האקזיט בדרך? נציגי פייסבוק נפגשו עם בכירי ווייז בישראל

ראשי חברת הניווט הישראלית ונציגי פייסבוק ערכו פגישה בשבועות האחרונים בארץ

האם חברת הניווט הישראלית Waze לקראת רכישה או שיתוף פעולה עם הרשת החברתית פייסבוק? ראשי ווייז ונציגי פייסבוק ערכו פגישה בשבועות האחרונים בארץ.

חברת Waze הישראלית פיחתה את אחת מאפליקציות הניווט המוכרות בשוק. החברה מציעה יישום לסמארטפונים, טאבלטים ומערכות לרכב, שמאפשר לנווט בכבישים בישראל ובמדינות שונות בעולם, כאשר מידע על עומסי תנועה, שוטרים, תאונות דרכים, מכוניות תקועות ומצלמות מהירות, מגיע מהמשתמשים ששייכים לרשת החברתית הזו.

ווייז קמה בשנת 2009, ובאוקטובר האחרון היא הודיעה על גיוס גדול בהיקף של כ-30 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון Horizons Ventures של המיליארדר לי קאשינג מהונג קונג, קליינר פרקינס ו-IFUND. משהו על הפוטנציאל שרואים המשקיעים אפשר לקבל מההיסטוריה של קרן הורייזן, שהשקיעה בעבר גם בפייסבוק. בסך הכול גייסה החברה 67 מיליון דולר מבלו רן, מגמה, מיקרוסופט, קוואלקום, ורטאקס. לחברה יש כבר מעל 20 מיליון מנויים, והיא פעילה ב-45 מדינות.

פייס היו קודם

אם רכישה כזו תצא לפועל, לא תהיה זו הפעם הראשונה שפייסבוק מגלה עניין בחברה ישראלית. במהלך חודש יוני האחרון רכשה פייסבוק את חברת Face.com בסכום המוערך ב-60 מיליון דולר. פייס. קום פיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים. בחודש מאי האחרון גלובס ניתח את החברות הישראלית שפייסבוק יכולה להתעניין בהם והעריך שווייז מתאימה לפרופיל זה.

חיבור של פייסבוק יכול לשפר משמעותית את הביצועים של ווייז. ווייז כמעט ואינה מוכרת במדינות מחוץ לישראל וארה"ב. החשיפה דרך פייסבוק תאפשר לה להגדיל את הגישה למאגר משתמשים גדול בהרבה. המאגר הזה יאפשר לחברה לקבל חיווי טוב יותר על מצב התנועה במדינות שונות, כולל מיפוי מפורט יותר של הכבישים. מהצד של פייסבוק, מדובר ביכולת לפנות לחברים שלה גם בזמן שבו הם נמצאים ברכב.

ווייז יכולה לספק מידע לגבי שעת היציאה בבוקר לעבודה, והחזרה בערב, איך ולאן נוסעים המשתמשים, ובאילו מקומות הם נוהגים לבקר. פייסבוק יכולה לשלב הצעות פרסומיות שלא רק מבוססות על התוכן אלא גם על הרגלי הנהיגה של הגולש, עוד לפני שיצא מהבית, ולהציע שיתוף מידע בין משתמשי פייסבוק במחשב ובסמארטפון לנמצאים ברכב (לא בהכרח בטקסט, אלא בקול), שיחות וידיאו ומידע שיכול להתאים לחוויית הנסיעה בדרכים.

אפשרות אחרת, שההערכות על סמארטפון של פייסבוק הולכות להתממש והרשת החברתית רוצה שתהיה לה תוכנת ניווט משלה, כמו שאפל וגוגל מציעות במוצרים הניידים שלהן.

שת"פ עם אפל

מבחינת ווייז, לא מדובר בפעם הראשונה שהיא משתפת פעולה עם חברה אמריקנית גדולה. ווייז תספק ביחד עם חברת מכשירי ותוכנות הניווט - TomTom עדכונים על עומסי תנועה וככל הנראה גם מפות לתוכנת הניווט של אפל, שצפויה לצאת בשבועות הקרובים.

לווייז יש משרדים בארה"ב שעוזרים לה להיות קרובים לליבה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקנית. נועם ברדין, מנכ"ל החברה עסוק כבר שלוש שנים בפעילות אינטנסיבית עם האפליקציה עליה הוא אחראי ברמה בינלאומית. ברדין נמצא רוב הזמן על הקו בין ישראל לארה"ב, שם הוא שוהה כל פעם 5 שבועות במשרדי החברה בסן פרנסיסקו. ההחלטה לפתוח משרדים בארה"ב התבררה כנקודת ציון דרך חשובה מאוד לחברה. הקירבה הפיזית למשרדי אפל הולידה את שיתוף הפעולה עם ענקית האלקטרוניקה.

"אנחנו רוצים להוסיף שירותים שקשורים לנסיעה", אמר ברדין בראיון לגלובס לפני כחודשיים. "דלק כל נהג צריך ושירותי חנייה נמצאים בדרך". השלב הבא מבחינת ברדין הוא שוק הרכב, בו האפליקציה של החברה תהיה מותקנת על מערכות בידור אותם הלקוח רוכש באופן עצמאי לאחר קבלת הרכב מהיצרן. "מערכות מדיה של פיוניר, פנסוניק ואלפיין הן רק ההתחלה. ב-2013 והלאה מערכות הרכב יהיו יותר פתוחות וניתן יהיה לחבר אליהן את הסמארטפון ולהקרין את האפליקציה ולתפעל אותה על המסך ברכב".

בווייז לא הסכימו להתייחס לדברים.