אלה המניות שצריך לקנות מיד אחרי הבחירות בארה"ב

הבדלי הגישות הכלכליות בין הנשיא המכהן בארה"ב למועמד הרפובליקני מבליטים הזדמנויות השקעה שונות שייהנו מהיום שאחרי הבחירות

עיתוי הבחירות לנשיאות ולקונגרס בארה"ב לא יכול היה להיות גרוע יותר לכלכלה האמריקנית והעולמית.

בסוף השנה הנוכחית יפוגו הטבות והקלות מס שאושרו עוד בימי הנשיא בוש, וכן ייכנסו לתוקף תוכניות קיצוץ הגירעון האוטומטיות שצפויות להביא תוך עשור לקיטון של 1.2 טריליון דולר בגירעון. רק ב-2013 מדובר בקיצוץ של כ-610 מיליארד דולר - קיצוץ הקרוי "הצוק הפיסקלי".

הבחירות, שצפויות להיערך ב-6 בנובמבר, התנהלו על בסיס אישי-מפלגתי, עד שהמועמד הרפובליקני מיט רומני מינה את פול ראיין לסגנו.

ראיין הביא עמו תוכנית מפורטת ביותר, בניגוד למה שהציג עד אז רומני, לדרך שבה רואה המפלגה הרפובליקנית את נתיב קיטון הגירעון בשנים הבאות. תוכנית זו שונה באופן מהותי מהתוכנית שמציג הנשיא ברק אובמה. הורדת מסים במקום העלאתם, קיצוץ רפורמת הבריאות, צמצום רגולציה ופיקוח על סקטורים שלמים ועוד - אלו הציתו את מערכת הבחירות, והעלו את הנושא הכלכלי לראש סדר העדיפויות בצורה שלא מותירה מקום לספק.

מרבית בתי ההשקעות עדיין מעריכים, כי תושג דחייה מסוימת בקיצוצים, וכי חלק מההטבות יוארכו לפחות זמנית עד שייכנס נשיא חדש לתפקידו. ללא אלו צפויה הכלכלה האמריקנית לשקוע במיתון כבר ברבעון הראשון של 2013, להתכווץ בשיעור מפחיד של 3.5%-4%, וכן להגיע לתקרת יעד הגירעון - שילוב בעייתי מאוד לשווקים. בתי ההשקעות בעולם צופים ירידה זמנית ומתונה מאוד בקצב הצמיחה ברבעון הראשון (כ-0.7% בלבד, לפי הערכת UBS), אך כאמור אין כל ודאות בנושא.

חוסר הוודאות בגין תוצאות הבחירות, וכן הצוק הפיסקלי, עלולים, אם לא יוסדרו, להכביד על השווקים לקראת סוף השנה, תוך נקיטת גישת השקעות זהירה ותגובה מיידית לכל התפתחות בכיוון הפוליטי שצפויה להזיז את השווקים.

האג'נדה הסדורה מאוד של רומני וראיין מבליטה מגזרים שצפויים ליהנות מזכייתם. למשל סקטור הביטחון - עקב התנגדות הרפובליקנים לקיצוץ תקציבי בהיקף 55 מיליארד דולר ב-2013, וכן סקטורים מוטי רגולציה כגון פיננסים, תשתיות ואנרגיה.

מנגד, תיק של משקיע המאמין כי אובמה יזכה בקדנציה נוספת, יגדיל השקעות בסקטור הבריאות, בדגש על החברות הנהנות מרפורמת המדיקייר שהממשל הדמוקרטי מתכוון להמשיך ליישם בהרחבה.

ישנם גם סקטורים, דוגמת טכנולוגיה, שהם אדישים לתוצאות הבחירות, וצפויים להמשיך ליהנות ממגמות חיוביות ללא קשר לזהות הנשיא הנבחר.

רומני ייתן ביטחון

סקטור הביטחון הוא אחד המגזרים המוטים הוצאות ממשלתיות ביותר, ולכן קיצוץ של 55 מיליארד דולר בהוצאות שנת 2013 לבדה, הוא משמעותי מבחינתו. הזהירות תמשיך ללוות את הסקטור בתקופה הקרובה, עד שתתבהר תמונת תקציב 2013.

