".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות: "העלייה בציפיות האינפלציוניות הקלה על החלטת הנגיד. האינפלציה הגלומה בשווקים חצתה את רף ה-2.5% ומחזירה את בנק ישראל לתפקידו המרכזי - שמירה על יציבות מחירים. על מנת לא לייצר אינפלציה חזקה מדי ולנוכח הרצינות בטיפול בחובות באירופה וההתייצבות בארה"ב ובהתעלם מההאטה, הגרעון וגל המפוטרים החדש - תישאר הריבית בחודש הקרוב על 2.25%".

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה: "אני מקווה כי הותרת הריבית על כנה זמנית ומשקפת המתנה של בנק ישראל להתבהרויות ביחס לאי הוודאות הפיסקלית ולצפיות האינפלציה הקרובות. להערכתי אי שינוי של ממש בסביבה הגלובלית ובטיפול במשבר החוב באירופה, כמו גם היעדר לחצי ביקוש במשק וההאטה בקצב צמיחת המשק, יחייבו את חידוש תהליך הפחתת הריבית במשק בקרוב. עבור מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, הורדת הריבית בהקדם מהווה אוויר הנחוץ לנשימה. סקרים שאנו עורכים תדיר בקרב חברינו בעלי העסקים מוכיחים כי ההאטה והמיתון אינם רק דיבורים בעלמא וכי יש בעייה ממשית של מחסור באשראי וקשיי נזילות, בשל עלויות מימון גבוהות".

פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל כספים באסם השקעות: "על בנק ישראל להמשיך במגמת הפחתת הריבית, זאת בעיקר לנוכח מחנק האשראי הגובר, ההאטה הניכרת בפעילות הכלכלית והגידול בשיעור האבטלה. הפחתת הריבית בעת הזו נדרשת במטרה לסייע ליצוא, מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, אשר מדשדש זה תקופה ארוכה. הפחתת הריבית תביא להקטנת פערי הריבית מול שותפות הסחר העיקריות, ובכך תתמוך בחיזוק מגמת הפיחות ובשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל: "אני קורא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית לנוכח העלייה בשיעור האבטלה. יש למנוע גידול באבטלה, אשר עלולה להגיע לשיעור 10%, בהעדר מדיניות כלכלית שתעודד צמיחה ותמנע מיתון עמוק".