חגי עמיר: "משפחת רבין מתפרנסת טוב בזכותנו"

בריאיון ראשון לאחר שחרורו, שנתן לבלוגר עמי קאופמן, אמר עמיר שהוא ויגאל הם טרוריסטים, שפעילותם לא שינתה מספיק את המצב ושהמדינה הולכת לאבדון

העיתונאי לשעבר והבלוגר עמי קאופמן פרסם היום (א') ריאיון בלעדי ראשון עם חגי עמיר, אחיו של רוצח ראש הממשלה, יגאל עמיר. עמיר האח השתחרר לפני מספר חודשים מהכלא, ומאז חולק עם חבריו בעמוד הפייסבוק את סיפוריו על יום הרצח של יצחק רבין ועל חוויות הכלא, אך מאז השחרור לא התראיין לאף עיתונאי.

באופן מפתיע, עמיר בחר דווקא להתראיין לבלוגר עמי קאופמן, שפרסם את הכתבה בבלוג +972, שמטרתו להפיץ דעות, בעיקר ישראליות-שמאלניות, באנגלית לעולם הרחב.

בריאיון הבהיר קאופמן לעמיר כי יש סיכוי שהשיחה ביניהם תתפרסם בפייסבוק ובעיתונים לאחר מכן, ועמיר אמר שאין לו בעיה עם זה.

עמיר סיפר כי הוא עובד כיום בעבודות מיסגור, מתכנן ללמוד הנדסת בניין ומתגורר בבית המשפחה בהרצליה.

בתשובה לשאלה מה השתנה בישראל או כיצד היא השתנתה מאז רצח רבין, ענה עמיר: "במשטר לא השתנה דבר לצערי, יש רק יותר ייאוש מהמצב, דבר ההופך אנשים לאכזריים יותר".

"אחי מוחזק בשבי"

- האם אני מבין נכון שלדעתך אין הבדל בין ממשלת רבין לממשלת נתניהו הנוכחית?

"יש הבדל גדול. ממשלת רבין היא הסיבה למצב הזה, ביבי רק מנסה לשרוד בו. איש לא יכול לשנות עכשיו דבר, כבר מאוחר מדי. יש התפוררות איטית אך בטוחה של המדינה".

- האם יש גוף פוליטי או פוליטיקאי שלדעתך מייצג היטב את העם כיום?

"כל מי שנבחר מייצג בדיוק מוחלט את מי שבחר בו, לטוב ולרע. המנהיג הוא ראי של העם, ולפעמים לא נעים להביט בראי. העם מקבל בדיוק את מי שמתאים לו".

עמיר הגדיר בריאיון את מאסרו של אחיו יגאל עמיר כ"שבי", וסיפר כי היה ביניהם מפגש לפני שנה. "קיבלנו אישור מבית המשפט העליון להיפגש לחצי שעה אצלו בכלא רימונים. אי-אפשר להספיק הרבה בזמן כזה, וגם היינו עם סוהרים סביבנו. אבל בכל זאת שוחחנו על ענייני היום. גם הוא, כמוני, קיים לא מעט שיחות עם מנהיגי החמאס שהיו איתנו בכלא ודיברנו איתם על המאבק על הארץ. כמובן שעל הדברים החשובים לא הסכמנו. מבחינתם אין מצב שהמדינה הזאת תהיה כאן, ואני כבר לא יודע אם יהודים כפרטים יוכלו לחיות כאן".

- עוברות לך בראש אי-פעם מחשבות חרטה על הרצח? ביום הכיפורים למשל?

"ברור שלא, הרי זה לא קרה במקרה. חשבנו על כך במשך שנתיים, פעלנו על-פי ההלכה היהודית, ועל מצווה אסור להתחרט".

כשנשאל האם זה לא עבירה על עשרת הדיברות, ענה עמיר: "מדוע רצחתם נכה על כסא גלגלים, את אחמד יאסין? הרי לא כתוב לא תרצח יהודי דווקא, אלא באופן כללי. אני אישית נגד רצח של נכים על כסא גלגלים. הציווי הזה הוא לא מוחלט, וברור שיש מקרים שזה מותר, כמו במלחמה לדוגמה".

- מה יש לך להגיד למשפחתו של רבין? ראית אותם אז בהלוויה?

