רק בגלל הרוח: המלצות לקראת "פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת"

"פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת" הוא חוויה מוזיקלית-רוחנית, המפגישה את הקהל עם מסורות ותרבויות שונות ומגוונות מרחבי העולם

בסוף השבוע הבא, יתקיים בבירה "פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת", שיימשך לאורך 24 שעות ברציפות. הפסטיבל החד-פעמי והמרתק יארח בזה אחר זה מוזיקאים המתמחים במוזיקה דתית, ובאים ממסורות שונות ומגוונות ברחבי העולם. ברשימה יש מוזיקאים מאיראן, עיראק, מרוקו, זימבבואה, ברזיל, אזרבייג'אן וישראל.

מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל הוא גיל רון שמע, מחשובי המוזיקאים האתניים בארץ.

במקביל לתוכנית המוזיקלית יציע הפסטיבל "מסלולי עדות". אלו הם סיורים מגוונים ברחבי ירושלים, שבהם יוצג השפע המוזיקלי הכביר הקיים בפולחנים הדתיים של העדות השונות בעיר. בין היתר יכללו סיורים אלו תהלוכה פרנציסקנית עם נגינה בעוגב, תפילת הבוקר של האתיופים, שירת הבקשות בקבר דוד, תפילה של הארמנים בקתדרלת יעקב הקדוש, תפילת שחרית בבית הכנסת הרמב"ן, מיסה בכנסיית נוטרדאם, תפילת בוקר בכנסייה הרומנית ועוד.

בפסטיבל יש עשרות מופעים, והבחירה לא קלה. להלן מספר המלצות, המבוססות על היכרות מוקדמת עם קטעים מוקלטים. כתמיד, ההמלצות מבוססות על טעם אישי. יש השנה בפסטיבל היצע רחב מאוד לטעמים רבים אחרים.

"מאניה"

קיאה וזיאה טבסיאן (Kiya & Ziya Tabassian), הם שני אחים ילידי איראן, המתמחים בביצוע מוזיקה פרסית עתיקה בלבוש מודרני. המוזיקה שלהם שואפת להגיע למצב של מאניה - מצב אקסטטי של חיבור אל העליון, ומכאן שם המופע.

במופע בירושלים יופיע קיאה טבסיאן בשירה וסיטאר, וזיאה טבסיאן בתוף פרסי הנקרא דומבק (Dumbek) וכלי הקשה נוספים. אורח מיוחד במופע יהיה נגן כלי ההקשה הישראלי המצוין זהר פרסקו (Fresco).

מתי: חמישי, 6.9, 18:00

"מקאם ירושלם"

מופע זה יהיה בכורה עולמית ל"תזמורת ירושלים החדשה", גוף תזמורתי חדש בניהולם האמנותי של יאיר הראל ועומר אביטל. היא תופיע עם שורה ארוכה של נגנים, זמרים ומקהלה. המופע יכלול שירי געגוע ותשוקה בעברית, ערבית ואמהרית.

הסולנים בקונצרט יהיו מטובי המוזיקאים האתניים בארץ - הזמרת לובנה סאלמה (המתמחה במוזיקה ערבית קלאסית), מוזיקאי הג'אז המעולה יוצא אתיופיה אבטה בריהון (Abate Berihun), הזמרת חיה סמיר, נגן הקמנצ'ה (Kamanche - כלי מיתר פרסי) מארק אליהו ואחרים.

מתי: חמישי, 6.9, 21:00

מופע נוסף של "מקאם ירושלם" יתקיים במוצ"ש, 8.9, ב-21:30

גנאווה גרוב

חאסן חכמון (Hakmoumn) הוא מוזיקאי יליד מראקש שבמרוקו, הממשיך את מסורת הגנאווה (Gnawa) האפריקאית. מוזיקת הגנאווה המקורית ליוותה פולחני ריפוי אליליים של גירוש שדים, והאופי שלה הוא של טראנס היפנוטי. בבסיסה יש צלילים נמוכים של סינטיר (Sintir), כלי פריטה מסורתי, שעליהם נוספים שירה, מחיאות כפיים, נגינה של מצילתיים מסורתיים הנקראים קרקבה (Karkaba) וריקוד.

חכמון, המתגורר כעת בארה"ב, ינגן בסינטיר וכן יופיע בשירה וריקוד. איתו יופיע הרכב רב-לאומי הכולל רקדנים, נגני כלי הקשה, זמרי קולות רקע ונגן קרקבה. אורח מיוחד במופע יהיה נגן הבאס הישראלי יוסי פיין.

מתי: שישי, 7.9, 12:00

שירי מדבר עם רחלה

זהו אחד המופעים מעוררי הציפייה ביותר בפסטיבל השנה. רחלה (Rechela) היא זמרת אמריקאית-ישראלית מדהימה, המתמחה במוזיקה בדואית. היא הגיעה לסיני לפני שנים ארוכות בעקבות תאונת דרכים קשה, ולמדה לעומק את המוזיקה החאליג'ית, שמקורה בשבטים הבדואיים המקומיים.

כיום היא דוברת ערבית שוטפת, ומופיעה בקביעות (בעזרת הדרכון האמריקאי) בנסיכויות המפרץ ובערב הסעודית.

המוזיקה של רחלה מזכירה מאוד את המושג "זמן סיני": זו שירה נטולת זמן ומרחפת, שיוצרת אפקט מהפנט בזכות קולה הצלול של הזמרת והופעתה הבימתית שובת הלב. רחלה תופיע בליווי נגן עוד (עמוס הופמן המעולה), ושני נגני כלי הקשה. לסיני כבר אי אפשר לנסוע, אבל זה הדבר הכי קרוב שיש. מומלץ מאוד.

מתי: שישי, 7.9, 01:00

קריוקה טריו

קריוקה רונאלדו פרייטאס (Freitas) הוא מוזיקאי ברזילאי סימפטי, שמופיע כגיטריסט וזמר. המוזיקה שלו היא ברזילאית מובהקת, ובחלק משיריו יש אלמנט קיצבי מרענן. עם זאת, הנטייה הכללית שלו הוא למוזיקה נעימה לאוזן, לפעמים אפילו מתקתקה. כל עוד לא מצפים למוזיקה שתשנה את חייכם, אפשר מאוד ליהנות מזה.

מתי: שישי, 7.9, 02:30

דיוואן הלב מארחים

זהו מופע נעילת הפסטיבל, אשר יפגיש שורה ארוכה של יוצרים, פייטנים ונגנים. בין היתר יופיע בו המנהל המוזיקלי של הפסטיבל, גיל רון שמע (שיופיע בשירה ובדרבוקה). איתו יופיעו מוזיקאים בגיטרה, עוד, כלי הקשה, בס, ושורת זמרים מצוינים.

עוד יופיעו בתוכנית - נגנים סולנים מהטובים בארץ: אמיר שהאסר (כלי נשיפה) ומארק אליהו (קמנצ'ה). אורחים מיוחדים יהיו גילה בשארי ונגן הגנאווה ממרוקו חאסן חכמון. לא להחמיץ.

מתי: שישי, 7.9, 15:00

פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת יתקיים ב-6 וב-7 בספטמבר. כרטיס למופע בודד - 90 שקל (80 שקל במכירה מוקדמת - עד 31 באוגוסט). פרטים מלאים באתר: jerusalemseason.com