רומני מציג עצמו (שוב) לעם האמריקני: אני החלופה לאובמה

(עדכון) - בנאום המרכזי של הוועידה הרפובליקנית, שבו קיבל על עצמו את המועמדות לנשיאות, הכריז רומני: "הלוואי שאובמה היה מצליח מפני שאני רוצה שאמריקה תצליח. אבל ההבטחה שהיתה טמונה בו נהפכה לאכזבה ולפלגנות"

נאומו של מיט רומני במושב הסיום של הוועידה הרפובליקנית בטמפה, פלורידה, אמש, היה אולי ההזדמנות האחרונה שלו להציג עצמו מחדש לפני הציבור האמריקני, להראות שהוא אינו דמות קריקטוריסטית של מיליונר רובוטי, בעל חיוך קפוא ואישיות קפואה עוד יותר, או צלופח חלקלק שמחליף את השקפותיו כמו שאדם מחליף גרביים, כפי שמצייר אותו, בהצלחה רבה, מטה הבחירות של המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה. זו משימה הרקוליאנית ולא בטוח שרומני עמד בה. אבל קהל האלפים בוועידה קיבל אותו בהתלהבות שלא בלטה עד עתה, ורומני עצמו הרשה לעצמו להיסחף בגלי האנרגיה של הקהל.

למעשה, הוועידה הרפובליקנית כולה תוכננה כאופרת הלל למועמד, כשנאומו של רומני היה אמור להיות הקרשצ'נדו שלה, שיעמיד את אמריקה על רגליה, עם דמעות התרגשות בעיניים. אשתו, אן, גויסה למשימה, וסגנו המיועד, פול ראיין, שורר לו סרנד אהבים. אפילו קלינט איסטווד הוותיק, רפובליקן עם קבלות, זומן כדי לומר כמה מילים טובות בקולו הצרוד. "בכינו עם בחירתו של אובמה ומאז לא הפסקנו לבכות", הוא אמר. עובדים לשעבר של ביין אנד קומפני דיברו בשבחו כמו גם ספורטאים שהשתתפו באולימפיאדת החורף בסולט-לייק-סיטי, ב-2002, שרומני ניהל.

ולא נשכח את איש הדת המורמוני, שהעיד על הזמן והכספים שהקדיש רומני, בעצמו כהן מורמוני לא מקצועי, לסעוד את אלה שכשלו בדרך. זו, אגב, היתה הפעם הראשונה שבה מועמד לנשיאות פורש את דתו לפני האומה בנסיבות פומביות כל כך. אבל, איכשהו, כל המאמץ הזה לא הוליד רומני חדש. נאומו של המועמד לא האיר צדדים חדשים באישיותו. זה היה נאום שביקש לטייח את שתי נקודות התורפה של הקמפיין הרפובליקני: העוינות המובנית לנשים, שבאה לדי ביטוי בהגבלות דרקוניות על הפלות (ויש אומרים גם על אמצעי מניעה) וסימני השאלה שהניבה הקריירה העסקית של רומני. הטיוח הזה התבצע בהצלחה.

הנאום תוכנן להציג את רומני כגורם מחולל שינוי אחרי ארבע שנים מאכזבות של ממשל אובמה. "הנשיא אובמה הבטיח להתחיל להאט את עליית מי האוקיינוסים ולשקם את כדור הארץ; אני מבטיח לעזור לכם ולבני משפחותיכם", הכריז המועמד לקראת סיום נאומו.

ברמז לפופולריות של אובמה ולחיבה שרוחשים לו רוב הבוחרים, אמר רומני: "אנחנו יודעים שיש בעיה עם ביצועיו של אובמה, מפני שאת התחושה הטובה ביותר כלפיו חשנו ביום שבו הצבענו בעדו".

"הלוואי שאובמה היה מצליח מפני שאני רוצה שאמריקה תצליח", הוסיף המועמד. "אבל הבטחה שהתה טמונה בו נהפכה לאכזבה ולפלגנות".

"הנשיא הזה יכול לבקש מאיתנו להיו סבלניים", המשיך רומני. "הנשיא הזה יכול לומר לנו שמישהו אחר אשם (בביצועיו הכושלים). אבל הנשיא הזה אינו יכול לומר לכם שמצבכם היום טוב יותר מאשר ביום שבו הוא הושבע לתפקידו. אמריקה היתה סבלנית. אמריקה תמכה בנשיא הזה. אבל היום הגיע הזמן לפתוח דף חדש".

חלק גדול מהנאום הקדיש רומני למאמצים להדוף האשמות שהוא מיליונר רודף בצע, שגרף הון על חשבון מפעלים שמצץ את לשדם ודחף אותם לחדלות פירעון. הוא ניסה להפנות את חיצי האישומים חזרה לשולחיהם, הדמוקרטים. "בעסקים וביצירת מקומות עבודה טמוניים סיכונים, לפעמים כשלונות, לעיתים הצלחות, אבל תמיד חותרים קדימה", הוא אמר. "ניצוץ הגאונות במערכת היזמה החופשית האמריקנית בא לידי ביטוי ברתימת היצירתיות יוצאת הדופן, הכשרונות החריצות של האמריקנים אל מערכת שמוקדשת ליצרית העושר של מחר במקום לנסות לחלק מחדש את העושר שקיים כיום".

במאמץ נוסף להפוך את הקריירה שלו בביין קפיטל לנכס אלקטורלי, לא למטלה מעיקה, אמר רומני כי אובמה נכשל בתפקידו מפני שלא היה לו שום ניסיון בניהול עסק. הוא חשב שיצירת מקומות עבודה היא תפקיד של הממשלה, לא של המגזר הפרטי.