נציין כי בעשורים האחרונים נמצא קשר ישיר בין מכפיל הרווח העתידי, שבו נסחרות החברות בתחום, לבין השינוי בתקציב הביטחון. בשנים שבהן הייתה ירידה בתקציב, חלה הידרדרות מהירה במכפילי הרווח, ולהיפך. בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה ובתחילת שנות האלפיים - אז קוצץ תקציב הביטחון, חלה ירידה של עד 60% במכפיל הרווח העתידי הממוצע.

החברה המומלצת הראשונה היא General Dynamics , הפועלת במגוון תחומי ביטחון ותעופה עם מכירות של 33 מיליארד דולר בשנת 2011 (35% בתחומי מערכות טכנולוגיה, 27% מערכות קרביות, 20% ציוד לחיל נחתים ו-18% תעופה). חברת Gulfstream, אשר בבעלותה, מסרה 24 מטוסים ברבעון השני. General Dynamics, שלא צפויה להגדיל מכירותיה בשנה הקרובה, אך אמורה להגדיל את רווחיה בגלל תמהיל מכירות והתייעלות, נסחרת לפי מכפיל 8.4 לרווחי 2013. היא מחלקת דיבידנד בשיעור 3.3%, ומנייתה מומלצת במחיר יעד של 79 דולר, לעומת 65.76 דולר בשוק.

חברת Textron פועלת באמצעות חמש חטיבות מרכזיות נפרדות, ומכרה בשנת 2011 ב-11 מיליארד דולר. החטיבות הן של בל מסוקים (31% מהמכירות), ססנה מטוסים (27%), טקסטרון מערכות (17%), וחטיבת התעשייה (25%) המאגדת כמה חברות בנות. חטיבת הפיננסים היא חטיבה חמישית עצמאית. טקסטרון נסחרת לפי מכפיל 9.9 לשנת 2013, מחלקת דיבידנד אפסי של 0.3%, ומומלצת במחיר יעד של 30 דולר, לעומת 26.49 דולר בשוק.

חברות נוספות שמומלצות למעקב בתחום הן ספיריט (SPR), E/B (BEAV), ואליינט (ATK).

אובמה עם הבריאות

בניגוד לחברות הביטחוניות, שייהנו מבחירת רומני, בחירת אובמה תבטיח למעשה כי כ-30 מיליון אמריקנים לא מבוטחים ייכנסו תחת תוכנית המדיקייר עד 2014 - עובדה זו תבטיח גידול בהכנסות לחברות שונות, כמו בתי חולים, מפיצים וספקי תרופות.

מתוך החברות בתחום המלצתי בעבר, ואני ממשיך להמליץ, על Express Scripts , וכן על שתי חברות נוספות.

חברת Health Management , מפעילה 71 בתי חולים, שבהם כ-10,000 מיטות, בעיקר באזורים לא עירוניים, בדגש על פלורידה, מיסיסיפי וטנסי (64% מהפעילות). החברה צפויה גם ליהנות מהגדלת תקציבים, שעליה הודיע הממשל בתחילת אוגוסט. החברה נסחרת במכפיל 6.7 בלבד לרווחי 2013, אינה מחלקת דיבידנד, ומומלצת במחיר יעד של 11 דולר, לעומת 7.47 דולר בשוק.

המניות המומלצות של יוביאס לכל נשיא נבחר
 המניות המומלצות של יוביאס לכל נשיא נבחר

החברה השנייה, McKesson , היא קמעונאית התרופות הגדולה בארה"ב, עם מכירות של למעלה מ-100 מיליארד דולר בתחום הפצת התרופות מתוך סך מכירות של 112 מיליארד דולר בשנת 2011. עלייה של 9.2% בביקור חולים אצל רופאים שנרשמה ביולי, מעודדת משקיעים בתחום ומעידה על שיפור, גם אם איטי, במצב הצרכן. החברה נסחרת במכפיל 12.6 לרווחי 2013, מחלקת דיבידנד מזערי של 0.5%, ומומלצת במחיר יעד של 103 דולר, לעומת 87.63 דולר בשוק.

חברות נוספות שאחריהן מומלץ לעקוב הן Cardinal Health , PSS World Medical (סימול: PSSI), ו-Stryker .

לסיכום, חוסר ודאות משמעותי אמור להיות מוסר משוק ההון בתקופה הקרובה. אז ניתן יהיה להעריך בצורה טובה יותר לאן מועדות פני הכלכלה בארה"ב, נתיב אשר לו יהיו השלכות משמעותיות על הכלכלות בעולם ועל שוקי ההון בשנה הקרובה.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב מאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם