בארנבוים מכר השליטה ב-ZBI לחב"ד ב-128 מיליון שקל

בארינבוים הודיע על מכירת בעלת השליטה ב-BGI למיליארדר היהודי אלכסנדר גרנובסקי ■ ישראל יוסף שניאורסון מונה למנכ"ל החדש, איל מרדלר - לסמנכ"ל הכספים

שמונה שנים לאחר שרכש את השליטה בחברת הטקסטיל פולגת מידי כלל תעשיות, ולאחר שבדרך ביצע מספר מהלכים פיננסיים שהחזירו זה מכבר את השקעתו בחברה - מכר אתמול הפיננסייר צביקה בארינבוים את השליטה בחברה (הנקראת כיום ZBI), תמורת 128 מיליון שקל.

רוכשת המניות (84.2% מההון של ZBI) היא קרן צדקה בשליטת המיליונר היהודי אלכסנדר גרנובסקי, הפועל בשורת תחומים כמו נדל"ן, מלונאות, בנקאות, חומרי גלם לבנייה ולתעשיות, בעיקר באוקראינה. בשנים האחרונות התקרב גרנובסקי אל הדת והפך להיות תורם גדול של תנועת חב"ד. הוא כיהן בעבר כחבר הפרלמנט האוקראיני עד שנת 2006, ומכהן כיום כנשיא הקהילה היהודית באודסה. במסגרת העסקה העניק בארינבוים לרוכשים אופציה למכור לו תיק אשראי לציבור שנותר בחברה הבת BGI, מהחזקתה בבנק לפיתוח התעשייה, אשר נמכר בחודש מארס השנה למנורה מבטחים והיקפו 72 מיליון שקל.

העסקה בוצעה במהירות, והנהלות ZBI והחברה הבת כבר הוחלפו: ליו"ר החברה מונה הרב אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה; בתפקיד המנכ"ל יכהן יוסי שניאורסון (46), נציגו של גרנובסקי בישראל (אשר מחזיק גם 5% מהקרן הרוכשת). בעבר היה שניאורסון מחובר למיליונר יהודי חב"דניק אחר, שעיה בוימלגרין, שעסקיו קרסו בשנים האחרונות, ואף כיהן כמנכ"ל חברת בוימלגרין קפיטל.

נציג נוסף של פליטי בוימלגרין קפיטל הוא סמנכ"ל הכספים לשעבר, אמנון בן ישי, שמונה לדירקטוריון ZBI. כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה יכהן מעתה איל מרדלר, מי ששימש בתפקיד דומה בחברת טאו תשואות של אילן בן דב בשלוש השנים האחרונות.

בעלי המניות בחברת ZBI צריכים לקוות שעתיד החברה יהיה טוב יותר מזה של טאו תשואות או בוימלגרין קפיטל. בהודעת קרן הצדקה "חב"ד 770 BV" (נאמנות המאוגדת בהולנד) לתקשורת, נמסר כי "רווחי הקרן מיועדים למטרות צדקה למוסדות יהודיים ברחבי העולם". ZBI תחת ההנהלה החדשה מתכוונת לבצע השקעות בעיקר בארה"ב, בתחומי הנדל"ן והמסחר.

הנכס היחיד של ZBI הוא שליטה בחברה הבת BGI (לשעבר בגיר), אשר לה קופת מזומנים של כרבע מיליארד שקל, שקסמה בשנה האחרונה לאנשי העסקים ג'קי בן זקן ואילן בן דב, שניסו כל אחד בתורו לרכוש את השליטה בחברה ללא הצלחה. החוסן הפיננסי של BGI נובע מסדרת מימושים שבארינבוים ביצע ערב המשבר בשווקים ב-2008, וכן מרכישה במחיר הזדמנותי של הבנק לפיתוח התעשייה שנמכר לאחרונה למנורה-מבטחים.

בנוסף לקופת המזומנים הדשנה, מחזיקה BGI ב-36% ממניות חברת הטקסטיל המפסידה בגיר (שותפות עם קרן פימי), העוסקת בייצור ושיווק מוצרי הלבשה מחויטת, אשר נתונה בשנים האחרונות בקשיים.

מהצפת ערך לקריסת הטקסטיל בארינבוים רכש את השליטה בפולגת בסוף 2004 תמורת 34 מיליון דולר. זמן קצר לאחר מכן הוחזר עיקר סכום הרכישה באמצעות דיבידנד מיוחד שמשך מקופתה של החברה. בהמשך אף הציפו בארינבוים ושותפו לעסקה, עופר גלבוע (לשעבר מנכ"ל בגיר), ערך רב עבור פולגת ובעלי מניותיה, באמצעות הנפקת החברה הבת בגיר.

בהודעת ZBI על העסקה היום, נמסר כי החברה חילקה דיבידנדים בהיקף כולל של 250 מיליון שקל בעידן בארינבוים. אלא, שבשנים האחרונות חלה הרעה בעסקי הטקסטיל של הקבוצה. בתחילת 2008 סגרה פולגת את מפעלה בקריית גת, ובשנים האחרונות - לאחר שהשליטה הועברה לידי פימי - הורע גם מצבה של הבת בגיר, שנחשבה עם הנפקתה לחברה רווחית וצומחת. את 2011 סיימה בגיר בהפסד של קרוב ל-40 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2012 העמיק ההפסד בעוד 4.6 מיליון דולר.

הגירעון בהון העצמי מגיע ל-40 מיליון דולר, ואשתקד היא אף דיווחה כי פעילותה בגרמניה נמצאת בהליכי חדלות פירעון. רואי החשבון של בגיר מציינים כי יכולתה לפרוע את התחייבויותיה מותנית בהשגת מקורות מימון נוספים, ובהגעה להסדר עם הבנקים.