ABB תקים את המיזם הסולארי הגדול בישראל ב-40 מיליון שקל

במסגרת הפרויקט הסולארי יכוסו 40 אלף מ"ר גגות של רפתות בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל במערכות פוטו-וולטאיות

קונצרן ABB השוויצרי נכנס לפעילות בשוק הסולארי בישראל ויקים את המיזם הסולארי הגדול ביותר שנבנה עד כה על גגות בישראל.

במסגרת הפרויקט הסולארי יכוסו 40 אלף מ"ר גגות של רפתות בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל במערכות פוטו-וולטאיות. ההספק הכולל של מערכות אלה יהיה 3 מגה-ואט. ההשקעה הכוללת בפרויקט מוערכת ב-40 מיליון שקל. אתמול נחתמו מסמכי הסגירה הפיננסית לפרויקט, בהובלת בנק הפועלים, לאחר שהתקבל אישור מרשות החשמל. ABB תשמש קבלן ההקמה של הפרויקט באמצעות מרכז ההנדסה הסולארי שלה בספרד. חברת ABB, המעסיקה 145 אלף עובדים, היא מהחברות הגדולות בעולם בתחום תשתיות החשמל, ומחזור עסקיה השנתי הוא כ-40 מיליארד דולר. החברה פעילה בישראל מאז הקמתה אך זהו הפרויקט הסולארי הראשון שהיא מבצעת.

הבעלות על הפרויקט מתחלקת בין סולארית דוראל, חברת רפק תשתיות ותקשורת (25% כל אחת) וחברת "רפת העמק" שבה שותפים הקיבוצים יפעת, מגידו ומרחביה (50%). מנכ"ל סולארית דוראל דורי דודוביץ' אמר כי "ההסכם שנחתם מעיד על האמון הרב שמעניקה ABB ביכולת ובניסיון של סולארית דוראל כאחת השחקניות המובילות בתחום הפוטו-וולטאי".

מנכ"ל ABB ישראל רונן אהרון אמר כי "הפרויקט מאפשר ל-ABB ליישם את חזון החברה בתחום האנרגיות המתחדשות גם בישראל".

עו״ד פלג רחמן, שותף מנהל מחלקת מקרקעין תשתיות ומיזמי אנרגיה ועו"ד איתי ציון ממשרד עורכי דין שלמה כהן ושות', שייצגו בעסקה את "רפת העמק", שותפה במיזם עם חברת סולארית דוראל שיוצגה ע"י עו"ד ארז לבנון ודנה קשתי ממשרד לבנון אקוניס דורון, ציינו כי מדובר בעסקה הגדולה ביותר בתחום אנרגית השמש על גגות תוך ניצול אופטימאלי ורחב של גגות מבנים קיימים תוך מזעור פגיעה בשטחים פתוחים, המבטאת את היתרון הסביבתי הגלום בשותפות בין רפת העמק וסולארית דוראל.