אל תפטרוני לעת זקנה

אפליה של עובדים על רקע גיל מנוגדת לחוק, אך לא מדובר בתופעה חריגה

שוק התעסוקה המקומי מציב אתגרים לא פשוטים בפני ציבור העובדים ומחפשי העבודה בישראל: בעוד שנתוני המקרו-כלכלה משליכים על כלל השחקנים בשוק העבודה - ישנם משתנים נוספים, סובייקטיביים, התלויים בתפיסות חברתיות המובילות לפגיעה במעמדן של קבוצות עובדים שלמות בגין אפלייתן על בסיס לאום, דת, מגדר, גיל ועוד.

המציאות התעסוקתית בישראל מלמדת כי קבוצת העובדים המקופחת והמופלית ביותר היא זו השייכת לקבוצת 'העובדים המבוגרים'. מדובר בקבוצה הנאלצת להתמודד עם חסמי עבודה נוקשים הן בשלב הקבלה לעבודה והן בשלב שימור מקום העבודה ומניעת הפיטורים. קשיים אלה נולדו בשל קיומם של סטריאוטיפים חסרי יסוד, המייחסים לעובד המבוגר שמרנות, איטיות וקושי להתמודד עם סביבת עבודה 'חדשנית'.

גם מעסיקים שאינם בעלי דעות קדומות לגבי גיל מעדיפים לעתים עובד צעיר, 'ממושמע', בהנחה שהוא גם בעל ציפיות שכר צנועות. אף כי אפליה של עובדים על רקע גיל - אייג'יזם (ageism) - מנוגדת לחוק, לא מדובר בתופעה חריגה בשוק העבודה.

דחיקת עובדים מחוץ למעגל העבודה רק בשל גילם פוגעת עמוקות בכבודם ובמעמדם הכלכלי. אולם השלכות תופעת האייג'יזם חורגות מעניינם הפרטי של הנפגעים ממנה ישירות: המשך הדרתם של עשרות אלפי בני-אדם מבוגרים משוק העבודה היצרני, והפיכתם למובטלים ו/או לנזקקים, מובילים להגדלת היקף תשלומי העברה, בין היתר על חשבון השקעות בתשתיות, בחינוך ובמערכת הבריאות.

תופעה חמורה

הסוגיה של אפליית עובדים על רקע גיל זכתה להתייחסותו של בג"ץ במסגרת דיון בעניינה של עורכת הדין לאה זוזל, שהועסקה במחלקה המשפטית של שירות בתי הסוהר, ואולצה לצאת לגמלאות בגיל 57.

זוזל עתרה לבג"ץ נגד נציב שירות בתי הסוהר, בטענה כי ההסדר המשפטי, המחייב אנשי סגל לפרוש בגיל 57, הפלה אותה לעומת עובדים אחרים בשירות המדינה המבצעים תפקידים דומים וממשיכים לעבוד עד גילאים 64-67.

לאחר 3.5 שנים (!) של דיונים משפטיים ממושכים התקבלה העתירה, ובית המשפט העליון קבע בפסק דין עקרוני (בג"ץ 1268/09 לאה זוזל נ' נציב שירות בתי הסוהר, מיום 27.8.2012), כי מדובר בהסדר פרישה מפלה שיש לבטלו, בעיקר בשל הדגש המובהק שניתן בו למרכיב הגיל. ברור כי משמעות ההחלטה וחשיבותה חורגות מהמקרה הפרטי של העותרת, הצפויה לחזור עתה למקום עבודתה.

הפסיקה האמורה צפויה להשליך על אופן העסקתם של רבבות אנשי מטה ומינהל מקצועיים המשרתים בשירותי בתי הסוהר, במשטרה, בצה"ל וביתר גופי כוחות הביטחון והמודיעין.

השופטים הדגישו כי תופעת האפליה על בסיס גיל היא תופעה חמורה הפוגעת בכבוד האדם, וגורמת להשפלתו ואף ציינו שהתופעה פוגעת פגיעה חמורה במשק, המאבד עובדים מוכשרים בשל סטריאוטיפים שאינם מבוססים.

ניתן לקוות כי פסיקת בג"ץ תצליח לעורר תהודה, תחלחל עמוק לכל רובדי החברה הישראלית ותופנם על-ידי המעסיקים במגזרים הפרטי והציבורי. זאת, למען העובדים ולטובת המשק כולו.

הכותבים הם ממשרד עורכי דן עצמון-בכר העוסק במשפט מינהלי.