"במדינה העשירה ביותר עלי אדמות, אי פעם, המדיניות הכלכלית של אובמה מחצה את מעמד הביניים", הכריז המועמד הרפובליקני. "הכנסות משקי הבית ירדו ב-4000 דולר. פרמיות ביטוחי הבריאות עלו, מחירי המזון גבוהים יותר, מחירי הבנזין הוכפלו. יותר אמריקנים חיים כיום בעוני מאשר בכל תקופה אחרת. אחד מתוך שישה אמריקנים חי מתחת לקו העוני. הסתכלו סביבכם. אלה אינם זרים. אלה אחיכם ואחיותיכם".

הוא הזהיר את הבוחרים מפני השלכות המדיניות הכלכלית של אובמה: תכניתו להעלות מיסים לעסקים קטנים לא תיצור מקומות עבודה חדשים; היא תחסל אותם. התקפות אובמה על תעשיות הנפט והגז יגלו לסין מקומות עבודה במגזר היצרני. הקיצוץ בסך טריליון דולר שהוא מציע בתקציב ההגנה יביא למחיקת מאות אלפי משרות משוק העבודה ויפגע בביטחון הלאומי.

רומני הכריז על תכנית, אמנם מעורפלת, בת חמישה שלבים ליצירת 12 מיליון משרות חדשות:

■ עד 2020, ארה"ב תגיע לעצמאות כלכלית ע"י ניצול מלא של משאבי הנפט, הפחם והגז שלה.

■ ממשל רומני יכשיר את האזרחים לפי צרכי שוק העבודה. כאשר מדובר בחינוך, לכל הורה צריכה להיות אפשרות לבחור היכן ילמדו ילדיו.

■ ארה"ב תחתום על הסכמי סחר חדשים ותעניש על הפרות של הסכמים אלה.

■ ממשל רומני ידאג לכך שהשקעות של יזמים בארה"ב לא ימוגו כפי שקרה ביוון. רומני הבטיח לקצץ את הגרעונות ולהעלות את ארה"ב על הדרך לתקציבים מאוזנים.

■ ממשל רומני יהיה חלוץ העסקים הקטנים.

ובמאמץ אחרון לחזר אחרי בוחרות, שלפי הסקרים נוטות להצביע בעד אובמה, דיבר רומני באריכות על מקומן של הנשים בחייו הפרטיים ובקריירה שלו. אבל אף לא מילה אחת על הפלות, למעט משפט מוצפן אחד: ממשל רומני ישמור על קדושת החיים. את משפט הצופן הזה מבינה הקהילה האוונגלית היטב.

חלק קטן, יחסית, מהנאום הקדיש רומני למדיניות חוץ והוא מתח בו ביקורת קשה על יריבו הדמוקרטי. "כל אמריקני נשם לרווחה ביום שבו הנשיא אובמה נתן את הפקודה וצוות קומנדו חיסל את אוסמה בין לאדן; אבל בחזית אחרת, כל האמריקנים פחות בטוחים עתה מפני שאובמה לא הצליח לבלום את האיום הגרעיני של איראן", אמר המועמד הרפובליקני. "בראיון הטלוויזיה הראשון שלו כנשיא, אמר אובמה שאנו צריכים לדבר עם איראן. אנו עדיין מדברים, והצנטריפוגות של איראן עדיין סובבות סביב צירן".

"הנשיא אובמה השליך בעלות ברית כמו ישראל לכלבים, אך בה בעת הוא רופף את הסנקציות על קובה של קאסטרו", הוסיף רומני. "הוא זנח את ידידינו בפולין ולא קיים את התחייבויותו להציב בה מערכת הגנה מפני טילים, אך בה בעת הוא להוט להעניק לנשיא רוסיה, פוטין, את הגמישות שרוסיה חושקת בה, לאחר הבחירות (בארה"ב). בממשל שלי, ידידנו יגלו הרבה יותר נאמנות מצידנו, ומר פוטין יקבל מאיתנו פחות גמישות ויגלה שיש לנו עמוד שדרה".

בשורה של שאלות רטוריות הלהיב רומני את הקהל הרפובליקני, ששאג "לא" אחרי כל שאלה. "האם אמריקה שבה אנו רוצים לווה טריליון דולר מהסינים? - לא".

"האם אמריקה שבה אנו רוצים אינה מצליחה למצוא מקומות עבודה ל-23 מיליון אזרחים ולמחצית מהצעירים שמסיימים את לימודיהם באוניברסיטה? - לא". "האם בתי-הספר של אמריקה שבה אנו רוצים מפגרים אחרי אלה שבמדינות מפותחות אחרות? - לא". "האם אמריקה שבה אנו רוצים נכנעת למרירות ולפלגנות? - אנו יודעים מה התשובה".

רומני, שברוב נאומיו עד עתה היה קריר כדג, החל לגלות התלהבות לקראת סיום נאומו אמש. הוא פיזר הבטחות על ימין ועל שמאל, הבטחות שמשטר רפובליקני לא יקיים, קרוב לוודאי: ארה"ב תדאג לענייה וחוליה; היא תכבד את הקשישים והיא תושיט יד מסייעת למי שזקוק לה."אם תבחרו בי, אקדיש את כל מאודי, את נשמתי והאנרגיה שלי כדי לשקם את אמריקה", הוא שאג. הקהל גמל לו בתשואות אדירות. ועתה - לוועידת המפלגה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, בשבוע הבא.