"בחקירה לקחו אותי לראות את ההלוויה כדי ללחוץ עלי נפשית. ברור שזה לא הועיל. משפחת רבין עצמה לא ממש התרגשה מדם הנרצחים באלטלנה שרצח ראש משפחתם. לכן, דמעות התנין שנשפכות מהם לא מרגשות אותי. המשפחה הזו מתפרנסת לא רע מכל הסיפור, שהרי אלמלא אנחנו, אף אחד לא היה שומע עליהם. דמם של נרצחי אוסלו יקר לי אלף מונים מהדמעות שנשפכות על זה שרצח אותם בסיוע הערבים".

על הקשר בין יגאל עמיר לאבישי רביב אמר חגי: "הם היו ידידים מהאוניברסיטה. לאבישי היה כסף ומכונית, והוא עזר לאחי לארגן שבתות בכל מיני יישובים כדי לעודד ההתעניינות של הסטודנטים במה שקורה בארץ מבחינה פוליטית. בדיעבד, התברר שהכסף של אבישי הגיע מהשב"כ. בכל אופן, אבישי הוא האחרון שיכול להפעיל איש, קל וחומר את אחי".

- איך אחיך מחזיק בכלא?

"בכל התנאים המטורפים בהם הוא מוחזק כמעט 17 שנה ללא כל הצדקה חוקית. שב"ס דואג להעסיק שופטים שמשתפים איתו פעולה ומגבים כל קפריזה של השב"כ, תהיה מטומטמת ככל שתהיה, תוך כדי קבלת עדויות שקר במודע מצד השופטים, עיוות דין והטייתו".

- מה היה טיב הקשר שלכם לפני הרצח? הייתם אחים קרובים?

"היינו קרובים מאוד, ובהחלט אני מרגיש אחריות למצב, ואני לא אנוח עד אשר הוא ישוחרר, וזו הסיבה לכל פעילותי, גם בפייסבוק".

- מה ההבדל בינך ויגאל לבין טרוריסטים?

"אין הבדל. חלק מהמטרות שלנו הושגו, וחלקן עדיין לא, אולי עוד מוקדם לקבוע, כי המצב משתנה. בכל אופן, אנו עשינו את המעשה האחד והיחיד שהיה אפשר לעשות באותה נקודת זמן בתנאים ששררו אז. לא עשינו זאת למעננו אלא למען העם היהודי, פשוטו כמשמעו, והייתה מאחורי המעשה כוונה טובה".

- מהן התגובות שקיבלת מהסביבה שלך?

"התגובות אוהדות בכל מקום בארץ בו ביקרתי עד עתה. מי שמתנגד מעדיף לשתוק, כי ברור שהדבר יגרור ממני תגובה, ואנשים לא אוהבים להתבזות. מה שמטריד אותי הוא הפחד שיש לאנשים להביע את דעתם, דבר המאפיין משטרים מסוג זה".

- איך מקבלים את מה שעשיתם בבית?

"כל העניין נפל על המשפחה, וגם אם הם תומכים במעשה, הם היו מעדיפים שלא אנו שנעשה זאת, כי הם דואגים לנו".

הבלוגר עמי קאופמן סיפר היום ל-mako: "הצעתי לו חברות בפייסבוק, ואחרי שאישר, הוא הגיב לאלבום תמונות ששמתי. היה לנו שיח קטן סביב זה, ואז הצעתו לו להתראיין. הוא הסכים מיד. אמר לי שהוא לא סומך על התקשורת הממוסדת. הריאיון התבצע בצ'אט בפייסבוק על פני 3 ימים, כל שיחה הייתה בערך שעה וחצי.

"לאורך כל הריאיון לא היה לי נעים. זה לא היה ריאיון קל מבחינתי כאיש שמאל מובהק שרצח רבין זיעזע אותו לדבר עם חגי עמיר, במיוחד הדברים שאמר על משפחת רבין. כל השיחה הייתה די הזויה. והמצב עצמו, שאני יכול לדבר עם איש שהיה שותף לפשע כזה. זה דברים שהיה לי קשה לעכל אותם, אבל היה לי ברור שאני הולך לפרסם את זה. פרסמתי מילה במילה את תמליל השיחה, לא ערכתי כלום".