אלי ישי: "ראיתי כבר הצעות הזויות של האוצר"

שר הפנים ל"גלובס": "נצביע נגד קיצוץ בקצבאות הילדים ונתנגד לפגיעה בשכבות החלשות"

אם ראש הממשלה ושר האוצר חשבו שיוכלו למצוא אוזן קשבת אצל שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי, בתקווה שיסכים לתת את ידו לאישור תקציב המדינה ולהישרדות פוליטית במחיר של פגיעה בקצבאות - כדאי שיחשבו שוב. אם נתניהו ושטייניץ חשבו שיצליחו לקדם את תקציב המדינה גם במחיר של פגיעה במענקי האיזון לרשויות המקומיות - מוטב שיקיימו הערכות מחודשות. ש"ס לא תיתן ידה לשני המהלכים הללו - כך אומר היום (ג') סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, בראיון ל"גלובס".

"אנחנו נצביע נגד קיצוץ בקצבאות הילדים ונתנגד לכל קיצוץ שיפגע בשכבות החלשות או בנושאים החברתיים. לא ניתן יד להחלטות שלא ייטיבו עם השכבות החלשות ומעמד הביניים", מבהיר ישי ומוסיף: "גם ראשי הרשויות נמצאים במצב קשה ביותר. אין כל מקום לקצץ להם, גם במקרה הזה, אם נתבקש לקצץ - ש"ס תתנגד".

ההתנגדויות שמציג ישי נשמעות על רקע הספקולציות וההדלפות מהאוצר על אופן הקיצוץ הצפוי, שיכלול פגיעה בקצבאות, אולם לפי שעה לא הוצג בפני שר ש"ס מתווה ברור או תוכנית גמורה. "אני לא אוהב לקבוע קווים אדומים לפני שאני רואה את התקציב. נראה מה יהיה, מה הגזירות ואז נחליט כיצד ננהג. הרי אם אדבר לפני יגידו שאני רק מדבר ולא עושה. אם תהיה פגיעה בקצבאות נתנגד, אבל אני מכיר לא מעט תוכניות שנעשו באוצר והוצגו ואחר כך נעשו בהן שינויים. מספיק להזכיר את מה שהיה עם המע"מ על הפירות והירקות שהאוצר רצה להטיל פה והצלחנו לבטל".

שר הפנים מודה שניתן יהיה להגיע עם ש"ס להסכמות, אבל השאלה סביב אילו סעיפים. "יהיו דברים שכן נתפשר עליהם, זה ברור, אבל לא חברתיים", הוא אומר ומותח ביקורת קשה על התנהלות האוצר סביב התקציב. "נער הייתי וגם זקנתי, ראיתי כבר הצעות של האוצר, גם הזויות. עם כל החוכמה שיש שם, ואני לא מזלזל בשטייניץ, אבל גם הוא לא חף מטעויות. כבר אמרתי פעם שנערי האוצר צריכים להיות מעל גיל 40. אין להם ניסיון, הם מתגלחים על הזקן של כולנו, ואחרי שהם מתבגרים הם עוברים לשוק הפרטי.

"אני חושב שזה צריך להיות ההיפך - קודם שיעבדו בשוק הפרטי, ואחר כך יבואו לעבוד באוצר, ואולי הגישה שלהם תהיה אחרת. אני לא רוצה לפגוע בהם אבל אין חכם כבעל ניסיון, והניסיון הזה יגיע אחרי שירכשו אותו בחוץ. הבעיה היא שמאז ומתמיד פקידי האוצר יותר חזקים מהשר עצמו".

בכוונת ש"ס להיאבק על הנהגת מע"מ פרוגרסיבי על מנת להביא לאיזון בין השכבות החלשות למעמד הביניים. "מחירה של חבית דלק בעולם רק עולה, מחיר הנפט מאמיר, וזה מביא לעליית מחירי הדלק אצלנו, שמביאים לעלייה במחירי החשמל. מי שנושא בנטל הן השכבות החלשות. בסוף גם אנחנו צריכים להגדיל ראש ולהביא לתשובות לשכבות האלה. הנהגת מע"מ פרוגרסיבי תקל עליהם, אם זה במחירי המים, החשמל, מוצרי המזון ומוצרי היסוד. אני לא מדבר על מי שרוצה מכוניות יוקרה, דירות יוקרה או לאכול במסעדות גורמה ולקנות תכשיטים. אלה פריבילגיות שמי שירצה בהן - שישלם עליהן יותר. זה ייתן אוויר לנשימה לשכבות הביניים".